Spurs2019 Startet 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2024 Har en STEYR SE266S36 2015 modell som starter fint, den går fint på tomgang. For så å plutselige tar den av heilt vanvittig på turtall. Må bare skru av strømmen, da stopper den. Kan starte den igjen og den går fint på tomgang før det samme skjer igjen eller at den bare plutselig kveler seg med å kutte strømmen til diesel pump. Noen som har erfaring på hva det kan være. Kan det være turtall sensoren som er feil på? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Kan du bekrefte at du har mekanisk gass wire kontoller? Er du helt sikker på at du ikke har fylt for mye olje? Sitér dette innlegget Link to post
Spurs2019 Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Det har ikke vært fylt olje, nivået på peilepinnen ligger opp mot Max nivå, men ikke over. Dette er en båt som eg har nettopp tatt over. Har byttet startmotor og diesel pumpe, renset dieseltank. Startet motor og den gikk fint fikk plutselig sinnsykt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Spurs2019 Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Sitér dette innlegget Link to post
Spurs2019 Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Spurs2019 skrev 4 minutter siden: Det har ikke vært fylt olje, nivået på peilepinnen ligger opp mot Max nivå, men ikke over. Dette er en båt som eg har nettopp tatt over. Har byttet startmotor og diesel pumpe, renset dieseltank. Startet motor og den gikk fint fikk plutselig sinnsykt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Vil du sjekke at du har god veivhusventilasjon. Motoren kan rase ut fordi den får motorolje inn i forbrenningen, men da får du ofte ikke stoppen den... det kan være direkte farlig... Når den ruser, er du da sikker på at din gasswire ikke beveger seg og påvirker regulatorarm? Sitér dette innlegget Link to post
A.M.S. Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Har det vært mye vann i motorromet siden du måte bytte starteren? Sjekk ECUen om den er ikke korrodert. En injektor som henger kan også gi symptomer du beskriver. Forresten, på bildet står gas potmeter i maksimal posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Spurs2019 Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 dieselfan skrev 31 minutter siden: Vil du sjekke at du har god veivhusventilasjon. Motoren kan rase ut fordi den får motorolje inn i forbrenningen, men da får du ofte ikke stoppen den... det kan være direkte farlig... Når den ruser, er du da sikker på at din gasswire ikke beveger seg og påvirker regulatorarm? jeg er heilt sikker på at gasswire ikke beveger seg. har sjekket oliepinnen og under oljelokket her virker alt normalt. ingen røyk eller fuktighet. motor stopper når eg tar strømmen. den ryker ikke fra eksosen, men når dette skjer kommer det litt svart røyk men lite. motor blir stoppet umidelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Spurs2019 Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 A.M.S. skrev 17 minutter siden: Har det vært mye vann i motorromet siden du måte bytte starteren? Sjekk ECUen om den er ikke korrodert. En injektor som henger kan også gi symptomer du beskriver. Forresten, på bildet står gas potmeter i maksimal posisjon. Eg har nettopp overtatt denne båten, motor gikk ikke. tidligere eier hadde fått vann i diesel tanken. båten hadde blitt liggende uten oppfølging av tidligere eier. Det har tydelig vært en del vann i motorrommet. det var dårlig tetting på det sjølvlensene dekket. Starter blei byttet pga for den var ødelagt, full i vann. Hmm du skriver at gas potmeter står i maks posisjon? bildet kan være tatt når gashendel står i maks posisjon. bilde er tatt når motor ikke gikk. Skulle fått tatt en diagnose på motoren men den ligger så langt unna et verksted som har utstyr til å ta diagnose. programmet for diagnose ligger gratis til nedlasting hos Univa men kabelen jeg trenger koster 20000kr. Univa foreslår at problemmet kan ligge i turtall sensoren, da denne har påvirket at motoren har ruset seg ut eller sloknet. et par ganger har den bare stoppet og noen ganger bare ruset seg opp. Alt dette har skjedd i trygge omgivelser i havnen. har ikke fått motoren til slik at jeg har ikke kjørt med den. Sitér dette innlegget Link to post
A.M.S. Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Da ville jeg nok sjekke ECUen og kontakter for korrosjon. ECUen ligger i den svarte boksen på stb side av motoren. For å sjekke/bytte injektorer trenger man uansett spesiell verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Spurs2019 Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 A.M.S. skrev 15 minutter siden: Da ville jeg nok sjekke ECUen og kontakter for korrosjon. ECUen ligger i den svarte boksen på stb side av motoren. For å sjekke/bytte injektorer trenger man uansett spesiell verktøy. Som eg skreiv i starten eg er ikke erfaren når det kommer til dieselmotorer. Men kan en injektorer henge seg opp, når motoren går heilt fint. Så klikker noe som gjør at turtallet stiger,( injektorer henger seg) Slår av motor og starter den igjen etterpå og den går like fint. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Spurs2019 skrev for 3 timer siden: programmet for diagnose ligger gratis til nedlasting hos Univa men kabelen jeg trenger koster 20000kr. Univa foreslår at problemmet kan ligge i turtall sensoren, da denne har påvirket at motoren har ruset seg ut eller sloknet. Min erfaring med Steyr er at det er veldig god tone i den gjengen som har Steyr motorer. Kan du ikke prøve å få leid kabel eller få hjelp av en med kabel? Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Kan du prøve og koble av kontrollkabelen (altså den som går til gassspaken ved styreposisjon) der hvor jeg har ringer rundt på bildet, som det har blitt nevnt tidligere i tråden ser det ut som at den står med 100% gasspådrag utav bildet. Når du kobler vekk kontrollkabelen vil muligens den sorte plastarmen returnere til hvileposisjon (tomgang). Begynne med det enkleste først siden du ikke kjenner til systemene ombord enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.