Jump to content

Yamaha Malta vil ikke gå på tomgang. Kan blandeskruen være synderen?(bilde)

Smyg1

Recommended Posts

Hei!

Får ikke denne lille påhengeren til å gå på tomgang, stopper om det ikke gis gass. Har renset forgasseren nøye, og flere ganger uten at dette hjelper. Kan ikke si at justering på blandeskruen gjør merkbare utslag. Motoren går veldig fint på høyere turtall, og starter på første drag når choke brukes. Motoren har stått ubrukt hos meg i mange år, og jeg mistenker nå at blandeskruen kan være problemet, at den kan være butt i spissen, se bilde 

IMG_6243.jpeg.63b3172f6c93e8c63fdec85ff9960027.jpegIMG_6241.jpeg.9e9a91ab5be61f5d84004b5be24ece23.jpegIMG_6242.jpeg.bfd103aa8b81188e64fbbeb11cf5cb99.jpeg

den vanligste feilen når småmotorer oppfører seg slik du beskriver er nok at passasjen til tomgangsdysa er igjengrodd.  

Beste måten å få rent i skjulte passasjer i forgassere er ultralydvasker

Ellers leser jeg her inne at det er fort gjort å skade blandeskruen om man skrur den for hardt inn..  
Kan se ut som at spissen er knekt om man zoomer inn :

image.png.c3d84e2c3421aa468fb86ad6378f621b.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Stiller meg bak alt det @ivar beskriver over, men vil i tillegg nevne at en annen (dessverre) vanlig skavank er at setet til lufttilskuddskruen blir skadet/ødelagt av feil behandling.

Disse skruene, selv på store motorer, tåler ikke å bli skrudd inn med større kraft enn en kan få til med en syltynn trekker og kun to fingertupper.

Har en bøtte full av forgassere som er ødelagt på denne tragiske måten, av inkompetanse. 

Beklager, det er krasse ord, men det er enkelte ting som en kanskje bør være klar i teksten om...

Med setet tolker jeg at du mener godset i selve forgasseren blandeskruen butter mot helt innskrudd? Prøve å få ut spissen om den ligger igjen inne i forgasseren, og bestiller en ny skrue. Ikke verdens undergang om ting går til helv……men hadde vært artig å få den gamle motoren i gang. Takk igjen for deres tid og gode råd 👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...