Jump to content

Vurderer å gå over til hydraulisk styring, motor som svinger av seg selv.


Regattafisker

Recommended Posts

  index skrev On 14.6.2024 at 9.53:

Har du prøvd å justere trimfinnen nå, eller går du bare for hydraulikk uansett?

Vis hele sitatet  

 

  ivar skrev On 14.6.2024 at 19.19:

 

Jeg vil anbefale å justere trimfinnen uansett styring man velger

Vis hele sitatet  

 

Har ikke vært ute med båten ennå, så har ikke fått testet. Planen er å teste før eventuelt kjøp. Jeg skal naturligvis oppdatere tråden så fort jeg har testet. 

Link to post
  amerelium skrev On 14.6.2024 at 9.51:

 

Vet ikke hvordan de er sammenliknet, men Seastar er standarden for hydraulisk styring - det er ikke uten grunn at alle motormerkene bruker det som standard (utenom Mercury, som har sitte eget som er ren søppel.)

Seastar har mange varianter dog, for ulike motorstørrelser, så finner du kun en som er opp til 350 hk leter du på feil plass. Du kan kontakte Seastar direkte om så var, og få modellnummer som passer for din.

 

Vis hele sitatet  

 

Ser ut som om det går under annet navn for mindre båter, BayStar. Så det forvirret meg litt. BayStar er i samme prissjiktet som konkurrentene.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Da var jeg ute og testet er om dagen. Selv med maks utslag, løste det desverre ikke problemet. Ble kanskje noe bedre, men ikke i nærheten av noe jeg kan akseptere som en løsning. 

 

Ble derfor å bestille hydraulisk styring. Fant et fra Seafrist på tilbud til 5499,- så da slo jeg til! :) 
https://ahoy.no/motor/styring/hydraulisk/kit/hydraulisk-styring-komplett-mo100h-95-hk

Link to post

Dvs trimfinnen maksa ut på justeringa?    Det var en smule rart , skal vanligvis ikke så mye til før motor går nøytralt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  ivar skrev On 30.6.2024 at 16.09:

Dvs trimfinnen maksa ut på justeringa?    Det var en smule rart , skal vanligvis ikke så mye til før motor går nøytralt

Vis hele sitatet  


Korrekt. Tror det er på grunn av spennet i riggrøret som presser på til den ene siden. Motorbrønn ganske liten(Bare akkurat så det er plass til å tilte motoren ut av vannet), så blir det ekstra mye spenn når motoren er tiltet høyt(under veis), samtidig som den da ikke lenger «henger nedover» i forhold til festet, så blir det ganske ille. Mulig propellpadlingen er med å forsterker effekten, men tror ikke det er hovedårsak.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da ble hydraulisk installert. Var på hytta forrige uke og fikk testet systemet godt. 

Løste naturligvis problemet, selv om den er noe tung på rattet den ene veien fremdeles, men det kan jeg leve med.

 

Gikk for en skroggjennomføring som var ettermonterbar, slik at det skal være enklere å skifte ut systemet i fremtiden.IMG_4877.jpeg.b5cc9e8ec43d4ef4c315b51f0757ad11.jpegIMG_4878.jpeg.84761bbe9ed607704806ff5081cb9583.jpegIMG_4847.jpeg.e3f32d3833f16c9284df263ec37c18b7.jpeg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...