Jump to content

ZF gearkasse HS80AE-B ble kjørt uten olje.


Hardingen

Recommended Posts

Oljekjøleren til ene ZF gearet sprang lekk og gearet blei kjørt en stund før det vart verifisert hva som var galt og da var oljen rent av det og det sluttet å dra.

I mellomtiden var det en del hugg i båten da gearet var i inngrep og falt ut og i inngrep igjen mange ganger,, Man såg på turtelleren at noe var galt da den beveget seg unormalt ..

Oljekjøleren er byttet  og båten går greit men det føles som om gearet glipper litt ved kald olja og uten særlig pådrag.

Vil gearet bli ødelagt på sikt etter denne hendelesen?

Det skal være automatic transmisson olje på dette gearet.

Link to post

Om noe blir ødelagt, så er det mest sannsynlig clutchplater og oljepumpe. Så spørs det hvor lenge du har gått uten olje. Har du gått lenge, så kan tannhjul og lager på inngående aksling være ødelagt. Men da har du mest sannsynlig ulyd i kassen. Mest trolig, så er det "bare" utslitt clutch.

Link to post

Ved så lite olje at oljepjmpa suger luft vil det ikke være trykk nok til å holde clutchene i inngrep og giret kobler i fri. Dette bør i utgangspunktet ikke være skadelig, men kjører man med dette over tid kan det medføre slitasje. 
 

Hardingen skrev 28 minutter siden:

men det føles som om gearet glipper litt ved kald olja og uten særlig pådrag.


Det er lett å bli lurt dersom man sitter å lytter etter feil. Kanskje lurt å bruke giret litt for å bekrefte/avkrefte at det er noe unormalt. Dersom det er clutchlamellene som er slitt så ødelegger du ikke noe mer med å teste litt. Pass bare på å ha riktig oljenivå på giret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har du byttet både olje og oljefilter etter at kjøleren ble byttet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Når giret går tomt for olje, har det ingen kjøling. Og oljepumpen kan ikke levere trykk til clutchstemplene. Dette går ut over disker og lameller. Diskene som er i stål vil sannsynligvis slå seg og bli revet. Lamellene vil også bli overopphetet. Muligheten er stor for at friksjonen mellom disker og lameller blir redusert. Og det er denne 'glippingen' du vil kunne merke. Ikke noe ukjent fenomen på atomatkasser for bil. Foruten dette, det er umulig å fjerndiagnostisere. Om feilen ikke 'fikser seg selv', så er overhaling av kassen et alternativ. Vinterjobb.

Link to post

Nåh @Hulda Når oljetrykket blir borte kobler clutchene som er avhengig av oljetrykk fra. Ikke noen selvfølge at alt har gått til h@lv@te her. Så la oss avvente ytterligere info fra trådstarter før vi kaller på dommedag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, det stemmer i den perfekte verden. Men når oljenivået reduseres til under minimum, så forvinner kjølingen. Og clutchene får for lavt trykk til å oppnå tilstrekkelig friksjon. Hvis kassen antatt ikke hadde blitt skadet, ville den oppført seg perfekt etter påfylling av ny olje. Og TS skriver at den glipper når den er kald. Det kan bety at toleransene har endret seg til utenfor spec.

Link to post

Om du har en "oljeskiftepumpe" tilgjengelig ville jeg sugd ut olje og tatt en visuell sjekk av den, det kan fortelle litt mer til 0kr i kostnad...:

- Om du har metallpartikler i olja

- Om det lukter brent ATF (er det Dexron III du bruker? )

- Om du finner biter av lameller i olja

 

Byttet du oljefilteret?

 

Link to post

@Hardingen Hvilken årsmodell og timetall er det snakk om?


Oljefilteret er i prinsippet bare en metallsil, og kan rengjøres feks med ultralydvasker om du har tilgang til en slik. 

 

Om giret fortsatt «lugger» når du har kontroll på at oljen og oljefilteret er rent gjenstår det to mulige årsaker. 
 

Det ene et at clutchlamellene er slitt. Da må giret åpnes og lamellene byttes. Ikke en umulig jobb, men skal dette skje på et verksted blir kostnaden såpass at det må vurderes å heller kjøpes nytt gir. Sjekk da priser i utlandet, tradisjonelt har disse vært mer behagelige enn i Norge. 
 

Det andre alternativet er at det er oljepumpa som har blitt ødelagt. Oljepumpa sitter i ventilenheten som er boltet fast i bakkant av giret. Slangene til oljekjøler er festet på toppen av ventilenheten. 
 

Med to motorer har du mulighet til å kryssbytte ventilenhetene. Om problemet da flytter seg til andre giret behøver du en ny ventilenhet. Om problemet ikke flytter seg ligger problemet i clutchene. 
 

Det ligger en tynn papirpakking mellom ventilenhet og gir som kan være vanskelig å få av hel. Ha i det minste et pakningsark for hånden slik at du kan skjære til en ny midlertidig pakning om du prøver å kryssbytte ventilenhetene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...