Sabeltann Startet 7.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2006 (redigert) Etter lange stunder i tenkeboksen samt harde forhandlinger med Kona har vi blitt enige om og skifte motor i mørebasen. Selve skifte vil bli foretatt av firma. Har ikke noe stor budsjett til rådighet.(35000,- til selve motoren) Har i dag en 30mm fast aksling som jeg ønsker og bruke videre. Aktuelle motorer er T(A)MD30 105hk 81hk perkins (denne drømmer jeg mest om!) Hva mener dere om og bruke disse motorene på dagens aksling? Redigert 7.Januar.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 7.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2006 Synes 30mm høres litt snaut ut på en såpass stor motor, hvilken motor er det du har i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2006 perkins 49hk 4108M Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 7.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2006 Har 30mm på 72 hester, det var utregnet av lokal leverandør. Men har en følelse av at noe av deres beregning var at det er 30 mm fra før Sitér dette innlegget Link to post
Nordwest`n Svart 7.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2006 Enig med dospen. 30mm høres lite i ditt tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2006 Det avhenger av effekten, turtallet (på akselen, ikke motoren) og materialet. Etter Sleipner's diagram ser det ut som 30 mm blir litt snaut uansett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lotus Svart 7.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2006 (redigert) 30 mm standard syrefast aksling er godt nok med 105 hester/3800 og utveksling 2,5:1. Ville aldri i verden gått opp til 35mm. Sleipner er meget konservativ ved beregningen, men selv de sier jo da 75 kW ved 1520 o/min og 75kW blir ca 102 hester. 105 hester utgjør null og nada på sikkerhetsmarginen. Lotus Redigert 7.Januar.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 8.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 30 mm standard syrefast aksling er godt nok med 105 hester/3800 og utveksling 2,5:1. Ville aldri i verden gått opp til 35mm. Sleipner er meget konservativ ved beregningen, men selv de sier jo da 75 kW ved 1520 o/min og 75kW blir ca 102 hester. 105 hester utgjør null og nada på sikkerhetsmarginen. Lotus Takker alle for innspill. Hvilken utveksling er mest hensiktmessig med aktuell aksel/motorer. Perkins 81hk 2:1 utveksling blir 1400omdr på aksel Volvo 105hk 2,5:1 utveksling blir 1520omdr på aksel Volvo 105hk 2:1 utveksling blir 1900omdr på aksel Vil jo tro at 2:1 utveksling på volvoen som da gir høyest turtall vil gi mest fart..eller? Var for øvrig ute med Trass i morges kl 0700... prøvde fiskelykken..lite lykke i morges kan en si..! Kaldt og litt vind. Var oss og skudenes ferja på fjorden... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Skilsø leverte i sin tid 35mm aksel på 750cc med 86 hk og 105 hk VP. Gikk ikke opp på akseldiameter da 124hk motoren ble montert. 30 mm holder sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 farten reguleres via propellen. Men lavest turtall på akselen, gir mest moment o g dermed størst belastning på akselen. Er det et ønske / krav om å beholde den akselen du har, bør du velge girkassa med 2:1 utveksling. Dette forutsetter da at du har plass for tilstekkelig stor propell.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ficher Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Hei Sabeltann. Hvilket firma skal gjøre jobben ?. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 (redigert) Du må ikke finne på og skifte til en Volvo 30 maskin, dette er en av de dårligste maskinene som volvo har laget. Tror ikke det er volvo som har laget denne motoren. Redigert 8.Januar.2006 av 870 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Du må ikke finne på og skifte til en Volvo 30 maskin, dette er en av de dårligste maskinene som volvo har laget. Tror ikke det er volvo som har laget denne motoren. TMD30 og TAMD30 er vel noe av det beste de har kommet med har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Låner tråden din litt Sabeltann siden det er samme tema omtrentlig. Jeg har 25 mm aksling som var beregnet på en Perkins 4.108 som nå skal brukes til Bmc ca 60 hk. Utveksling på gear er 2,10:1 vil det gå bra eller må jeg ha ny aksling Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Dimensjonering av aksling er ikke bare et spørsmål om diameter; det er minste like meget et spørsmål om materialkvalitet. Selv om det er søndag, så tillater jeg meg å stille et kjettersk spørsmål (presten har tross alt gått ned fra prekestolen) - hva venter du egentlig å få igjen for dette motorskiftet.....? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ivar Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Du må ikke finne på og skifte til en Volvo 30 maskin, dette er en av de dårligste maskinene som volvo har laget. Tror ikke det er volvo som har laget denne motoren. Du tenker kanskje på MD32 , populært kalt "krølltoppen"? Produsert av Indenor/peugeot. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
M/S Bastard Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Dimensjonering av aksling er ikke bare et spørsmål om diameter; det er minste like meget et spørsmål om materialkvalitet. Selv om det er søndag, så tillater jeg meg å stille et kjettersk spørsmål (presten har tross alt gått ned fra prekestolen) - hva venter du egentlig å få igjen for dette motorskiftet.....? Hvem var spm. rettet til? Hvis det er meg så er det fordi Perkinsen min var røten. Min aksling er forøvrig syrefast 25mm Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Hvem var spm. rettet til? Hei Bastard, mitt spørsmål var rettet til den opprinnelige spørsmålsstilleren :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
870 Svart 8.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 Mulig jeg tar feil angående 30 maskinen til volvo, men kom ikke 32 maskinen flere år senere? Jeg hadde selv en 31 maskin der jeg måtte skifte turbo - ladeluftskjøler - oljekljøler - dynamo - starter + diverse slanger og pakninger på gir mm. motoren var dengang bare 7 år gammel, siden den gangen har jeg skygget langt unna volvo, utenom på bilsiden da. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 8.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2006 (redigert) Dimensjonering av aksling er ikke bare et spørsmål om diameter; det er minste like meget et spørsmål om materialkvalitet. Selv om det er søndag, så tillater jeg meg å stille et kjettersk spørsmål (presten har tross alt gått ned fra prekestolen) - hva venter du egentlig å få igjen for dette motorskiftet.....? Synest det var et greit spørsmål jeg Poseidon! Det er mere fart som er hovedønsket mitt. Samtidig må jeg snart ha ut gamle motoren og pusse opp motor rommet.... Er slitt der nede.... Har og en liten oljelekkasje... (egentlige grunn er nok den trefot syka som jeg ikke helt har råd til og ta fatt på enda....) Har forhørt meg met eiere av tilsvarende båt med 81hk som marsjer på en 12-13knop. Er ellers strålende fornøyd med båten. Holder nok en knapp på perkinsen, lavere Hk samt ingen turbo eller annet "mikk makk"!! Perkinsen er og kjent for og være rimelig driftsikker. idag: Har forhørt meg med verksted i dag og de sier et klart ja til perkinsen. De mente at TMD30 maskinen var litt daff og at perkinsen var en mye mere solid maskin. Men jeg synest 18-25 000 for montering blir vel heftig fot min lommebok(eh..bankens lommebok er det vel egentlig) så jeg ser nå på muligheten for og skifte selv(verkstedet ER verdt de pengene men jeg har ikke de pengene idag er bare det!!. Har tilgang til kranbil, har sjekket at tenkt motor passer. Kan så vidt jeg forstår bruke mye av el.anlegget som det er. Så får vi se hva utfallet blir! Redigert 9.Januar.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 18.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2006 Trekker opp denne tråden igjenn. Har hatt hode nede i motor rommet endel ganger nå, det ser ut som om perkins maskinen blir i høyeste laget med bruke av ekstisterende motorfundament. Har sett videre på VP motorene og ser at disse har god plass på alle mål. Spør derfor om følgende. Ser at det er endel 124hk v/3800omdr. fra VP (TMD31) Hva med og montere en slik på dagens aksling(30mm)? Det skal sies at jeg ikke har tenkt og kjøre maskinen på 3800omdr, vil nok anta at maks turtall vil ligge rundt 3400 med marsj på 3200? (støyniva og slitasje.) Kan en da få beregnet en propell som gir "optimal" fart ved dette turtall og ikke bruke all effekt i motoren(at motoren jobber lettere)? Vil det hjelpe om montere inn en fleksibel kopling mellom aksling og gear?redusere vrimomentet på akslingen? Jobber rimelig seriøst med dette så setter pris på svar! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2006 (redigert) Spør derfor om følgende. Ser at det er endel 124hk v/3800omdr. fra VP (TMD31) Hva med og montere en slik på dagens aksling(30mm)? Forstod akslingen din var på grensa med 100 hk. Går du opp til denne effekten ville iallefall jeg gjort det skikkelig når jeg først gjorde en så stor jobb og satt inn en aksling/hylse som tåler full fart. Du skal vel kanskje selge den en gang og da nytter det ikke å si at akslingen går til dunders hvis maksfart benyttes... Det var nå min første tanke. Har jo ellers studert dette med fleks.kobling en del, men har ikke sett noe sted at dette gjør at en kan klare seg med mindre aksling. Kreftene på akslingen blir jo de samme, det er jo motor/motorfester og demperplate i motoren som får et bedre liv, ikke akslingen slik jeg oppfatter det... Uansett har jeg stor tro på en skikkelig fleks.kobling med trustlager. Dessverre ikke mulig å få til hos meg uten større omarbeiding så jeg valgte en enkel som settes mellom klemmflens på aksling og girflens. Håper å få denne på om 1-3 uker og dermed kunne komme med testresultat... Redigert 18.Januar.2006 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sabeltann Svart 18.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2006 Du har rett i dette. Skal se videre på hva det vil medføre av arbeid og skifte aksling/hylse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2006 Høres veldig spinkelt ut med 120-130hk på 30mm aksel... Selv har jeg 54hk og 40mm aksel, solid og trygt. Muligens noe overdimensjonert, men det holder i alle fall! Tror nok absolutt at jeg ville ha skiftet aksel i ditt tilfelle. Lite vits med masse krefter hvis man ikke kan bruke dem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 19.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2006 Det finnes litt fakta om dette emnet også og ikke bare synsing.... Jeg har selv 31,75mm aksler på 188hk ved 3800o/min, med redusksjon på 1,93... til dette krevdes det noe bedre material kvalitet enn normalt syrefast 316. Jeg fikk laget nye aksler i dupleks materiale 329 for å unngå å skifte alt. Når det gjelder ditt forlsag her på 124 hk ved 3800 o/min så kan du fint bruke din 30mm aksel under forutsetning av gearutvekslingen ikke er høyere enn 1,6. Dette er med en sikkhetsfaktor på 2 som er nomalt... Om du kompromisser litt på sikkerhetsfaktoren kan du selvsagt bruke en høyere gearutvekslning her. Her er resultatet fra beregningen, det er benyttet 316 materiale. INPUT Engine Maximum Output: 124 Metric hp RPM: 3800 Transmission Ratio: 1.6 :1 Prop. Shaft Diameter: 30 mm in mm Material: Stainless 316 Safety Factor: 2 RESULTS Prop. Shaft Diameter: 1.18in 30.0mm Material: Stainless 316 Shaft RPM: 2375 Safety Factor: 2 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.