hakonrk Startet 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2024 Jeg har nettopp kjøpt ny båt, med Yamaha F150 påhengsmotor (2024-modell). Hadde F115B tidligere (2016-modell), og en forskjell er at denne F150'en har trimstag, som vist på dette bildet (bilde fra nettet, ikke min båt): Disse står delvis under vann når båten ligger i havn, så det står i manualen at de skal trekkes inn når båten ikke er i bruk, slik at de er beskyttet mot groe. Manualen sier at man gjør dette ved å låse motoren med tiltstøtten og deretter fortsette å trykke DN (ned) på trimbryteren. Visstnok skal dette gjøre at trimstagene trekkes helt inn. Kopiert fra brukerhåndboken: Jeg gjorde dette, og hørte at hydraulikkpumpen jobbet uten at jeg så noen bevegelse i trimstagene. Det føles veldig galt å gjøre dette, som om jeg prøver å bruke hydraulikken til å tvinge motoren ned mens den er låst fast med tiltstøtten. Siden jeg ikke umiddelbart (etter ca. 1 sekund) så noen bevegelse i trimstagene torde jeg ikke fortsette. Er det noe mer man må gjøre som manualen har glemt å nevne, eller er det vanlig at det er noen sekunders forsinkelse før trimstagene trekker seg inn? Det er ny båt og motor, så jeg er redd for å gjøre noe galt her. Setter stor pris på om noen som har samme motor kunne beroliget meg med at det er helt trygt å holde knappen inne i flere sekunder til noe skjer. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Sjekket noen Youtube-videoer. De nevnte heller ikke noe annet enn det manualen sier, men på videoene virket det som trimstagene umiddelbart skulle begynne å trekke seg inn når motoren ble senket ned på tiltstøttene. Jeg våget meg til å prøve igjen, litt mer enn 1 sekund, men etter 3-4 sekunder med during fra hydraulikkmotoren og ingen bevegelse i trimstagene gav jeg meg, det skal vel ikke ta så lang tid? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 I og med at dette er en helt ny båt/motor, så hadde jeg bare tatt en telefon/ e-mail til forhandler/verksted for å få et svar på dette? Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Ja, ringer dem i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Er nok bare litt luft som gjør at de er litt trege. Ingen fare med dette, gjorde det på min F300 jeg hadde. Garantien bortfaller om du ikke gjør det. Viktigst om båten ikke brukes på noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 28 minutes ago, tkb said: Er nok bare litt luft som gjør at de er litt trege. Ingen fare med dette, gjorde det på min F300 jeg hadde. Garantien bortfaller om du ikke gjør det. Viktigst om båten ikke brukes på noen dager. Det viste seg at, ikke bare tok det flere sekunder tid før det begynte å skje noe, men at de også beveget seg mye tregere enn på videoen jeg fant på Youtube. Fra de begynte å bevege på seg tok det ca. 1 minutt før begge var inne (det ene staget gikk inn først, og deretter det andre). Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Slik var det på min og. Skjedde et par ganger at begge ikke gikk inn. Løste det ved å kjøre motoren opp og ned noen ganger. Fikk forklart at det er ganske lite oljereservoar på disse og litt luft kunne gjøre det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.