Regattafisker Startet 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2024 Hei, Har i dag wire styring på min påhengsmotor, da båten kom med dette. Jeg er plaget av at styringen er tung(tyngre den ene veien lett tilbake), i tillegg, så svinger motoren av seg selv om jeg slipper rattet. Dette er nok på grunn av slangen som med kabler og gir/gass som er stiv og drar på motoren. Jeg vurderer oppgradering til hydraulisk styring, dersom jeg får bekreftet at det vil løse problemet. Dersom jeg skal gå for dette er jeg også interessert i forslag til styresystem og hva jeg burde tenke på, eventuelt fordeler og ulemper med slik styring i forhold til wire styring. Bilde for referanse: Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Uten at jeg på noen måte skal kalle meg noen ekspert, tror jeg de fleste påhengere i utgangspunktet drar seg den ene veien. Jeg tror det har med propellens rotasjon å gjøre. Alle som har dorget alene med motor med styrekult, og fått på fisk på to stenger samtidig i litt bølger og vind, er nok godt kjent med dette. Grunnen til at hydraulisk styring ikke drar seg til siden er at styringen «låser» motoren i den posisjonen den slippes i. Det er vel det som kalles tilbakeslagsventil, om jeg ikke tar feil. Utover pris, ser jeg ingen ulemper med hydraulisk styring. Jeg har det på moderskipet. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 NFB styring er wire og eliminerer at motor drar en vei. Har sea star 4,2 på min, fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 TåT skrev for 1 time siden: Uten at jeg på noen måte skal kalle meg noen ekspert, tror jeg de fleste påhengere i utgangspunktet drar seg den ene veien. Jeg tror det har med propellens rotasjon å gjøre. Alle som har dorget alene med motor med styrekult, og fått på fisk på to stenger samtidig i litt bølger og vind, er nok godt kjent med dette. Grunnen til at hydraulisk styring ikke drar seg til siden er at styringen «låser» motoren i den posisjonen den slippes i. Det er vel det som kalles tilbakeslagsventil, om jeg ikke tar feil. Utover pris, ser jeg ingen ulemper med hydraulisk styring. Jeg har det på moderskipet. Takk for svar! Sist jeg var ute opplevde jeg at motoren ble dratt rimelig raskt til fullt utslag ene veien i ganske god fart. Måtte bare holde meg fast og få rettet opp igjen. Kunne vært en meget farlig situasjon, dersom det hadde vært flere ombord eller nær land eller andre fartøy. I tillegg varierer kraften den blir dratt til siden med etter hvordan den er tiltet. Derfor jeg lurer på om det kan være røret. Kanskje det er en kombinasjon av rør og propell? Du skriver at hydraulisk styring «låser» motoren, er dette kanskje svaret jeg leter etter? Om jeg forstår deg rett, så vil ikke motoren la seg flytte på av annet en trykket fra styringen, slik at røret som går til motoren ikke lenger kan påvirke den til å svinge? Eller gir denne «låsen» etter ganske fort? tkb skrev 1 time siden: NFB styring er wire og eliminerer at motor drar en vei. Har sea star 4,2 på min, fungerer utmerket. Takk for tips, sjekker ut hva dette er! Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Det hjelper litt og bruke /justere motror som står over propell, er vel av sink, juster litt av gangen så vil du merke forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Har du sjekket at styrefinne på stammen på påhengsmotoren står riktig? Du kan også vri litt på denne for å motvirke effekten du opplever. Det er iallfall gratis å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Marqies skrev 18 minutter siden: Det hjelper litt og bruke /justere motror som står over propell, er vel av sink, juster litt av gangen så vil du merke forskjell. Janoho skrev 18 minutter siden: Har du sjekket at styrefinne på stammen på påhengsmotoren står riktig? Du kan også vri litt på denne for å motvirke effekten du opplever. Det er iallfall gratis å sjekke Det har jeg ikke tenkt på, skal teste dette litt neste gang jeg er utpå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Her er det nok trimfinnen som trenger justering ja. Om båten trekker mot venstre så må finnen vris mer mot høyre, sett bakfra. Regattafisker skrev 1 time siden: I tillegg varierer kraften den blir dratt til siden med etter hvordan den er tiltet. Helt normalt dette også. Og da må man bestemme seg for hvilken triminnstilling man bruker mest, og justere finnen så den styrer mest mulig nøytralt der. NFB = No feedback, har det (En variant fra Ultraflex) på min yamarin 5940 , funker helt fint det også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Regattafisker Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 ivar skrev for 13 timer siden: Her er det nok trimfinnen som trenger justering ja. Om båten trekker mot venstre så må finnen vris mer mot høyre, sett bakfra. Båten har en kort, men lang kjøl og er veldig retningsstabil om jeg holder på rattet, så båten trekker ikke merkbart. Det er derimot motoren som blir rotert om jeg ikke holder på rattet. Det er snakk om en Yamaha 80hk på litt over 200 kilo som med rett tilt kan bli dratt helt i styrbord bord på sekunder. Klarer egentlig ikke helt å se for meg at den lille trimfinnen skal klare å stoppe den kraften som roterer hele motoren så fort, men det er mulig jeg undervurderer den, så jeg skal gi det et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Gjør det - skal mindre til enn man tror før det merkes Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grufolf Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Det høres helt vanlig ut som det er med wire styring. Har selv en Sting 530 m/Evinrude 75 hk som raser til den ene siden om jeg ikke holder i rattet. Men rattet bør man jo holde i når man kjører båt. Det har ingenting med strømpen/kabelen å gjøre. Når det gjelder hydraulisk styring så blir båten litt tyngre på rattet. Wirestyringnen kan snurres med en finger fra side til side. Dette synes jeg er en fordel ved havnemanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Regattafisker skrev On 9.6.2024 at 22.00: I tillegg varierer kraften den blir dratt til siden med etter hvordan den er tiltet. Derfor jeg lurer på om det kan være røret. Kanskje det er en kombinasjon av rør og propell? Tiltinga kan påvirke tyngdepunktet. På en motor som har hengsleakselen loddrett vil ikke vekta svinge den til siden. Vekta ligger gjerne litt bak svingakselen og hvis den da svinger litt til en side når den er tiltet opp vil den gjerne svinge enda mer til den siden. Og siden drivakselen som er loddrett er lagret opp inni stammen så vil ikek det dra den til siden slik det kunne skjedd hvis man hadde den lagret opp i braketten på båten og hatt trege lagre. Propellen tror jeg ikke bidrar nevneverdig da den er på en vannrett aksel. Så det måtte isåfall være om den får bedre tak i vannet nede enn opp feks og dermed drar mer til ene siden enn til andre. Men der kan man jo ogå kmpensere med finnen som noen har nevnt. Men en ting jeg tror kan bidra til at en motor svinger er at forbrenningsmotorer ikke har en jevn fart, men noen rykk ved eksplosjonene, det kan gi rykk den ene veien som drar motoren til en side. Akkurat som man kan sitte stille på en kontorstol med beina opp fra gulvet og så bevete beina rolig til høyre (ingenting skjer) og så bevege beina med et raskt rykk til venstre så stolen svinger til høyre. Gjentar men dette noen ganger så har man svingt mye rundt på kontorstolen og det samme skjer nok med motorer som har loddrett veivaksel. Ellers så kan jo en løsning være å ha nok friksjon i svingforbindelsen så den holder seg i ro (men også blir litt tyngre å svinge). Mange småmotorer (feks 6 hk) har jo ei strammeskrue så man kan justere friksjonen på svingen så den ikke svinger ut av kurs om man ikke holder på styrekulten. Dette har vært en viktig funksjon for meg på dorgemotoren da det gjerne blir litt kaotisk om motoren svinger brått av seg selv. På Mercury 6 hk så holdt denne bare et par dager hver gang så der måtte jeg stroppe fast styrekulten inntil jeg kom meg på verksted (garantisak). På Yamaha 6 hk fungerer denne strammingen fint etter 2 års bruk (ca 400 liter bensin, men tidvis slakket opp strammeskrua pga tilkobling til ratt, som da holder ting i ro pga den indre friksjonen i vaiere osv). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Grufolf skrev for 4 timer siden: Når det gjelder hydraulisk styring så blir båten litt tyngre på rattet. Wirestyringnen kan snurres med en finger fra side til side. Dette synes jeg er en fordel ved havnemanøvrering. Det er ikke helt min erfaring. Monterte hydraulisk styring på min 18-foter for drøyt 10 år siden etter et par år med wirestyring. Straks bedre/lettere manøvrering. Styresnekka båten ble levert med originalt var ei Ultraflex T73NRFC fra 2010 med returbrems, så det var ikke noe problem at rattet snurret av seg selv såvidt jeg husker. https://www.watski.no/ultraflex-styresnekke-t73nrfc-11JsF Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 de siste par båtene jeg har kjørt med hydraulisk har vært veldig lette og smoothe på styringa. Men har også vært borti hyd styring som fikk meg til å savne en velsmurt teleflex Så her kan det nok være variasjoner innafor begge systemene Har lyst til å bytte ut wiresyringa på weslingen, men da mest for å kunne bruke ekstern powertrim med litt setback Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Regattafisker Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Grufolf skrev for 13 timer siden: Når det gjelder hydraulisk styring så blir båten litt tyngre på rattet. Wirestyringnen kan snurres med en finger fra side til side. Dette synes jeg er en fordel ved havnemanøvrering. Dette er ikke tilfellet hos meg, som jeg skriver er rattet lett en vei, men tung den andre. Den lette veien kan jeg godt bare bruke en finger, men tilbake igjen må jeg gjerne til med begge hender. Denne motstanden må jeg også holde igjen når jeg sitter og holder på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Seastar Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Regattafisker Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 amerelium skrev for 2 timer siden: Seastar Takk for forslag, ser Seastar sin styrepakker er ruffelig dobbelt så dyr(Jeg finner kun den til 18 lapper for opp til 350hk.) sammenliknet med bla. Ultraflex som jeg har sett litt på til 9 lapper, for 40-115hk. Vil jeg merke stor forskjell på disse to? Stor nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen? Tenker på både levetid og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Jeg kjøpte Nordflex Hydrodrive i 2013, har fungert godt. Og den var relativt rimelig (opp til 140 hk). Kostet ca 4.000 den gangen Ser ut som de har forbedret den nylig, med dobbel styrearm. Selges muligens under flere merkenavn og utgaver. Den store fordelen er at hydraulikkslangene ligger helt i ro, de beveger seg ikke når man svinger. Kjøpte en annen styring for et par år siden for å "ha i reserve". Multisteer by Multiflex heter den, max 115 hk. Betalte under 5000 på kampanje. Ny utgave av Hydrodrive Nordflex (ikke min båt): Nordflex Hydrodrive-styringen min for 10 år siden (ja brukte feil riggerør den gangen, ikke for maritimt bruk :-) ) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Regattafisker Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Oj, takk for tips, @Teerex, kanskje jeg burde ha litt is i magen og følge med på om det kommer noen kampanje etterhvert. Er dette produkter som ofte kommer på tilbud slik som plottere osv. eller er det relativt sjeldent? Mistenker at jeg må ha en variant hvor hoveddelen er den som går frem og tilbake, da motorbrønn er relativt smal, kun litt over 60cm bred. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Det er vel kanskje slik at ting til båt har blitt dyrere de siste årene. Pandemi, krig, kronekurs osv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rune.f Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Teerex skrev for 7 timer siden: Jeg kjøpte Nordflex Hydrodrive i 2013, har fungert godt. Og den var relativt rimelig (opp til 140 hk). Kostet ca 4.000 den gangen Ser ut som de har forbedret den nylig, med dobbel styrearm. Selges muligens under flere merkenavn og utgaver. Den store fordelen er at hydraulikkslangene ligger helt i ro, de beveger seg ikke når man svinger. Kjøpte en annen styring for et par år siden for å "ha i reserve". Multisteer by Multiflex heter den, max 115 hk. Betalte under 5000 på kampanje. Ny utgave av Hydrodrive Nordflex (ikke min båt): Nordflex Hydrodrive-styringen min for 10 år siden (ja brukte feil riggerør den gangen, ikke for maritimt bruk :-) ) Monterte Multisteer settet på bildet ditt(150hk settet med tilbakeslags ventil) for en uke siden på Pioner 17 Multi fordi den var tung på styringen samt att man ikke kunne slippe rattet i fart, styringen er nå like lett på rattet som den var med kun styrewiren frakoblet motor, styrer med en finger mot rattet for å sette ord på det, teleflex styringen som sto på var bare 2år gammel å i god stand, men kabler gir friksjon så de liker dermed ikke noe man ikke kommer unna....svinger på wiren, Multisteer var verd det dobbelte av prisen i kjørekomfort ! Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 21 hours ago, Regattafisker said: Takk for forslag, ser Seastar sin styrepakker er ruffelig dobbelt så dyr(Jeg finner kun den til 18 lapper for opp til 350hk.) sammenliknet med bla. Ultraflex som jeg har sett litt på til 9 lapper, for 40-115hk. Vil jeg merke stor forskjell på disse to? Stor nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen? Tenker på både levetid og bruk. Vet ikke hvordan de er sammenliknet, men Seastar er standarden for hydraulisk styring - det er ikke uten grunn at alle motormerkene bruker det som standard (utenom Mercury, som har sitte eget som er ren søppel.) Seastar har mange varianter dog, for ulike motorstørrelser, så finner du kun en som er opp til 350 hk leter du på feil plass. Du kan kontakte Seastar direkte om så var, og få modellnummer som passer for din. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
index Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Har du prøvd å justere trimfinnen nå, eller går du bare for hydraulikk uansett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Multisteer by Multiflex koster ikke så mye mere nå, 6 båtpenger https://www.maritim.no/multiflex-hydraulisk-styring-outboard-inntil-115hk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 index skrev for 9 timer siden: Har du prøvd å justere trimfinnen nå, eller går du bare for hydraulikk uansett? Jeg vil anbefale å justere trimfinnen uansett styring man velger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.