nomen Startet 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2024 Jeg har en Raymarine Axiom som jeg vil skal sende GPS data til den eldre Raymarine VHF'en. Har kjøpt en Actisense NGW-1 som gjør om nmea 2000 til 0183. Spørsmålet er om Actisensen skal kobles inn på blå eller hvit terminal på Stng fordeleren. Jeg trodde det var hvit siden det er der autopiloten er koblet til men da skjer det ingenting. Får ikke gps signal på VHF, det lyser heller ingen dioder i Actisensen. Det står i manualen at Actisensen skal kobles til "backbone", noe jeg tror er den blå terminalen. Jeg har imidlertid bare en hvit /svart Stng kabel som er overgangen mellom nemea2000 og Stng systemene. Kan den kobles i blå terminal? EDIT. Ser nå at jeg nok må få tak i em blå/svart kabel med overgang til nmea2000. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Benji Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Alt utstyr kobles til hvit punkt. Blå er for å forlenge nettverket Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
nomen Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Ok, men er Actisensen defekt da? Det skjer ingenting når den er koblet til. Er det noen instillinger som må gjøres noen plass? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Benji Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Har du strøm i nettverket? Har du endeterminatorene på plass? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
nomen Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Endeterminatorene er på plass, autopiloten er også koblet til samme systemet, og den fungerer utmerket. Om det er strøm der utover det vet jeg ikke. Kan det være noen innstillinger som må gjøres i plotteren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 nomen skrev 27 minutter siden: Om det er strøm der utover det vet jeg ikke. Kan se ut som at jeg må ha en egen "power cable" koblet inn i Stng nettverket, jeg trodde dette fikk strøm fra plotteren, men det ser ut at det ikke stemmer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Benji Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Ikke kan se ut som, MÅ ha Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
nomen Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Da må jeg få tak i den, evt. splitte den jeg har og sette 12v direkte?? Det er bare en ledig port igjen, og der skal Actisensen kobles til. Da er det ingen ledig port til strømforsyningen. Hva om jeg spretter opp kabelen mellom denne forgreiningen og Actisensen og kobler 12 direkte der? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Benji Svart 8.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 nomen skrev 11 minutter siden: Da må jeg få tak i den, evt. splitte den jeg har og sette 12v direkte?? Det er bare en ledig port igjen, og der skal Actisensen kobles til. Da er det ingen ledig port til strømforsyningen. Hva om jeg spretter opp kabelen mellom denne forgreiningen og Actisensen og kobler 12 direkte der? Nei Du må utvide nettverket dit, så du får en ledig hvit port å tilkoble strøm, eller Actisence. Nettverket skal ha strøm i ett av de hvite punktene. Du skrev autopilot. Om det er Raymarine og du har ACU200 tilkoblet, så kan den tilføre strøm til nettverket, eneste veien utenom. Egen knapp for det på den. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
nomen Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Har ACU 200 ja. Er det bryteren på bildet du mener? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 8.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2024 Nå virker det!🙂 Bryteren i ACU-200 stod på, så når jeg slo på autopiloten (den blir slått på med tenningsnøkkelen) ble det liv i Actisensen. Da var det bare å slå inn mmsi nummeret på VHF'en og så fikk den inn gps pos. Tusen takk for hjelpen@Benji Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.