Jump to content

Uttern S46, vil stabilisatorer ha noen effekt?

Lunatik

Recommended Posts

Hei båtfolk med erfaring,

Jeg har en Uttern S46. med 50 hK nyere Mercury

Jeg føler den krenger litt og er baktung opp i plan...vil slike som øverste bilde viser ha noen forbedrende effekt for noe slikt?

Vil også disse kavitasjonsplatene man setter på motoren ha noen effekt?

...eller har noen her andre kloke råd å gi, annet enn å kjøpe en annen båt? :smiley:

image.png.4d4fe18f9dc2c2d8fb919e91ed16f2d1.png

image.png.88a80e51e048813bd327fb221215719c.png

smart tabs hjelper utvilsomt på å få båten lettere i plan.   Sideveis effekt er nok mer marginal.   

Hva menes med krenger, er det at den legger seg på en bestemt side i fart, eller legger seg mye over i sving?  

Mener å ha sett i flere tester at Uttem 46xx og 49xx kan være litt følsomme for sideveis vektfordeling

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lunatik skrev for 21 timer siden:

bør jeg være selektiv og kjøpe noe dyrt eller kommer jeg langt med noe som ikke nødvendigvis er så kostbart? 

Er vel "smart tabs sx" som både er billigst og best egnet til båtstørrelsen du har tenker jeg. 

Du må også ta en titt på akterspeilet for å se/måle hva det er plass til.   de kommer i flere størrelser. 

bilde 'lånt' fra finn, kan se ut som at det kan bli litt konflikt med badestigen?  
Uttern S46 Exclusive | FINN.no

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...
Lunatik skrev for 14 timer siden:

kan velge de mindre Stabsa men da blir de litt svakere om ikke jeg justerer de litt i feste til "fjøren" eller benytterr smalere med kraftigrer demper!? :) 

jeg mistenker at om man har små flaps og strammer maks eller setter på strammere dempere for å kompensere så vil de "skrubbe" mer.  Da tror jeg heller jeg ville gått for normale dempere og akseptert litt svakere effekt.   De vil nok gi merkbar effekt uansett

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...