Jump to content

Vurderer å gå over til hydraulisk styring, motor som svinger av seg selv.


Regattafisker

Recommended Posts

index skrev for 9 timer siden:

Har du prøvd å justere trimfinnen nå, eller går du bare for hydraulikk uansett?

 

ivar skrev 11 minutter siden:

 

Jeg vil anbefale å justere trimfinnen uansett styring man velger

 

Har ikke vært ute med båten ennå, så har ikke fått testet. Planen er å teste før eventuelt kjøp. Jeg skal naturligvis oppdatere tråden så fort jeg har testet. 

Link to post
amerelium skrev for 9 timer siden:

 

Vet ikke hvordan de er sammenliknet, men Seastar er standarden for hydraulisk styring - det er ikke uten grunn at alle motormerkene bruker det som standard (utenom Mercury, som har sitte eget som er ren søppel.)

Seastar har mange varianter dog, for ulike motorstørrelser, så finner du kun en som er opp til 350 hk leter du på feil plass. Du kan kontakte Seastar direkte om så var, og få modellnummer som passer for din.

 

 

Ser ut som om det går under annet navn for mindre båter, BayStar. Så det forvirret meg litt. BayStar er i samme prissjiktet som konkurrentene.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Da var jeg ute og testet er om dagen. Selv med maks utslag, løste det desverre ikke problemet. Ble kanskje noe bedre, men ikke i nærheten av noe jeg kan akseptere som en løsning. 

 

Ble derfor å bestille hydraulisk styring. Fant et fra Seafrist på tilbud til 5499,- så da slo jeg til! :) 
https://ahoy.no/motor/styring/hydraulisk/kit/hydraulisk-styring-komplett-mo100h-95-hk

Link to post

Dvs trimfinnen maksa ut på justeringa?    Det var en smule rart , skal vanligvis ikke så mye til før motor går nøytralt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

Dvs trimfinnen maksa ut på justeringa?    Det var en smule rart , skal vanligvis ikke så mye til før motor går nøytralt


Korrekt. Tror det er på grunn av spennet i riggrøret som presser på til den ene siden. Motorbrønn ganske liten(Bare akkurat så det er plass til å tilte motoren ut av vannet), så blir det ekstra mye spenn når motoren er tiltet høyt(under veis), samtidig som den da ikke lenger «henger nedover» i forhold til festet, så blir det ganske ille. Mulig propellpadlingen er med å forsterker effekten, men tror ikke det er hovedårsak.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da ble hydraulisk installert. Var på hytta forrige uke og fikk testet systemet godt. 

Løste naturligvis problemet, selv om den er noe tung på rattet den ene veien fremdeles, men det kan jeg leve med.

 

Gikk for en skroggjennomføring som var ettermonterbar, slik at det skal være enklere å skifte ut systemet i fremtiden.IMG_4877.jpeg.b5cc9e8ec43d4ef4c315b51f0757ad11.jpegIMG_4878.jpeg.84761bbe9ed607704806ff5081cb9583.jpegIMG_4847.jpeg.e3f32d3833f16c9284df263ec37c18b7.jpeg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...