Jump to content

Vond lukt ved bruk av toalett

Nimbus370Coupe

Recommended Posts

Har el toalett typen Jabsco quiet flush. Når vi bruker det kommer en vond lukt i båten… vi har nylig tatt det i bruk etter vinteren. Er det noe vi kan forvente vil bli bedre? Evt noe som bør sjekkes? 
Ny båt av året for oss. Takknemlig for innspill:)

Den vonde lukta komer sannsynligvis fra septiktanken. Når det går vann inn i den presses tilsvarende volum med (illeluktende) luft ut gjennom luftingen som sitter i skrogsiden. Et veldig godt kjent fenomen.

Løsningen er å få ut det som lager lukta i tanken, pluss sørge for god nok lufting av den. Med for liten lufting kommer lukta garantert igjen. Fyll tanken helt med vann, gjerne ferskvann og tøm den igjen. Tilsett gjerne noe stoff ala Green Viking eller tilsvarende som hjelper til med å omdanne innholdet i tanken.

Sørg også for å tømme tanken før båten fortøyes for lenger tid, og fyll gjerne på litt vann etter tømming.

God nok lufting er alfa og omega. Gjerne 2 lufteslanger slik at en får litt gjennomtrekk, da gir lukten seg av seg selv. For lite lufting gir gode vekstforhold for de bakteriene som lager drittlukt og nok lufting gir gode forhold for de bakteriene som ikke lager lukt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Nimbus370Coupe skrev 1 time siden:

Har el toalett typen Jabsco quiet flush. Når vi bruker det kommer en vond lukt i båten… vi har nylig tatt det i bruk etter vinteren. Er det noe vi kan forvente vil bli bedre? Evt noe som bør sjekkes? 
Ny båt av året for oss. Takknemlig for innspill:)

Du har jo startet en annen tråd som handler om tilbakestrømming av væske til toalettet. Sett i sammenheng tyder at tankens lufting er tett. Det skjer oftest pga overfylling

Fantino skrev 1 minutt siden:

Du har jo startet en annen tråd som handler om tilbakestrømming av væske til toalettet. Sett i sammenheng tyder at tankens lufting er tett. Det skjer oftest pga overfylling

Det kan være tett lufting, men tilbakestrømming som regel at at tilbakeslagsventilen (joker valve) ikke tetter. Enkelt å bytte men en møkkajobb... 

Hadde samme problem på min septiktank (Scand Baltic)  inntil jeg montert en kullfilter på utluftings slange. Nå er det null lukt. De er ganske dyre i innkjøp men jeg har planer om å bytte innhold (aktiv kull) selv,  når den etter hvert slutter å virker. 

Dometic Ventilfilter Septik DVF Maritim Båtutstyr

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er det skyllevannet som lukter vondt, kanskje?  Når man benytter saltvannsskylling, og man har sjøvann som står brakk i slangene i lengre tid, så kan det bli ganske så intens svovellukt av selve skyllevannet ... og når bakteriene først har fått sette seg, så kommer lukta ganske fort tilbake. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

PiperBill skrev 57 minutter siden:

inntil jeg montert en kullfilter på utluftings slange. Nå er det null lukt.

Har kullfilter i bobilen og det funker ganske ok, ikke luktfritt utenfor men ganske greit. Viktigste funksjonen er å få undertrykk i skålen uten å "drepe" folkene utenfor. Bruker ikke kjemikalier i dassen lengre da lufting gjør minst like god jobb.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Som flere sier her: sjekk luftingen. Ellers pleier septiktank å lukte ganske så sterkt om den ikke har vært brukt på en stund. Om du har dekkstømming, kan du fylle septiken med ferskvann gjennom denne. Full av vann = mindre plass til gass/vond lukt. Jeg fylller min tank gjennom denne til det kommer ut gjennom luftingen hver gang båten skal ligge mer enn en uke i ro. Men fasiten er ganske grei. God lufting = mindre lukt. God lufting og full tank med ferskvann = Nesten ingen lukt etter tømming av ferskvann. Det er bakterier i tanken som er avhengig av oksygen for å fungere. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Amfea skrev 2 minutter siden:

Det er bakterier i tanken som er avhengig av oksygen for å fungere. 

Og det er de bakteriene som bryter ned dritten UTEN å lage lukt en svært gjerne vil ha i tanken. De kalles aerobe bakterier som er avhengig av luft (oksygen). Dessverre blomstrer de anaerobe bakteriene opp når det er lite oksygen tilstede. Disse bakteriene LAGER LUKT.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg gjorde alt uten at det knakk drittlukta. Ny slanger, ny lufting, renset tanken etc etc. Hadde ikke tilbakeslag i toalettet, så jokerventilen var ikke synderen.

Så satte jeg på kullfilter. Det gjorde susen. Man må bare passe på å ha en god svanehals mellom filter og skroggjennomføringen. Filteret tåler ikke vann. Men slangen blir jo ca 30 cm lengre når man kutter slangen og setter inn filteret som er som ett rør, og da fikk jeg en god svanehals. Dette fungerte veldig bra for meg de to sesongene jeg hadde dette i gamlebåten. Mener å huske at filteret skulle holde i 3 sesonger ish.. Litt forskjell i pris rundt om, og mener jeg betalte ca 500,-. Verdt hver krone..

Faxen skrev for 2 timer siden:

Jeg brukte kun ferskvann til toalettet. Null lukt.

Samma her, og du slipper å bytte slange, som både er kostbart og en utrivelig jobb.

Jeg tømmer bare ett vannglass i doen etter bruk, så ett til etter første skylling

Etter å ha tømt septiktanken skyller jeg gjerne 2-3 doskåler med glovarmt vann i doen og tømmer septiken på nytt

Nuværende slange er 13 år gammel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...