Jump to content

Yamaha 5hk 2-takt, montering av undervannshus


__jallis__

Recommended Posts

Sliter med å få undervannhuset på plass igjen etter å ha skiftet impeller på min Yamaha 5cmh 2-takt fra 2006.

 

Virker som om selve drivaksel stanger mot noe og ikke kommer inn de siste 5 cm.

 

Har posisjonen på girspaken på motoren noen betydning her?

 

Hvilket gir skal i tilfelle spake og propellside stå i?

 

Da jeg demonterte måtte gir stå i revers for å kunne komme til og løsne mutter gjennom hullet på siden av staget.

Link to post

Ikke lett det der nei :cryin:

 

Start med å fjerne gummipropp som står i hullet hvor girstaget skal opp gjennom. Da er det lettere å treffe rett sted med dette. Lys opp i stammen og se om det er et styringshull som drivaksling skal inn i. Det gjør jobben lettere. Når du fører aksling opp i stammen, prøv å se at anleggsflatene på UV-hus og stammen er noenlunde korrekt hele tiden.

 

Som du skrev så bør både girspak og uvhus stå i revers. Det første som må passe er girstang-skjøt, hvis du ikke har fjernet hele skjøteklammen da. Litt lenger opp må kjølerør styres på rett plass. Så skal girstag gjennom tidligere nevnte hull. Og til slutt skal drivaksling opp i veiven, her må du muligens dreie litt på svinghjulet for at spleins ska passe.

 

Og viktigst av alt, send bort alle barn som ikke bør høre banning ! :giggle:

Link to post

Takk for god oppsummering. Jeg har allerede gjort alle punktene du nevner, likevel er det som om det er drivaksel som treffer en metallkant når det kun er 5cm igjen.

 

Har det egentlig noen betydning hvilken posisjon gir spaken oppe på motoren står i på dette tidspunkt? (Posisjon på girspaken kan jo settes riktig før man fester sammen girstaget?)

 

Påvirker den hullet som drivaksel skal inn i på noen måte?

 

Jeg trodde bare det var tannhjul på selve drivaksel som måtte treffe riktig når man har kommet så langt?

Link to post

Men vet du at det ikke er girstaget som ikke treffer hullet, og dermed stanger borti gods ?

 

Betyr ikke noe hvor girspake står i utgangspunktet, men som du selv skriver må den stå i revers for at du skal kunne teite skjøtestykke.

 

Det er riktig at tannhjulet (spleins) på treffe inn i veiven, men som oftest har Murphy sørget for at disse ikke treffer overens uten å dreie litt på svinghjulet

Link to post
  Skrotnisse skrev On 9.6.2024 at 9.10:

Men vet du at det ikke er girstaget som ikke treffer hullet, og dermed stanger borti gods ?

 

Vis hele sitatet  

 

Ja, jeg ser at girstaget er på vei ut hullet, og har forvisset meg om at røret til kjølevann treffer inni gummirøret, så da er det bare drivaksel som gjenstår...

Link to post
  Skrotnisse skrev On 9.6.2024 at 9.18:

Alternativt så bommer du på hylsen som er under blokken. Veldig lite hull i den. Da vil akslingen treffe på underkant blokk ved siden av hylsen. Derfor må du holde øye med anleggsflatene på hhv. UV-hus og stamme.

Vis hele sitatet  

 

Det er nok her jeg må legge inn innsatsen ja!

Link to post
  Skrotnisse skrev On 11.6.2024 at 8.51:

Ja, det er en teknikk. Guttungen prøvde en halvtime og konkluderte med at dette var umulig. Gamlingen fikset det på 5 minutter. Men jeg har mekket på disse motorene i 30 år....

Vis hele sitatet  

 

Takk for innsatsen din i alle fall. Det er en god oppsummering for evt andre som støter på samme utfordring i fremtiden, men denne gangen ble det en kost/nytte avveining for meg.

 

Det skal sies at heller ikke merkeverksted gav uttrykk for at dette nødvendigvis var en 5-minutters jobb. Får ser hva som står på faktura når den tid kommer! ?

Link to post
  Skrotnisse skrev On 11.6.2024 at 8.51:

Ja, det er en teknikk. Guttungen prøvde en halvtime og konkluderte med at dette var umulig. Gamlingen fikset det på 5 minutter.

Vis hele sitatet  

 

det er enkelte ting som virker bortimot umulig, første gangen man prøver - men som blir lettere og lettere når man har fått det til etpar ganger og "knekt koden"
Reparasjon av startapparat kommer gjerne i denne kategorien :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...