Smyg1 Startet 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2024 Hei! Får ikke denne lille påhengeren til å gå på tomgang, stopper om det ikke gis gass. Har renset forgasseren nøye, og flere ganger uten at dette hjelper. Kan ikke si at justering på blandeskruen gjør merkbare utslag. Motoren går veldig fint på høyere turtall, og starter på første drag når choke brukes. Motoren har stått ubrukt hos meg i mange år, og jeg mistenker nå at blandeskruen kan være problemet, at den kan være butt i spissen, se bilde Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 den vanligste feilen når småmotorer oppfører seg slik du beskriver er nok at passasjen til tomgangsdysa er igjengrodd. Beste måten å få rent i skjulte passasjer i forgassere er ultralydvasker Ellers leser jeg her inne at det er fort gjort å skade blandeskruen om man skrur den for hardt inn.. Kan se ut som at spissen er knekt om man zoomer inn : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smyg1 Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Synes også det ser ut som den skulle vært noe spissere. Har renset forgasseren godt, men det kan hende en tur i ultralydvasker hadde fått ut enda mer rusk. Tror jeg prøver å bestille en nye blandeskrue for å se om det kan hjelpe. Takk for innspill 😊 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 dersom spissen er knekt så sitter den antakeligvis igjen i forgasseren - har desverrre ikke noen gode tips til å få ut den isåfall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smyg1 Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Får gjøre et forsøk med litt risting og høytrykk, kanskje jeg er heldig å få ut det som eventuelt sitter igjen i forgasseren 👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Stiller meg bak alt det @ivar beskriver over, men vil i tillegg nevne at en annen (dessverre) vanlig skavank er at setet til lufttilskuddskruen blir skadet/ødelagt av feil behandling. Disse skruene, selv på store motorer, tåler ikke å bli skrudd inn med større kraft enn en kan få til med en syltynn trekker og kun to fingertupper. Har en bøtte full av forgassere som er ødelagt på denne tragiske måten, av inkompetanse. Beklager, det er krasse ord, men det er enkelte ting som en kanskje bør være klar i teksten om... Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Med setet tolker jeg at du mener godset i selve forgasseren blandeskruen butter mot helt innskrudd? Prøve å få ut spissen om den ligger igjen inne i forgasseren, og bestiller en ny skrue. Ikke verdens undergang om ting går til helv……men hadde vært artig å få den gamle motoren i gang. Takk igjen for deres tid og gode råd 👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Smyg1 skrev 26 minutter siden: Med setet tolker jeg at du mener godset i selve forgasseren blandeskruen butter mot helt innskrudd? Helt riktig. setet er en del av den samme bløte aluminiumslegeringen som hele forgasseren er støpt i. Dette gjør at setet ikke kan re-maskineres Skadet sete = ny forgasser Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 9.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Takk, da har jeg lært det også👍 Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 @Smyg1 hvor bestiller du deler til denne? Jeg har en gammel Malta som jeg har lyst til å få liv i, men en av skruene i flotørkammeret lekker bensin. Jeg fant et nytt flotørkammer på nett, men det kostet 1200-1500 kr. Har funnet komplett forgasser for 400-500 kr, så foreløpig heller jeg mot det. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 TåT skrev for 1 time siden: @Smyg1 hvor bestiller du deler til denne? Ravns Garage skal kunne skaffe deler, jeg har også bestilt via lokalt Yamaha-verksted til tidligere påhengere Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Yamaha BODY, FLOAT CHAMBER Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Kan være vel verdt det å søke på eBukta. Søk på delenummer både for flottørkammer og hel forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 11.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 En liten oppdatering. Nytt forsøk på justering av tomgang i dag, men justering av blandeskrue gir ingen utslag på tomgang eller hvordan motor går. Har forsøkt å få ut spissen som mulig sitter igjen, men uten hell. Ny blandeskrue er bestilt, fortsettelse følger…. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 5 hours ago, Smyg1 said: Har forsøkt å få ut spissen som mulig sitter igjen, men uten hell. Ny blandeskrue er bestilt, fortsettelse følger…. Du skal være helt sikker på der ikke sidder noget tilbage af den gamle spids, for hvis der gør, så ødelægger du den nye blandeskrue med det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Har forsøkt både trykkluft og pirking, har ikke sett noe komme ut. Lar det stå til, og satser den skruen 👍 Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Smyg1 skrev On 10.6.2024 at 10.22: Yamaha BODY, FLOAT CHAMBER Takk for svar og link! Men jeg synes fremdeles prisen er stiv. Jeg har funnet komplett forgasser på nett for om lag halvparten av prisen for det flotørkammeret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.