Jump to content

Mangler 550rpm med 19*20 propell. Hva størrelse er da rett?

Okkaby

Recommended Posts

Har endelig fått ting i orden. 

Var nå ute å prøve med fulle tanker.

Får da 20knop på 78% throttle. Øker til 22knop ved ca 83% throttle. Så øker throttle jevnt opp, uten mer fart å turtall kommer ikke lengre enn 3550. Maks skal være 4100.

Har på 19x20 S8/skeewback propell som ble anbefalt av winrace.

Lure da på hva som blir best. Gå ned til feks 19x18 eller ned til 18x20?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hei!

Om du har tung båt ville jeg ha beholdt diameter og gått ned på stigning. Det er ca 200-250 o/min per tomme stigning.

Jeg hadde skewback 18 x 22 på forrige båt som var litt tung og mangla 200-250 o/min.

Gikk ned til 18 x 21 4 blader standard propell og båten gikk bedre, men det ble mere støy.

Fantomet pleide å si at det var et gammelt jungelord at dreimomentkurve, utvekslig, bladareal, diameter og stigning må settes opp i harmoni....

Delte du med Winrace at du har en FNM motor? 

Du har vel Norges eneste InLander 27 med den motoren så Winrace har vel ganske nøyaktig 0 erfaring med ditt oppsett?

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Fantomet pleide å si at det var et gammelt jungelord at dreimomentkurve, utvekslig, bladareal, diameter og stigning må settes opp i harmoni....

Delte du med Winrace at du har en FNM motor? 

Du har vel Norges eneste InLander 27 med den motoren så Winrace har vel ganske nøyaktig 0 erfaring med ditt oppsett?

Jada. de fikk alt info de. Samme når jeg fik de til å beregne for VP41. Med 41 ramte de spot on. Men her ble det litt bom.

Skal prøve å ringe de å høre hva de mener. Men ja, er vel eneste InLander med den motoren hehe De fleste har jo en gammel sliten Ford eller VP40

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 14 timer siden:

Jada. de fikk alt info de. Samme når jeg fik de til å beregne for VP41. Med 41 ramte de spot on.

De har testdata fra nesten alle båtbyggere i Norge så alt de trenger å gjøre er å se hva båtbyggerne har testet frem. Ingen grunn til tro det har noe med trolldom å gjøre...  det kommer jo ganske tydelig fram når de bommer betydelig så fort det blir snakk om en motor de ikke har på ferdigtygd liste...

Kanskje dumt spørsmål siden det virker som du vet hva du driver med, men har du gått vesentlig opp i motorstørrelse? Jeg har hørt om tilfeller der luftinntakene ikke var dimensjonert for en større motor en original. Dette merktes først når effektuttaket nærmet seg maks. Har du prøvd å kjøre med motorluken litt åpen? En billig sjekk før du går videre.

Kallethekid skrev 9 minutter siden:

Jeg har hørt om tilfeller der luftinntakene ikke var dimensjonert for en større motor en original. Dette merktes først når effektuttaket nærmet seg maks.

Veldig smart råd spør du meg. Men mener å huske at TS har sjekket motorromstemperaturen under maks drift, og hans målinger var veldig bra. Et kjennetegn på at luftinntaksystemet er underdimensjonert, er at temperaturen stiger.

Dette er et tema som jeg mener er klart undervurdert og synes det er smart at du tar det fram, for det er jo nettopp båter med trange motorrom inne i båtens indre som er mest utsatt for varme motorrom.

Ble satt inn ekstra luftinntak når nye motor ble montert. Å som Dieselfan nevner, så har jeg goe temp i motorrom under drift, sjøl med belastning. Husker ikke tall her å nå, men nevnte disse tidligere i annen tråd. Har måling både helt i kjøl å på høyde med luftfilter da smart boat sitter i motorrommet.

Men som også Dieselfan nevner, så er nok jeg eneste med den motor i båten. De fleste av disse båter går med en gammel sliten  VP40 på 124hk eller gammel tung Ford. 

Båten ble opprinnelig designet uten akterkabin og med drev(bensin motor) Men ble så endret til noe som var mer salgbart på den tiden, ved at de endret skrog akter med tunnel å aksling frem for drev.

Skrog er lik Scand Nordic fra fenderlist å ned, å designet av samme person.

Men ja, Winrace har nok ikke noen data for dette oppsettet.

Okkaby skrev On 13.6.2024 at 20.28:

Får da 20knop på 78% throttle. Øker til 22knop ved ca 83% throttle. Så øker throttle jevnt opp, uten mer fart å turtall kommer ikke lengre enn 3550. Maks skal være 4100.

Har på 19x20 S8/skeewback propell som ble anbefalt av winrace.

Lure da på hva som blir best. Gå ned til feks 19x18 eller ned til 18x20?

Dersom propellakselen også sitter likt med Scan Nordic, så ville jeg prøvd å skaffe propelldata derifra.

Diameteren må passe til skroget. Kommer propellen for tett på skroget så får du mye støy og vibrasjon.

Skeewback propellene er kjent for å være effektive og støysvake. Om vi sier at 19" diameter er det rette til ditt skrog, så vil jeg anbefale at du låner en 19x18 Skeewback.

18x20" ville jeg sett helt bort fra.

Hva gjorde du med gir når du byttet fra VP41 til FNM 270 ?

Det er da bedre å ha en propell som er i overkant grov for å holde turtallet og støyen nede i det turtallsområdet du bruker til daglig?

Det er jo kun wide open du må unngå da, men heller legge deg ned 300rpm under max turtall for ikke å overbelaste. 

Javel du får ikke hentet ut de siste 1-2 knopene, men er det noe du gjør noen gang uansett?  

Lanber skrev for 1 time siden:

Det er da bedre å ha en propell som er i overkant grov for å holde turtallet og støyen nede i det turtallsområdet du bruker til daglig?

Det er jo kun wide open du må unngå da, men heller legge deg ned 300rpm under max turtall for ikke å overbelaste. 

Javel du får ikke hentet ut de siste 1-2 knopene, men er det noe du gjør noen gang uansett?  

På generelt grunnlag er det vel ikke bra for en motor å jobbe for tungt hele tiden, men det kommer jo an på kombinasjonen av båt og motor hva som er best. Finnes fler eksempler her der havari på D4-motorer misstanke å skyldes for tung propping.

Kallethekid skrev 34 minutter siden:

Finnes fler eksempler her der havari på D4-motorer misstanke å skyldes for tung propping.

Om det hadde vært større fokus på den problemstillingen så tror jeg nok tallene på kjente tilfeller ville vært mye større...

I tillegg så er det vel drita flaut å dra hjem til mor å tigge 400000kr til en ny motor, fordi en ikke ville bruke 12000kr på ett riktig propellsett.... 

Det er jo tross alt ikke særlig mandig å innrømme en slik tåpelighet :diving:

Blir ikke å gå i full fart eller nærme uansett hos meg. Til det støyer det for mye med motor under dørk i salongen å propell støy fra akterkabin. Men å kunne marsje i 18-20 knop på lengre strek i fint vær er greit. 

Så greit å ha rett propell, så motor ikke belastes mer enn nødvendig. er jo kun goe 2 år gammel den motor.

Satser på å få fornuftig svar fra Winrace ila uken. Så finne en lett brukt propell. Ny er 20k+

• 1 måned senere...

Etter å ha snakket med flere, inkludert Winrace, samt firma i Sverige og Seven Seas.

Med Sleipner/Radice S8 var anbefaling 2 tommer ned i stigning.

Ved bytte til Mikado/Vetus som har større blad areal, så var anbefaling en tomme ned i diameter samt en tomme ned i stigning.

Siden det fristet lite med 28k fra Sleipner. Så ble det en vetus propell, så etter hva jeg har skjønt, er produsert av Mikado.

Det ble da en 18x19 skewback propell. Denne har større areal anne Radice sine skewback.

Sendt fra Spania igår med DHL ekpress å levert på døren i egersund idag. Så rask å god service. Total pris ca 17000 med frakt/moms/gebyr.

Siden ejg går ned i størrelse å får mer avstand til bunn av skuta, så kanskje også litt mindre støy.

Ny propell.jpeg

Da var 19*20 S8(Sleipner )byttet ut med 18*19 Vetus/Mikado skeewback med 85 i blad areal.

Før fikk jeg 3550 på turtall. Nå 3980. FNM sier 4100 på maks. Så tenker vi er nærme nok nå. Hadde båten vært ny slippet å med litt mindre pik pak ombord, så hadde nok en vært nærme 4100. Var ikke mye groe under nå heller. Men er jo ferie lastet.

Fikk nå ca 23 knop på maks.

Mindre støy ved marsj i 12-18 knop.

IMG20240725093849.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...