Ruben Espeland Startet 13.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2024 Hei, Eg har gått til innkjøpr av en eldre Tredal båthenger som er tenkt å bruke som opplagshenger for en Askeladden 505. Før det ble vinter så tenkte eg prøve å ta båten på hengeren for å få litt erfaring på om det ville fungere. Etter båten var kommet halvegs opp gav en av rullene seg og eg lott det være med det for å ungå skader på båten. Erfaringen eg fikk på veien gjorde meg egentlig ikkje så trygg på at det blir så lett å få båten på denne hengeren på noe trygg måte. Det er liksom ikkje noe spesielt med støtte på skroget før nesten hele båten er oppe etter som "V" på skoget går ganske langt bak. Dei fremste rullene støtter liksom ikkje heller ordentlig før båtene tipper helt over. Eg kan jo ikkje være den første som synes dette er litt avskrekkende og tenkte eg kunne kanskje få noen råd her inne. Eg kan jo kjøre hengeren lenger ut i sjøn en bare gummien, men det burde jo være bedre alternativer. Tar gjerne mot erfaringer og råd. PS. Eg har nå byttet rullen etter bildene vart tatt. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 14.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Hei! For å ta opp båten enkelt og trygt på en slik henger, må du skikkelig utti med den. Moderne hengere beregnet for å stå "på tørt land" å ta opp båten har en krybbe som vipper og gir båten mer støtte, her vil det bli voldsomt moment på den bakerste rullen hvis du vipper båten over den. Bedre å kjøre hengeren utti, langt tryggere for både båt og båtfører. Spyl hengeren skikkelig etterpå, og forbered deg på å bytte hjullager ca hvert 5. år. Det er en rask og enkel jobb i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Ruben Espeland Svart 16.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Takk for utfyllende svar @emilskj Dette er dett samme som eg også konkluderte med etter litt egen analyse. Godt å få det bekreftet😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.