Sabeltann Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 (redigert) Dette begynte og bli spennende, Flere spørsmål!: Hvem selger slik duplex aksling(329) Med en 1,6 utveksling så vil jo propell har rimelig høyt turtall. Jeg har ikke mulighet til og ha større propell en 17". Da trenger jeg heller ikke en enorm stigning på propell! Er det fare for at propell vil suge luft pga høyt turtall? Har avrundet kjøl bak, ellers er båten klassisk halvplaner. Må bare si igjen: Heia baatplassen! Redigert 20.Januar.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Har vært og sett på motor nå idag (hjemme med to små..planleggningsdag i barnehagen!) Det er en TAMD31A, det skal iflg selger være en 87 modell som er gått ca 3000timer. Skal ha stått i en tresfjord 29 med påmontert kraftuttak?. Tidligere eier skal ha brukt denne som fiskebåt når han har vært hjemme fra nordsjøen er jeg blitt fortalt...derav noe høyt timetall. Selger har fikset på sjøvannspumpe da den lakk i bakkant(aksling) Det har og vært lekkasje i toppen av ladeluftkjøleren, vann har lekket ut på toppen der vann inn/ut rørene går inn i kjøleren. Dette sier selger er fikset, han har grunnet dette med sinkspray når jeg var innom og dette skal så opplakkeres før ev. montasje. Det følger med 35mm aksling og eksos/lydpotte, brukt propell. motor ellers så normalt brukt ut... Har noen formening om disse skadene tyder på noe spesielt , samt om en slik motor er verdt 55 tusen? Selger vil montere inn motor og ny brukt aksling/hylse for 15000,- Er meget fristet til og hoppe på....Om dere ikke kan komme opp med masse insigelser mot denne maskinen, og jeg velger og handle, hva bør være med i kjøpekontrakten? Selger er et kjent båt firma i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Er det ikke på tide med en overhaling etter 3000 timer Burde vel få en 3mnd bruktgaranti når du handler med et båtfirma ??!! Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kjølen Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Hei . Er ny på forumet akkurat i dag . Har nettopp satt på ny propell levert fra Vetus på en nyinnstallert 35mm aksling fra Sleipner . I høst tok jeg båten på land for å bytte ut en gammel sliter , BMC 60 hk ( 58hk, vet ikke eksakt ) innstallert i en plattgatter ved nybyggingen i 74. Den gikk på en 32 mmm aksling . Denne dimensjonen er jo nå etter hvert vanskelig å få tak i . Hadde det vært kurant og til en rimelig pris å bytte denne ut i samme dim , eller tilsvarende i tommer , som Sleipner rigtignok kunne skaffe , hadde jeg gjort det , men det ble faktisk dyrere enn å gå opp til standard 35mm . Den nye motoren er en helt ny Lombardini *turbo , på 83 ahk. Men jeg endte opp med å bytte hele greien med hylserør, stern ,pakkboks mm, i 35 mm. Båten min, en Trebåt - Plattgatter 25 ft som jeg kjøpte for tre år siden ,nådde nesten 11 knp ( gps , og kanskje litt medstrøm ) med den gamle BMC`en som inkl.gear er nesten 90 kg tyngre enn den nye Lombardinien *. For en plattgatter / halvplaner er vekten av stor betydning , og vekten bør vel også taes med i beregningen av disse motorene du tenker på Sabeltann selv om du har en planende båt ? Perkins motorene er vel sånn generelt av den litt tyngre sorten mener jeg å huske . Men ellers så er generelt en motor som har gått 3000 t kanskje " moden " for en overhaling , i allefall en sjekk og innspeksjon / anbefaling av folk som kjenner motoren . Kompressjonstest er i hvertfall noe du bør foreta eller be om , noe som er enkelt og rimelig å utføre . Selv er jeg skeptisk til " gamle " motorer men ikke da i hovedsak som ett gammelt objekt , men mer til forhistorien , med driften og stellet av den . Det er som regel det som ødelegger motorer om det blir slurvet med . Men har du pågangsmot og ikke minst tid , og at du ikke er helt " bak mål " burde du kunne skifte motoren selv. Oppretting foretok jeg med lazervater, og mener jeg har fått den nærmest 100% perfekt opprettet . Jeg måtte jo også bore meg gjennom akselkanalen med plass til en større hylse , og det var vel dette som var den verste jobben . Av mangel på rigtig verktøy , sveiset jeg meg noe bore/ frese redskap til slutt som gjorde susen . Har forøvrig en Bullfleks Gummikobling ( Vetus ) mellom gear og aksel . Denne måtte jeg maskinpusse fra 32mm til 35mm også her med ett hjemmelaget verktøy . Spurte først ett firma om de kunne bore den opp for meg , men 1000,-" spenn " skulle de ha for det . En " dings" av tilsvarende type gummikobling er i allefall å anbefale . Det beste er vel den med både gummiflenser og trykkplate som skyver på skroget og ikke direkte på gearet/motoren . Passerer du 100 hk ville jeg i allefall gått for en 35mm aksling , men her er mange andre og gode argumenter for å kunne gå med 30mm men jeg ville vel da byttet den i en annen og kraftigere av Remanit stål. ( Sleipner "spesial stål ") , da kan du beholde 30mm gjerne opp til 120-130 hk, noe avhengig av " kassens" utveksling / dreiemomentet på motoren . Det er en del ting å ta hensyn til ved motorkonvertering , men tar du tiden til hjelp og er nøye i planleggingen fra begynnelse til slutt vil jeg tro det skulle kunne være greit å spare disse innstallasjonskostnadene vel ??? * Lombardini . Italiensk motor mye brukt i landbruksmaskiner rundt i Europa , og eiet av Ferrari etter det jeg har fått opplyst . Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 20.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Hei, Velkommen på forumet Kjølen! Mange gode poeng du har. Utgangs punktet var at jeg ville skifte selv pga pris.. Derfor ønsket jeg og å bruke dagens fundamenter mest mulig, samt om mulig ikke røre aksel. Ser at dette går an med en VP motor. Perkinsen, som uten problemer går 6000timer før en overhaling er desverre litt for høy her. I tilfelle med vp motoren jeg var og så på i dag, har jeg ikke mulighet til og sjekke selgers påstander om bruken. Stusser og litt på at han betegner den som en 87modell al den tid pdf filen fra 87 på samme motor ikke har den typen ladeluftkjøler. Ser at på pdf fil fra 89 utgaven at denne er lik..Her fikk jeg jo fiks ferdig motor i båt. Har en travel jobb som medfører arbeid tilalle døgnetstider samt tre unger og en kjekk kone som og trenger stell så derfor var dette tilbudet fristende. Men da jeg ikke kan prate med personen som firma har handlet motoren av så blir dette for meg for usikkert, jeg kan ikke med rimelig sikkerhet si at dette er en godt vedlikehold motor. Spurte selger om dette han dro da veldig på dette. Slik jeg forstod selger var forrige eier ikke fornøyd med motor og ville bare pratet dritt om den.. han hadde handlet ny motor. Da jeg handlet båten sjekket jeg med de to forregående eierne og fikk stor trygghet for at båten hold mål. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2006 Forstod akslingen din var på grensa med 100 hk. Går du opp til denne effekten ville iallefall jeg gjort det skikkelig når jeg først gjorde en så stor jobb og satt inn en aksling/hylse som tåler full fart. Du skal vel kanskje selge den en gang og da nytter det ikke å si at akslingen går til dunders hvis maksfart benyttes... Det var nå min første tanke.Ja, og det er den første tanken til veldig mange. Nå har det seg altså slik at Sleipner sier at 30mm aksel i standard syrefast holder til 102 hester ved motor 3800/min og 2,5:1 utveksling. Det er altså med sikkerhetsmargin, og jeg mener bestemt den er 3:1. Så hvorfor skifte ut en aksling som utmerket godt gjør jobben? Det er veldig mye jobb å skifte en aksling, og det er dyrt. Hvis du ikke må vinkle om akselen eller flytte på stevnlageret, lar du akselen være som den er. Og så til giret. Med volvo-motoren ville jeg absolutt ikke valgt 2:1 utveksling. 2,5:1 er riktig utveksling når man ser på båttype og fart. Hvis du ikke har spesielt dårlig plass til propellen, velger du propellhastighet mellom 1500-1600 o/min. Selve motorbyttet er ingen heksekunst. Min erfaring er at større eksosdimensjon, større vanninntaksdimensjon og plassproblematikk er det som tar mest tid. Bytt motoren selv. Dette er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt hvis man innehar middels fingerferdigheter. Få hjelp til opprettingen og propellvalget. Spør om råd med andre ting underveis. Når du er ferdig med motorbyttet kan du lene deg tilbake i trygg forvissning om at du neppe vil angre på valget men at du garantert aldri vil få igjen mer enn halve investeringen ved et eventuelt salg. Den gamle motoren har en verdi helt til du tar den ut av båten. Da er det ingen som vil gi mye for den. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 21.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2006 Kjempe med et forum der en kan få vurdering/ideer av andre! Jeg har i dag 1toms vann inntak slangen innenfor er 1 1/4 tomme. (er en overgang rett innenfor kranen. Det er ikke stor jobb og skifte ut gjennomgangen, er nettopp skiftet ny den som er. Må opp en dimmensjon på eksos. her er eneste jobben og faktisk skifte skroggjennomføring samt utvide gjennomgangene i to skott alt er lett tilgjengelig. Blir jo litt fin arbeid i med ledninger og styr, men håper og kunne bruke den gamle firkantede vdo panelen som jeg har, ev. skifte. Kan ikke ha mere en 17" diameter. Vet at en annen lik båt med perkins 68hk og 2:1 utveksling har 17x23". denne gir fart på ca 12-13knop. Er redd for at propellen vil måtte ha en enorm stigning med 124hk Derfor tenkte jeg og øke propell turtallmed et 2:1 gear. Er litt overrasket over at en volvo maskin må ha overhaling etter 3000timer er dette vanlig? Vet at perkins maskiner som blir stelt litt med glatt går det doble? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 21.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2006 Er ikke sikkert at motoren må overhales etter 3000 timer, men den bør nok gåes etter i sømmene (ompakking o.l.) Hvis firmaet vil selge deg motoren bør de også overbevise deg om at den er ok og da bør de teste kompresjon og starte motoren på verkstedet. Å selge videre en inbyttemotor uten å sjekke at den er ok synes jeg er litt tvilsomt av vedkommende firma. Bytte motoren selv kan du klare fint selv hvis du ikke har mer en 2 tommeltotter Bruk pengene eventuelt på oppgradering av motor. Lykke til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sabeltann Svart 21.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2006 Firmaet holder på nå og små fikse på motoren(vannpumpe/liten lekkasje i aftercooler, skulle og starte den i slik at jeg kan se at den sviver. Men når du sier pakke om mener du skifte ut alle pakninger, ev andre ting og? Vet noen om det finnes en fin sjekkliste til båtmotor kjøp? Kunne ikke finne noe i databasen Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 http://www.boat.no/skjemaer/tilstandsrapport.htm Kanskje denne hjelper deg litt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Synes det høres ut til å være i tidligste laget med en overhaling av motor som har gått 3000 timer. Men det er vel en del ting som burde vært sjekket. F.eks så skal vel dyser og dieselpumpe tas ut og sjekkes/justeres etter ett visst antall timer. Vet ikke om dette er gjort. Det kan vel også lønne seg å bytte pakningen til bunnpanna og evt. andre pakninger som kan være vanskelig å komme til når motoren står i båten. Ellers så står det vel en del opplysninger på disse sidene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2006 Slik jeg forstod selger var forrige eier ikke fornøyd med motor og ville bare pratet dritt om den.. han hadde handlet ny motor. Desto større grunn til å snakke med forrige eier! Skulle tro at han har en grunn til å prate dritt om motoren, etter å ha brukt den 3000 timer så burde han jo kjenne den godt... Et utsagn som dette ville i alle fall fått meg til å lete videre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sabeltann Svart 24.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2006 Jobber videre med prosjektet mitt jeg! Holder nå på og skifte dørk den gamle var i for mange deler, nu skal det bli mindre lyd! Så til spørsmål. TAMD31 motoren har en maks helningsvinkel på 15grader kontinuerlig. I min båt er motor fundament ca 6 grader helning oppover. Når båten er i full fres vil jeg anta at at skroget og vil ha en helning på ca 6-8 grader. Da nærmer jeg meg maks arbeidsvinkel på maskin. (6+8=14) Ser dere noen problemer omkring dette, eller er det bare jeg som er over forsiktig? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2006 Hei Sabeltann, litt utenfor tema - den motoren du skifter ut 4108, er den ok? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 24.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2006 Når den tid kommer vil det kommer for slag en fint brukt perkins med masse nye deler! Den skal legges ut for salg her på båtplassen! Joda motoren er fin den, gått 2200 timer, har skiftet dynamo, stor sett alle gummislanger, service på dyser, termostat skiftet, endel dieselrør er skiftet, gear er nytt i 2000(har kvittering på alt!). Skal skifte en pakning nå i januar, samt skifte o-ringer i lensepumpa. (svetter litt ser du!) Motorlabbene er snart modne for utskiftning... Så ja motoren er fin fin den!(meget røksvak kan og tillegges!) Sitér dette innlegget Link to post
Kjølen Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Hei igjen Sabeltann . Du mener vel at motoren har max innstalleringsvinkel på 15 grader . Det er rundt normalen . Hellingen på motorfestet ditt er bare 6 grader , så du er langt innenfor spesifikasjonen på max 15 grader innstallasjonshelling . Dessuten har sikkert motoren maxhellings spesifikasjon på 23-25 grader , ...opp og ned i bølger ,...så du skulle ikke ha problemer i så måte , siden du bare har et motorfeste på 6 grader . Mvh Kjølen : Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Det lå en brosjyre om ting å tenke på angående motor bytte på disken hos den lokale VP pusheren i dag så jeg. Kanskje du burde ta en tur innom og få deg en slik en ? Kan jo være ett og annet nyttig tips å ta med seg der kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 26.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Verksteds håndboken sier "max tillåten baklutning 15 grader under gange" Så jeg er jo innenfor vil jeg tro. Det jeg lurer på egentlig er om andre har 30/31/40/41 motorer som er montert inn med helning i halvplanere? Hva sier dere alle volvo eier? Går dette!? Har forøvrig perkins motorinstalasjonsboka som er lest meget nøye. Men liker og planlegge mest mulig på forhånd!! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Jada,det går fint. Min 31 motor står så pent med akterkanten lavere enn forkanten. Vinkelen vet jeg dog ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Alle disse spørsmålene om valg av gir og utveksling betyr vel antagelig at det skal kjøpes et gir av et eller annet slag? Da er det jo bare å kjøpe et gir med nedvinkling. Eller følger det med gir? Hvilket gir? Hvilken utveksling? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 27.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 (redigert) Båten er 99% orginal idag, har et sterkt ønske om og bevare båten mest mulig inntakt, og samtidig ikke gjøre mere grunnarbeid en det som er nødvendig ved et motorskifte. Om jeg skulle bygge om motorfundament (slik at det er i vater og jeg kunne brukt nedvinklet gear) ville jeg og måtte flytte på hylsa til propell aksel. Med dagens fundament vil jeg måtte bruke et rett gear med en drop rundt 8,5cm men kan og ev. heve/senke motor etter behov. Vil ikke starte en montasje for så og oppleve at motor ikke får skikkelig smøring under gange. Har forøvrig slått fra meg den motoren som jeg kikket på, følger med på nettet etter andre tilsvarende motorer rundt 100hk. Vil bruke dagens aksling (30mm) Skal forsøke og få bergenet propell typer med den infoen jeg har fra tråden her, slik at jeg kan se hvilke propell stigning som vil være aktuelle. Men takker for mange gode innspill dette har gjort det mulig for meg og få en mye bedre forståelse de momenter jeg har vært usikker på, og ikke minst har jeg lært masse!! Redigert 27.Januar.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 (redigert) TAMD31 motoren har en maks helningsvinkel på 15grader kontinuerlig. I min båt er motor fundament ca 6 grader helning oppover. Når båten er i full fres vil jeg anta at at skroget og vil ha en helning på ca 6-8 grader. Da nærmer jeg meg maks arbeidsvinkel på maskin. (6+8=14) Ser dere noen problemer omkring dette, eller er det bare jeg som er over forsiktig? Vinkelen det er snakk om er ved normal drift, d.v.s. vinkel på fundament + skrogets vinkel på flatt vann. En og annen kort tur over denne vinkelen ved sjøgang betyr ikke noe. Redigert 27.Januar.2006 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sabeltann Svart 28.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 Da er perkinsen solgt! Og en 2000modell Yanmar 120hester venter på og bli innmontert... Gjett om noen har sommerfugler i magen...... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.April.2006 Link til dette innlegget Svart 28.April.2006 (redigert) Gratulerer! No får vel du bra fart på skuten? Redigert 28.April.2006 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tresfjord 28 Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 (redigert) tja Redigert 13.August.2008 av tresfjord 28 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.