Jump to content

Skifte diesel motor i båten.


Sabeltann

Recommended Posts

Etter lange stunder i tenkeboksen samt harde forhandlinger med Kona har vi blitt enige om og skifte motor i mørebasen. Selve skifte vil bli foretatt av firma.

 

Har ikke noe stor budsjett til rådighet.(35000,- til selve motoren)

Har i dag en 30mm fast aksling som jeg ønsker og bruke videre.

 

Aktuelle motorer er T(A)MD30 105hk

81hk perkins (denne drømmer jeg mest om!)

 

Hva mener dere om og bruke disse motorene på dagens aksling?

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post

30 mm standard syrefast aksling er godt nok med 105 hester/3800 og utveksling 2,5:1. Ville aldri i verden gått opp til 35mm. Sleipner er meget konservativ ved beregningen, men selv de sier jo da 75 kW ved 1520 o/min og 75kW blir ca 102 hester. 105 hester utgjør null og nada på sikkerhetsmarginen.

 

Lotus

Takker alle for innspill.

 

Hvilken utveksling er mest hensiktmessig med aktuell aksel/motorer.

 

Perkins 81hk 2:1 utveksling blir 1400omdr på aksel

Volvo 105hk 2,5:1 utveksling blir 1520omdr på aksel

Volvo 105hk 2:1 utveksling blir 1900omdr på aksel

 

Vil jo tro at 2:1 utveksling på volvoen som da gir høyest turtall vil gi mest fart..eller?

 

Var for øvrig ute med Trass i morges kl 0700... prøvde fiskelykken..lite lykke i morges kan en si..!

Kaldt og litt vind. Var oss og skudenes ferja på fjorden...

Link to post

Du må ikke finne på og skifte til en Volvo 30 maskin, dette er en av de dårligste maskinene som volvo har laget.

Tror ikke det er volvo som har laget denne motoren.

Du tenker kanskje på MD32 , populært kalt "krølltoppen"? Produsert av Indenor/peugeot.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dimensjonering av aksling er ikke bare et spørsmål om diameter; det er minste like meget et spørsmål om materialkvalitet.

 

Selv om det er søndag, så tillater jeg meg å stille et kjettersk spørsmål (presten har tross alt gått ned fra prekestolen) - hva venter du egentlig å få igjen for dette motorskiftet.....?

Hvem var spm. rettet til? Hvis det er meg så er det fordi Perkinsen min var røten.

 

Min aksling er forøvrig syrefast 25mm

Link to post

Mulig jeg tar feil angående 30 maskinen til volvo, men kom ikke 32 maskinen flere år senere?

 

Jeg hadde selv en 31 maskin der jeg måtte skifte turbo - ladeluftskjøler - oljekljøler - dynamo - starter + diverse slanger og pakninger på gir mm. motoren var dengang bare 7 år gammel, siden den gangen har jeg skygget langt unna volvo, utenom på bilsiden da.

Link to post

Dimensjonering av aksling er ikke bare et spørsmål om diameter; det er minste like meget et spørsmål om materialkvalitet.

 

Selv om det er søndag, så tillater jeg meg å stille et kjettersk spørsmål (presten har tross alt gått ned fra prekestolen) - hva venter du egentlig å få igjen for dette motorskiftet.....?

Synest det var et greit spørsmål jeg Poseidon!

 

Det er mere fart som er hovedønsket mitt. Samtidig må jeg snart ha ut gamle motoren og pusse opp motor rommet.... Er slitt der nede.... Har og en liten oljelekkasje... (egentlige grunn er nok den trefot syka som jeg ikke helt har råd til og ta fatt på enda....)

 

Har forhørt meg met eiere av tilsvarende båt med 81hk som marsjer på en 12-13knop.

Er ellers strålende fornøyd med båten.

 

Holder nok en knapp på perkinsen, lavere Hk samt ingen turbo eller annet "mikk makk"!!

Perkinsen er og kjent for og være rimelig driftsikker.

 

idag:

Har forhørt meg med verksted i dag og de sier et klart ja til perkinsen. De mente at TMD30 maskinen var litt daff og at perkinsen var en mye mere solid maskin. Men jeg synest 18-25 000 for montering blir vel heftig fot min lommebok(eh..bankens lommebok er det vel egentlig) så jeg ser nå på muligheten for og skifte selv(verkstedet ER verdt de pengene men jeg har ikke de pengene idag er bare det!!. Har tilgang til kranbil, har sjekket at tenkt motor passer. Kan så vidt jeg forstår bruke mye av el.anlegget som det er.

 

Så får vi se hva utfallet blir!

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Trekker opp denne tråden igjenn.

 

Har hatt hode nede i motor rommet endel ganger nå, det ser ut som om perkins maskinen blir i høyeste laget med bruke av ekstisterende motorfundament.

 

Har sett videre på VP motorene og ser at disse har god plass på alle mål.

 

Spør derfor om følgende. Ser at det er endel 124hk v/3800omdr. fra VP (TMD31)

Hva med og montere en slik på dagens aksling(30mm)?

 

Det skal sies at jeg ikke har tenkt og kjøre maskinen på 3800omdr, vil nok anta at maks turtall vil ligge rundt 3400 med marsj på 3200? (støyniva og slitasje.)

 

Kan en da få beregnet en propell som gir "optimal" fart ved dette turtall og ikke bruke all effekt i motoren(at motoren jobber lettere)?

 

Vil det hjelpe om montere inn en fleksibel kopling mellom aksling og gear?redusere vrimomentet på akslingen?

 

Jobber rimelig seriøst med dette så setter pris på svar!

Link to post

Spør derfor om følgende. Ser at det er endel 124hk v/3800omdr. fra VP (TMD31)

Hva med og montere en slik på dagens aksling(30mm)?

Forstod akslingen din var på grensa med 100 hk. Går du opp til denne effekten ville iallefall jeg gjort det skikkelig når jeg først gjorde en så stor jobb og satt inn en aksling/hylse som tåler full fart. Du skal vel kanskje selge den en gang og da nytter det ikke å si at akslingen går til dunders hvis maksfart benyttes... Det var nå min første tanke.

 

Har jo ellers studert dette med fleks.kobling en del, men har ikke sett noe sted at dette gjør at en kan klare seg med mindre aksling. Kreftene på akslingen blir jo de samme, det er jo motor/motorfester og demperplate i motoren som får et bedre liv, ikke akslingen slik jeg oppfatter det... Uansett har jeg stor tro på en skikkelig fleks.kobling med trustlager. Dessverre ikke mulig å få til hos meg uten større omarbeiding så jeg valgte en enkel som settes mellom klemmflens på aksling og girflens. Håper å få denne på om 1-3 uker og dermed kunne komme med testresultat...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Høres veldig spinkelt ut med 120-130hk på 30mm aksel... Selv har jeg 54hk og 40mm aksel, solid og trygt. Muligens noe overdimensjonert, men det holder i alle fall! Tror nok absolutt at jeg ville ha skiftet aksel i ditt tilfelle. Lite vits med masse krefter hvis man ikke kan bruke dem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det finnes litt fakta om dette emnet også og ikke bare synsing....

 

Jeg har selv 31,75mm aksler på 188hk ved 3800o/min, med redusksjon på 1,93... til dette krevdes det noe bedre material kvalitet enn normalt syrefast 316. Jeg fikk laget nye aksler i dupleks materiale 329 for å unngå å skifte alt.

 

Når det gjelder ditt forlsag her på 124 hk ved 3800 o/min så kan du fint bruke din 30mm aksel under forutsetning av gearutvekslingen ikke er høyere enn 1,6. Dette er med en sikkhetsfaktor på 2 som er nomalt... Om du kompromisser litt på sikkerhetsfaktoren kan du selvsagt bruke en høyere gearutvekslning her.

 

Her er resultatet fra beregningen, det er benyttet 316 materiale.

 

INPUT

Engine

Maximum Output: 124 Metric hp

RPM: 3800

Transmission

 

Ratio: 1.6 :1

Prop. Shaft

 

Diameter: 30 mm in mm

Material: Stainless 316

Safety Factor: 2

 

RESULTS

Prop. Shaft

 

Diameter: 1.18in

30.0mm

Material: Stainless 316

Shaft RPM: 2375

Safety Factor: 2

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...