Jump to content

Råd om montering av autopilot-pumpe på hydraulisk styring fra Servi

Sandebukta

Recommended Posts

Jeg skal installere en Raymarine type 3 reverserende pumpe for autopilot på eksisterende styreanlegg.

Raymarine-pumpa har tre porter, en til hver retning/arm + overløp. Manualen presiserer at overløpet skal monteres og ikke blendes.

Eksisterende anlegg er balansert sylinder på styring, rattpumper fra Servi (Servi styremaskin e227c) i styrhus og på flybridge. To hydraulikkslanger/rør hele veien.

Ingen tredje forbindelse mellom rattpumpenes reservoarer. T-stykker som fordeler mellom styrhus og flybridge er plassert i motorrommet. Det er et blendet t-stykke for tilkobling av autopilotpumpe ved styreposisjon nede.

Der skal det ha vært tilkoblet en kontinuerliggående pumpe med magnetventiler i sin tid. 

Betyr dette at jeg må koble pumpa på det blendede t-stykke (nede i styrhus) for så å trekke hydraulikkslange fra overløp på pumpa og inn på rattpumpa på flybridge? Denne pumpa har påfylling/mutter i overkant og en plugg vendt nedover i bakkant av pumpa som på bildet. Eller finnes det alternative måter å gjøre det på?

Styremaskin.png.53d4d4caa4d34f53a2db9e2ef6892fac.png

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Jeg har akkurat montert en Raymarine autopilot på en båt med to styreposisjoner fra Sleipner. Sånn jeg tolket det så må overløpsslangen gå til det øverste reservoaret med olje som er trykkfritt. Så jeg dro en slange opp til pumpa på fly og koblet den til der på det midterste uttaket som er laget for det. (Jeg måtte riktignok koble på en T der i og med at det gikk slange fra den nederste pumpa og opp til den øverste fra før. Så vidt jeg kan forså er det ikke så mange andre måter å gjøre dette på.

/Baard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...