Lunatik Startet 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2024 Hei båtfolk med erfaring, Jeg har en Uttern S46. med 50 hK nyere Mercury Jeg føler den krenger litt og er baktung opp i plan...vil slike som øverste bilde viser ha noen forbedrende effekt for noe slikt? Vil også disse kavitasjonsplatene man setter på motoren ha noen effekt? ...eller har noen her andre kloke råd å gi, annet enn å kjøpe en annen båt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 smart tabs hjelper utvilsomt på å få båten lettere i plan. Sideveis effekt er nok mer marginal. Hva menes med krenger, er det at den legger seg på en bestemt side i fart, eller legger seg mye over i sving? Mener å ha sett i flere tester at Uttem 46xx og 49xx kan være litt følsomme for sideveis vektfordeling Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lunatik Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Takk Ivar, tror jeg gjør et helhjertet forsøk med "Smart Stabs" :) bør jeg være selektiv og kjøpe noe dyrt eller kommer jeg langt med noe som ikke nødvedigvis er så kostbart? Sitér dette innlegget Link to post
Baat1000 Svart 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Gi gjerne en tilbakemelding om hvordan smart tabs funket, og pris :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lunatik Svart 13.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2024 Det skal jeg når jeg får de på og prøvd dem 😃 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Lunatik skrev for 21 timer siden: bør jeg være selektiv og kjøpe noe dyrt eller kommer jeg langt med noe som ikke nødvendigvis er så kostbart? Er vel "smart tabs sx" som både er billigst og best egnet til båtstørrelsen du har tenker jeg. Du må også ta en titt på akterspeilet for å se/måle hva det er plass til. de kommer i flere størrelser. bilde 'lånt' fra finn, kan se ut som at det kan bli litt konflikt med badestigen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lunatik Svart 27.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Ser ut som jeg ar litt lite plass ja...kan velge de mindre Stabsa men da blir de litt svakere om ikke jeg justerer de litt i feste til "fjøren" eller benytterr smalere med kraftigrer demper!? :) https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543411769/p_VM-13052-00_documentation_1 Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Spørsmålet du i hvertfall må stille deg er hvor mye jobb og penger du til legge i en slik type båt. Sidestilt konsoll på en relativt enkel, lett og 460cm lang båt vil uansett være en begrensning for hvor god den vil være i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2024 Har god erfaring med smarttabs, dessverre ikke på uttern men annen båt som hadde en voldsom planeterskel. Den ble nesten borte. Må tilte litt mer for å få løftet nesen opp men det er ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Lunatik skrev for 14 timer siden: kan velge de mindre Stabsa men da blir de litt svakere om ikke jeg justerer de litt i feste til "fjøren" eller benytterr smalere med kraftigrer demper!? :) jeg mistenker at om man har små flaps og strammer maks eller setter på strammere dempere for å kompensere så vil de "skrubbe" mer. Da tror jeg heller jeg ville gått for normale dempere og akseptert litt svakere effekt. De vil nok gi merkbar effekt uansett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lunatik Svart 28.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 tenker vi bytter båt nå...begynner å bli for liten og det finnes båter nå som yter bedre med annet skrog og mindre motor som ungene etterhevrt nå kan kjøre.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.