Jump to content

Suzuki-deler, hvordan kan pris forklares ???

Rune.f

Recommended Posts

Skulle kjøpe en Suzuki Troll mode bryter til, prisen hos forhandlere her er utrolige 2800kr, sjekket litt å ser att jeg får den levert hjem fra alle amerikanske Suzuki forhandlere for 1200kr (ink mva og frakt), hvordan kan slike påslag forklares ? dette gjelder fryktelig mye, det er i dette tilfellet orginaldel, usa er heller ikke produsent å tar det fra samme sted/Suzuki.

Synes merkeforhandlerne er ublue mot sine kunder som kanske feks har kjøpt både ny båt å motor å allerede har lagt igjen mye penger hos dem.

Dette handler ikke om gnienhet eller dårlig råd men synes ting skal henge på greip....2800kr for en helt enkel bryter:rolleyes:

(Fikk ved mye hell kjøpt en på Finn.no for 300kr)

20240612_194417.jpg

Rune.f skrev 1 time siden:

Skulle kjøpe en Suzuki Troll mode bryter til, prisen hos forhandlere her er utrolige 2800kr, sjekket litt å ser att jeg får den levert hjem fra alle amerikanske Suzuki forhandlere for 1200kr (ink mva og frakt), hvordan kan slike påslag forklares ? dette gjelder fryktelig mye, det er i dette tilfellet orginaldel, usa er heller ikke produsent å tar det fra samme sted/Suzuki.

Synes merkeforhandlerne er ublue mot sine kunder som kanske feks har kjøpt både ny båt å motor å allerede har lagt igjen mye penger hos dem.

Dette handler ikke om gnienhet eller dårlig råd men synes ting skal henge på greip....2800kr for en helt enkel bryter:rolleyes:

(Fikk ved mye hell kjøpt en på Finn.no for 300kr)

20240612_194417.jpg

Hvor magisk er selve bryteren? Kunne denne ikke enkelt vært erstattet med en hvilken som helst annen vippebryter til en mer kristelig pris?

Rune.f skrev 1 time siden:

Synes merkeforhandlerne er ublue mot sine kunder 

Det er vel stort sett samme over hele fjøla. Fort gjort å gå inn og sjekke regnskapstallene til forhandleren sin. der står som regel de nakne fakta. De fleste går vel  med underskudd, og sett fra et forretningsmessig synspunkt skulle prisene vært ennå høyere.

Grunnen er nok at ingen "båtbutikker" selger og tjener litt på "brød og melk" varer til båten. Det handler vi heller hos Biltema, på Jula, eller enda verre, på nettet. Dette er en selvforsterkende spiral. Nå må det betales flesk for spesialdeler man ikke får på billigbutikkene, og om noen år er nisjebutikker med bredt utvalg og god kunnskap borte vekk.

Kjøpte bensintrykksregulator på forrige motor. Merc/Yamaha.  utgått hos Merc, kosta 2500. betalte 5800 for Yamaha sin. Alt vi benytter os av til fritid i norge har et enormt påslag!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Rune.f skrev for 10 timer siden:

Skulle kjøpe en Suzuki Troll mode bryter til, prisen hos forhandlere her er utrolige 2800kr, sjekket litt å ser att jeg får den levert hjem fra alle amerikanske Suzuki forhandlere for 1200kr (ink mva og frakt), hvordan kan slike påslag forklares ?

Nordmenn har større kjøpekraft enn amerikanerne, og det er også dyrere å drive butikk her. Derfor blir prisene som de blir. Utfordringen er at det nå har blitt så enkelt å handle på nettet fra utlandet at det tynnes ut blant norske alternativer. Og da er det kun netthandel utenfra som står igjen som alternativ til slutt. Det er ikke sikkert at dette er et gode for oss som kunder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Økte strømpriser. økte leiepriser, økte renter. arbeidsgiveravgifter. lønninger til ansatte og så videre.
Take your pick.

Har selv vært verkstedsformann, og hatt full kontroll på utgifter og inntekter. Og selv om vi ikke drev med salg i butikk, men holdt oss til rene verkstedtjenester, merket vi også at det ble mindre og mindre margin. Til slutt måtte vi kaste inn håndkledet.
Det var ikke lenger overskudd nok til at eieren kunne drive verkstedet, og vi hadde prøvd alt. Inkludert at alle som jobbet andre steder i bedriften, hjalp til på verkstedet. Det endte som sagt med at vi måtte gi opp.

Jeg fikk ca halvparten av alle verkstedets ansatte ut i jobb på andre plasser, de resterende skaffet seg selv jobb.

Litt surt å se en arbeidsplass man har lagt liv å sjel i forsvinne. Men når økonomien ikke er der, er det bedre å avslutte selv, før kemneren gjør det.

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Er det rart at netthandelen tar over . . . ?

Det er det ikke. Men det er litt trist, siden det går utover både kompetanse, tilgjengelige butikker og også verkstedkapasitet her hjemme. Greit nok for oss som skrur selv, ille for de som trenger hjelp av fagfolk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
NilsPils skrev 48 minutter siden:

Er det rart at netthandelen tar over . . . ?

Hva gjør mannen i gata den dagen butikkene og verkstedene legger ned pga alle handler på nett og de fleste fikser alt selv 

Da er mannen i gata som ikke vet åssen han bytter injektor, impeller, setter opp nmea2000 nettverk, fikser riper i gelcoat, ganske fucked. Blir ikke mye morro med båt for gjengen som har 10 tommeltotter da 

Dere får skylde på politikerne som kjører norske krona og økonomi rett vest 

Jeg synes alltid det er trivelig å besøke lokal bil, mc, eller båtforhandler for å kjøpe ett eller annet. 

Men jeg opplever stadig oftere at ikke har det jeg trenger på lager, ja jeg skjønner de kan ikke ha alt på lager, noe som resulterer i to turer til butikken. Er heller ikke de har den kunnskapen som en forventer de burde ha, Ser da i ettertid det hadde nok vert smart å sent en forespørsel på Mail i forkant, å prøve å få kontakt på telefon viser seg ofte vanskelig. 

Jeg tror ofte svarene på disse utfordringene er å kikke på suksessfulle bedrifter på feks bildeler som mekonomen og andre. De har gode, og oversiktelige nettsider. Du kan da selv finne ut hva en trenger, og hva det koster. Samt se om de har det på lager. Har de det ikke, så er det enkelt å bestille, for enten å få det hjem eller hente det i butikk. Det siste kan være greit, da får en kanskje en kopp kaffe og noen hjelpfiulle tips, samt en kjøper sikkert noe i tillegg som er kjekt å ha. Med å gjøre det på denne måten så sparer en begge parter for mye tid. Noe som betyr sparte kostnader for bedriftene, noe som kanskje betyr at de kanskje kan holde seg i live noen år, noe som er fint for alle. 

Så kanskje et tips til importører i bil, mc, og båtbransje. Skaff ordentlige nettsider, så blir det enklere for alle. Jeg synes også det er kjekt å kunne gå inn på ei nettside å finne ut hva prosjektet skal koste. Er en grunn til jeg liker Biltema og andre som de,  går jeg inn for byggvarer på Monter så er jo prisen avhengig av hva en heter for å finne ut hvis det blir noen rabatt. 

Men jeg tror det store problemet er de gamle, store bedriftene ikke greier å tenke nytt. De tviholder på det gamle som fungerte i det forrige århundret. Samt det er jo kjekt hvis vi alle har jobb noen år til, vi skal jo straks pensjonere oss.. 

Vi ser jo dette veldig tydelig i bilbransjen. Tesla tenker nytt. Har lave driftskostnader. Leverer biler til gunstige priser, noe folk tydeligvis liker, ref salgstallene. I tillegg tjener de penger. I mellomtiden så river de etablerte seg å håret, og er sinna på de som tenker nytt, å kutter prisene på sine produkter for å prøve å henge med. Noe som fører til de selger biler med tap. Den sikre død...

Eika skrev for 3 timer siden:

Da er mannen i gata som ikke vet åssen han bytter injektor, impeller, setter opp nmea2000 nettverk, fikser riper i gelcoat, ganske fucked. Blir ikke mye morro med båt for gjengen som har 10 tommeltotter da 

Det er litt trist i grunn, men jeg tror nok "Mannen i gata" får et lykkeligere liv uten all denne kunnskapen, og dette verktøyet, og all den plassen og tiden dette krever...

Da jeg var ung ordna vi alt dette sjøl. Jeg er en av dinosaurene som fortsatt bytter og overhaler motorer og girkasser, kjøper altslags deler til bil båt og hus,  fikser sjøl. Googler og youtuber, og forumsnoker, etter triks om man ikke er ute og skruer. har alt av verktøy og plass til dette, men "alle" rister på hodet over hvor gal jeg er..

Den tiden i gamle dager da var det for det første å stå med lua i handa for å få låne penger til 30% rente for slik fritidsluksus. i dag, er dette knapt et problem. ett tastetrykk på pc (mobil helst, så gamle er vi) så renner millionene inn til ett par prosent rente og man erstatter alle de minst 25 problemer man tidligere hadde i det "gjør det selv samfunnet" med en liten utfordring. skaff penger, så bare betaler vi, bruker vi og kaster.. 

Så kan man ha et rikt liv med opplevelser, reiser, se seg rundt og være til stede for kone og barn og venner, i bil, båt og hytte både i innland og utland. Det er i grunnen ikke vanskelig å skjønne at de aller fleste velger annerledes enn oss skrømta fra gamle dager :-)   Så mitt råd må vel bli at vi bare kaster pipesett og det som måtte være. Rett overbord med det og sett i gang med å nyte et problemfritt liv. med kun en bekymring i måneden.

God helg og sommer til dere alle :-)

Synonymt; Sjekket pris på nålvekt til platespiller/pickup på HiFi butikk i Oslo, de skulle ha kr. 1200,-.

Kjøpte i stedet samme nålvekta (helt identisk med prod nr osv) fra Kina, betalte kr. 110,- inkl frakt.

Tipper HiFi butikken også kjøper den fra Kina:yesnod:

Oljefilter til Yanmar 290 (som er en marinisert Toyota Landcruisermotor) har også forskjellige bil og båtpriser, for ikke snakke om "forskjellige" varenummer:giggle:

Toyota  og Yanmar lager selvfølgelig heller ikke sine egne oljefiltre.

2012-12-05_18.25.03.jpg

2012-12-05_18.25.40.jpg

Eika skrev for 6 timer siden:

Hva gjør mannen i gata den dagen butikkene og verkstedene legger ned pga alle handler på nett og de fleste fikser alt selv 

Det er en trist utvikling i Norge for tiden. Dem små nisje firma med erfaring går desverre bort.

alle dem mange firma langs kysten som konstruerte og utviklet båter tidligere.

nå er dem fleste borte og deres kompetanse dør ut i Norge.

det meste flyttet til Baltikum.

snart er det ingen igjen til å lappe en kano.

å drive et firma i Norge er ikke enkelt med alle lover og regler man føler det meste jobber imot deg og ikke for deg.

tror selv dem fleste som styrer landet skulle hatt seg en arbeidsuke i det virkelig liv.

for ca 15 år siden snakket jeg med en som flyttet produksjon ut av Norge.

han fikk rett :) og det er trist.

Her hjemme føler man dem jobber mot deg men kanskje en dag vil dem jobbe for deg :)

Syns hele båtbransjen er merkelig. Skulle kjøpe to nye utenbordsmotorer til ca 30 000,- kr hver. Sendte forespørsel til de tre største båtbutikkene i distriktet og etter 10 dager har enda ingen svart. Spurte kun om de kunne sende meg et pristilbud inkludert klargjøring og levering og hvor lang leveringstid de hadde på motor. Så lysten til å selge noe virker liten og lysten til å i det hele tatt svare på mail enda mindre. 

Nordmenn er rare.  Vi er blant dem med best råd i hele verden, men forventer likevel å kunne kjøpe luksusartiklene våre til kinapriser. Rare greier...

Dykker skrev for 2 timer siden:

Synonymt; Sjekket pris på nålvekt til platespiller/pickup på HiFi butikk i Oslo, de skulle ha kr. 1200,-.

Kjøpte i stedet samme nålvekta (helt identisk med prod nr osv) fra Kina, betalte kr. 110,- inkl frakt.

Tipper HiFi butikken også kjøper den fra Kina:yesnod:

Oljefilter til Yanmar 290 (som er en marinisert Toyota Landcruisermotor) har også forskjellige bil og båtpriser, for ikke snakke om "forskjellige" varenummer:giggle:

Toyota  og Yanmar lager selvfølgelig heller ikke sine egne oljefiltre.

2012-12-05_18.25.03.jpg

2012-12-05_18.25.40.jpg

Byens HIFI asyl med Øystein Sunde forklarer en del....

Traale skrev 2 minutter siden:

Byens HIFI asyl med Øystein Sunde forklarer en del....

Sådda sådda, jadda jadda barnet mitt
Bare jeg får penger så skal du få ditt
Skal vi si 150 kroner per watt
Så legger vi på to prosent kontantrabatt
Du vet det er billigere enn
Opium men dyrere en marihuana
Hvis ikke du vil ha det finns det
En kar i Mo i Rana
Ja pushern din han heter Ståle Krapyl
Og det du trenger det har byens hi-fi asyl!

S/Y Emma skrev for 16 timer siden:

Ser nå at det er en del mer komplisert enn en vanlig av/på-bryter, men uansett en stiv pris. Koster 70 dollar på nett. Pluss moms og frakt osv, går jeg ut ifra.

https://www.marine-surplus.com/product/suzuki-troll-mode-switch-panel-37860-98l00/

https://www.ebay.com/itm/254515719123

Mange muligheter. Men _er_ den egentlig så avansert? Skjemaet her tyder vel egentlig ikke på det, men litt dill med å få tak i rette koplinger er det jo alltid, så til 50 USD er det gjerne greit nok.

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/999177-suzuki-troll-mode-switch-wiring.html

Eika skrev for 9 timer siden:

Når man tenker tilbake på  hvor mange som jobbet innen båtverksteder og båtprodusenter langs kysten tidligere og hva som er tilbake i dag er det som en død rase i dag. Og det er det i mange andre bransjer også.

husker jeg snakket med en som flyttet produksjon til Baltikum. Det er ca 20 år siden.Han likte det ikke men gjorde det for å overleve og holde firma levende.

ikke enkelt å drive firma i Norge idag. 
skal ikke lenger en til Sverige hvor man ser politikere løfter fram næringsdrivende her hjemme legges dem ned med skatter og avgifter.

Sørlandet2 skrev for 9 timer siden:

Jeg tror ofte svarene på disse utfordringene er å kikke på suksessfulle bedrifter på feks bildeler som mekonomen og andre. De har gode, og oversiktelige nettsider. Du kan da selv finne ut hva en trenger, og hva det koster. Samt se om de har det på lager.

Dessverre har eller skal Mekonomen legge ned alle butikkene sine i Norge 
Nettsidene er tatt ned eller mer riktig så satses det videre på Mekonomen Bilverksted men butikkene er ferdig

index skrev for 3 timer siden:

Nordmenn er rare.  Vi er blant dem med best råd i hele verden, men forventer likevel å kunne kjøpe luksusartiklene våre til kinapriser. Rare greier...

Javel?

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-er-langt-nede-pa-lista-over-land-med-kjopekraft/s/12-95-3423920827

Nå er vi forøvrig også i ferd med å gjøre fillipinske sjøfolk til mangemillionærer i eget land, ønsket er nok at disse også skal passere oss i kjøpekraft:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nytt-lovforslag-skal-sikre-norske-lonnsvilkar-pa-skip/id3036905/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...