HiWard Startet 9.Juni Del på Facebook Startet 9.Juni Deler av natemassen på badeplattformen har blitt seig og klissete etter behandling med teakrens og teaksealer. Ikke over alt, men en del steder. Kan smøre det ut med fingeren og det setter seg under føtter og på badetøy. Er det noen som har forslag til en kjapp fiks på dette som holder ut sommersesongen? Tror dette er teakfiner med staver limt til en plate som igjen er limt til badeplattformen. Denne platen har løsnet noen steder og teakfineren er slitt gjennom ett sted så noe mer permanent må gjøres til høsten, men i denne omgang er jeg mest opptatt av å unngå klin på puter, cockpit, kjerring og unger. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
BårdK Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Hvilken teak sealer brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni BårdK skrev 3 minutter siden: Hvilken teak sealer brukte du? Jotun sin. Til rens brukte jeg Respect Teak Cleaner. Denne har jeg brukt i kombinasjon med Respect Teak Sealer tidligere uten problemer. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Victorina ll Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Kun en grunn til dette regner jeg med, hårfine sprekker mellom teak og natemasse hvor sealer/olje trenger ned og ikke tørker, denne blir da liggene våt og tørker ikke, etter en stund skjer det en reaksjon mellom disse og nater løser seg opp ( raskere hvis det er varmt) bare og fjerne nate og få lagt i ny ( grisejobb) 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Sett gaffa-tape over natene som er klisset. Men regn med å måtte bytte tape i løpet av sommeren. Hadde samme problemet med teakdørk under kalesje. Tape holdt klisset på plass over sommeren. Teakdørk hos meg har ikke fått behandling på flere år, men ble likevel stedvis klissete. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fantino Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Jeg gjorde en aldri så liten tabbe på teak-rekka.. Brukte klorin for å bleke grønske etter vinteren. Strøk på ufortynnet med en svamp og lot regnet ta seg av resten. Det medførte at natene ble harde, så ikke noe sjakktrekk for min del. Men mulig behandlingen midlertidig kan gjøre at natemassen ikke smitter?..: Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Opplevde det samme på en Ibiza jeg hadde. Min erfaring er at når det først begynte, var det ingen vei tilbake. Natene må nok fjernes og legges på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni Det er ikke så stor badeplattform jeg har, så da blir det nok å pirke løs de natene som har blitt myke og legge på nytt. Takk for alle tips og innspill. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hekri Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Akkurat samme problemet jeg har hatt. Og kanskje vil møte igjen..... Her kan du lese litt......... Kommer mer etterhvert.... https://baatplassen.no/i/topic/174564-nating-av-mishandlet-ødelagt-og-utslitt-teakdekk/ Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
HiWard Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni Da har historien tatt en ny vending... På grunn av disse natene, sammen med at plata stavene er limt til har løsnet fra underlaget (det surkler når jeg trør på den) og at fineren er slitt gjennom (bort) der vi tråkker mest så tok jeg kontakt med Sandøy Båtdekk og bestilte nytt dekke i Flexiteek. Dette leveres til høsten og jeg får dermed god tid og mulighet til å demontere alt stål på land, samt rense skikkelig uten å søle på sjøen. For å slippe natekliss resten av sesongen vil jeg grave ut det som er mykt , maskere og legge ned svart Tec7 eller lignende UV-bestandig masse. Noen sterke innsigelser mot dette? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni Hekri skrev for 14 timer siden: Akkurat samme problemet jeg har hatt. Og kanskje vil møte igjen..... Her kan du lese litt......... Kommer mer etterhvert.... https://baatplassen.no/i/topic/174564-nating-av-mishandlet-ødelagt-og-utslitt-teakdekk/ Mye bra info i tråden din @Hekri. Han jeg var i kontakt med på Sandøy sa at det visst er en skandinavisk greie at vi skal behandle teak fremfor å la den være naturell. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hekri Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni @HiWard, det høres ut som en god løsning for ditt dekk, uten å ha sett det. Hvis du kommer til å legge Flexi-teaken selv, vil det være interessant om du tar noen bilder og legger ut her eller lager en ny tråd om prosjektet. Jeg nevnte vel tidlig at jeg også burde ta en tur ned til Tvedestrand...... og det tvinger seg vel frem etterhvert...... men det skal jo prøves alt mulig, og nødrep er nødrep. Det må også nevnes at teak-finer som jeg har, er som @NilsPils sier, noe dritt. Så noe må det behandles med for å få en enhetlig farge. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
paxo Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni Lakking f.eks. med Le Tonkinoise, burde forsegle det hele, men det kan kanskje være for sent når natemassen er i oppløsning. Lakk vil også beskytte fineren mot slitasje, men det er vel ikke aktuelt her som du har så mye fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juni Del på Facebook Svart 10.Juni HiWard skrev for 4 timer siden: Da har historien tatt en ny vending... På grunn av disse natene, sammen med at plata stavene er limt til har løsnet fra underlaget (det surkler når jeg trør på den) og at fineren er slitt gjennom (bort) der vi tråkker mest så tok jeg kontakt med Sandøy Båtdekk og bestilte nytt dekke i Flexiteek. Dette leveres til høsten og jeg får dermed god tid og mulighet til å demontere alt stål på land, samt rense skikkelig uten å søle på sjøen. For å slippe natekliss resten av sesongen vil jeg grave ut det som er mykt , maskere og legge ned svart Tec7 eller lignende UV-bestandig masse. Noen sterke innsigelser mot dette? Tec7 er ikke UV-bestandig. Men den tørker og vil holde fint en sesong eller to. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
HiWard Svart 11.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni Hekri skrev for 15 timer siden: @HiWard, det høres ut som en god løsning for ditt dekk, uten å ha sett det. Hvis du kommer til å legge Flexi-teaken selv, vil det være interessant om du tar noen bilder og legger ut her eller lager en ny tråd om prosjektet. Jeg nevnte vel tidlig at jeg også burde ta en tur ned til Tvedestrand...... og det tvinger seg vel frem etterhvert...... men det skal jo prøves alt mulig, og nødrep er nødrep. Det må også nevnes at teak-finer som jeg har, er som @NilsPils sier, noe dritt. Så noe må det behandles med for å få en enhetlig farge. Jeg skal selvsagt dele mine erfaringer her når den tid kommer. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 11.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni Chilli Solbris skrev for 11 timer siden: Tec7 er ikke UV-bestandig. Men den tørker og vil holde fint en sesong eller to. Akkurat hva jeg trenger med andre ord Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.