Jump to content

Triks for å unngå kattepiss ombord?

tobixen

Recommended Posts

Fra fastlandsspania til Svartehavet har det vært mye ankring. Én fordel med å ligge for anker i stedet for å besøke havn er at man for en stor del unngår uønskede gjester ombord.  Jeg har (så vidt jeg vet) aldri hatt personer ombord uten at de har vært invitert eller spurt om tillatelse, men jeg har hatt en del besøk av edderkopper, fluer, mygg, fugler ... og nå også katter - og de pisser ombord!  (hørte også om en historie hvor de hadde vært ombord på en båt og kvesset klørne sine på noe "falsk teak")

Første kattebesøk var i Kroatia, da vi lå til kai i noen få timer.  Det var kortvarig og uproblematisk, jeg anså det som en kuriositet.  Andre kattebesøk var i Marmarasjøen, da jeg fant et ubenyttet havneanlegg hvor jeg kunne ligge gratis.  Katta pisset i en liten jib som lå på dekk mens jeg var ute på spasertur.  Jeg så katta hoppe fra båten da jeg kom tilbake, og tenkte: "vel, heller katter enn rotter".  Det første jeg gjorde da jeg var tilbake fra spaserturen var å slenge seilet ned dekksluka og inn i forpiggen - og litt senere oppdaget jeg en eim av kattepiss i hele båten.

Tredje kattebesøk var i Varna, Bulgaria, de kom inn mens jeg sov, lagde nok støy til at jeg våknet, og pisset oppunder utkikksvindu i cockpit ("sprayhood" er vel avtagbar ting i stoff og plastikk - jeg har fastmontert vindu og treverk her), hvor jeg har redningsvester liggende.  Jeg ble liggende der i flere dager, hadde heldigvis bare én insident.  Fjerde kattebesøk i Constanța, to katter som har hoppet ombord flere ganger på dagtid mens jeg har vært i båten - jeg sier hush-hush og veiver med armene, og de hopper litt motvillige i land igjen - men natterstid kommer de ombord og pisser.

Dessverre lite med gode ankringsplasser i Svartehavet, men jeg har funnet noen muligheter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...