Jump to content

Suzuki-deler, hvordan kan pris forklares ???

Rune.f

Recommended Posts

index skrev 2 minutter siden:

Javel.

Kan vi ta inn utenlandske arbeidere kan vi naturlig nok også innhente utenlandske varer til landet.

Norske stat har dette som en stor inntekt da det bringer enorme direktekroner i form av MVA til statskassen hver gang du bestiller et slikt panel fra utlandet.  Mye enklere inntekt enn gjennom et firma som har en rekke avskrivninger og fradrag som gir null inn i statskassen når regnestykket er oppgjort.

Det beste en fattig båteier kan gjøre, er å ta godt vare på tingene. Vedlikehold og inspeksjon. Vedlikehold og inspeksjon. Vedlikehold og inspeksjon.

Norge er et demokrati, og flertallet får den politikken de ønsker. I hvert fall i teorien. I praksis blir velgerne ofte rundlurt av brutte valgløfter.

Etter å ha levd noe år, begynner en å kjenne eliten i den norske folkesjela. Eliten er utad sosialister med kristne verdier, som skal redde verden med skattebetalernes penger. Bak fasaden er de grådige  statsansatte ledre eller stats subsierte med millionlønninger.

Hvordan skal det gå med landet når det er tomt for olja?

pipe skrev for 8 timer siden:

Dessverre har eller skal Mekonomen legge ned alle butikkene sine i Norge 
Nettsidene er tatt ned eller mer riktig så satses det videre på Mekonomen Bilverksted men butikkene er ferdig

Oi, var ikke klar over at de skulle legge ned. 

Poenget mitt er at jeg tror de som liker å fikse ting også liker å kikke på nettsider for å finne de delene de trenger. 
Jeg synes det er rart at jeg ikke kan gå inn på ei nettside å se hva servicedeler koster hos min lokale forhandler, samt å se om de har det på lager. Dette er noe nettbutikker på <andre siden> siden av jordkloden får til. 

Jeg tror dette dreier seg mer om pris, selv om hvis forhandlere hadde effektivisert så ville de kunne kutta kostnader og økt profitten. 

Jeg benytter meg forøvrig av min lokale Mercury-forhandler, da jeg har skjønt at de har konkurransedyktige priser, god service og god kaffe. Sliter litt mer med å sette mine bein inn i lokalet til min bilforhandler….

Jeg kjøpte et nytt Separ filter stemplet 'made in Germany' fra forhandler i USA. Inkludert frakt, ekspedisjonsgebyr USA og norsk MVA, kostet det omtrent halvparten av hva den norske importøren i Vestby forlangte. Suzuki er ikke alene om å skape undring.

Chiefengineer skrev for 14 timer siden:

Kan vi ta inn utenlandske arbeidere kan vi naturlig nok også innhente utenlandske varer til landet.

Norske stat har dette som en stor inntekt da det bringer enorme direktekroner i form av MVA til statskassen hver gang du bestiller et slikt panel fra utlandet.  Mye enklere inntekt enn gjennom et firma som har en rekke avskrivninger og fradrag som gir null inn i statskassen når regnestykket er oppgjort.

Dette stemmer ikkje. 

Det er mva på importerte varer som blir solgt i Noreg. 

Jo høgare påslag til norske forhandlarar, jo meir mva i statskassa. 

Jeg tror vi bare må innse at netthandelen tar av og etter hvert overtar det meste, også på båtdeler.

Jeg bor dessuten sånn til, at det ofte er mest praktisk å handle på nettet. Det gjelder spesielt etter at Bestmarin på Lillestrøm la inn årene. Men hittl har det mest gått i handel fra norske båtbutikker når det gjelder båtrelatert.

Når det gjelder andre ting er jeg ofte på ebay og Temu. Det er mye på grunn av prisen, men også på grunn av utvalget. Det er jo masse pryler og ting man ikke får kjøpt gjennom norske forhandlere. Med de internasjonale nettbutikkene åpner det seg en ny verden av tilbud. Kvaliteten varierer, men det er ikke så ille som mange påstår.

Kanskje vi burde opprette en tråd for interessante båtrelaterte tilbud på nettet . . . ?  Eller er det for provoserende overfor norske butikker . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 5 minutter siden:

Jeg tror vi bare må innse at netthandelen tar av og etter hvert overtar det meste, også på båtdeler.

Jeg bor dessuten sånn til, at det ofte er mest praktisk å handle på nettet. Det gjelder spesielt etter at Bestmarin på Lillestrøm la inn årene. Men hittl har det mest gått i handel fra norske båtbutikker når det gjelder båtrelatert.

Når det gjelder andre ting er jeg ofte på ebay og Temu. Det er mye på grunn av prisen, men også på grunn av utvalget. Det er jo masse pryler og ting man ikke får kjøpt gjennom norske forhandlere. Med de internasjonale nettbutikkene åpner det seg en ny verden av tilbud. Kvaliteten varierer, men det er ikke så ille som mange påstår.

Kanskje vi burde opprette en tråd for interessante båtrelaterte tilbud på nettet . . . ?  Eller er det for provoserende overfor norske butikker . . . ?

Kan sikkert vert ok med en tråd med tips om varer fra utland.

Der er ofte produkter som ikke finnes i handel i Norge.

men støtt opp så godt som muligt til dem lokale som ennå eksisterer :)

Sørlandet2 skrev for 13 timer siden:

Poenget mitt er at jeg tror de som liker å fikse ting også liker å kikke på nettsider for å finne de delene de trenger. 
Jeg synes det er rart at jeg ikke kan gå inn på ei nettside å se hva servicedeler koster hos min lokale forhandler, samt å se om de har det på lager. Dette er noe nettbutikker på <andre siden> siden av jordkloden får til. 

Ja og bilforhandlerene er ikke bedre.
Skjønner jo att de må ta seg betalt når gamet er att de må ha så mange på jobb att det er mulig å ta telefonen sev om å få fatt i en ikke er så lett.
Så er det en samtale der man legger beslag på 10-15 minutter med søkke og snøre.
Måtte jo være bedre for alle parter att kundene kunne gått inn på nett og ordnet seg selv 
Internett har jo kommet for å bli.

Chiefengineer skrev for 22 timer siden:

dude skrev for 6 timer siden:

Det er vel akkurat det som står i innlegget du kommenterte :-)

Tja. Kva meiner då Chiefengineer med "null inn i statskassen"?

abbor skrev On 13.6.2024 at 22.57:

Er du Polaris1200 som jeg kommuniserte med på THT forum om bruk av 2 Troll mode brytere? 

Hei igjen, det stemmer det vettu? Jeg sendte mail til mange merkeforhandlere her å spurte om disse kunne seriekobles før jeg kjøpte bryteren pga prisen, ventet lenge, ingen gadd å svare (har fått en svarmail i ettertid) så går da som vanlig over til usa å spør, får alltid svar på det meste der, men denne gang fra en nordman/Abbor? verden er liten.

Var heldig å fant en Troll mode bryter på Finn.no for 300kr, ellers hadde det blitt Ebay igjen, det er jo måte på å være lojal mot en lokal butikk, egen økonomi betyr også noe for mange.

Alle burde gjøre ett søk på Ebay før dyre smådeler, paknings kit ol kjøpes, veldig mye å spare....for de som bryr seg om det.

Ex, Yamaha outboard spennings regulator koster ca3500kr her, du får samme på Ebay for 200kr.

Det er 100% trygt å handle der, får du ikke varen betaler Ebay tilbake på dagen, er ikke varen som beskrevet/vist gjelder det samme.

Fikk nylig reparert en gelcoat skade på ene båten, garanti sak, (ellers hadde jeg gjort det selv), det var totalt 3 sprikker som løp ut fra samme punkt i nærheten av fiskebrønnen, hver sprikk var 7cm lang å bred som en knappnål, altså en liten skade, prislappen kom på 35000kr ! skulle ikke tro de trenger å ta 2800kr for en liten bryter for å overleve da.

Ser også att folk betaler 4-7000kr for en vårservice på outboarden, noen liter olje, ett oljefilter, bensinfilter, plugger + noen smørepunkt,det skal en helt spesiell motor til før jobben tar mer enn 45min, selv en "kontorarbeider" klarer den servicen ved å se ett You Tube klipp på noen minutter, brutale priser, så sier noen med bart....hobby koster...det gjør det, men det utnyttes nok ofte.

Det er merkelig hvor dyrt alt blir straks det er snakk om båt, atv/utv ol "leker":sweat:

Jeg fikk Troll mode bryterne gratis fordi jeg hadde blitt solgt noe som ikke fungerte, en DF140BG med to SMG4 for å kontrollere Troll mode. Men det er bare mulig å kontrollere Troll mode fra en SMG4. Jeg fikk en Troll mode bryter fra forhandler og en fra Erling Sande. 

Selco Racing skrev On 15.6.2024 at 7.32:

Det beste en fattig båteier kan gjøre, er å ta godt vare på tingene. Vedlikehold og inspeksjon. Vedlikehold og inspeksjon. Vedlikehold og inspeksjon.

Helt enig med deg :thumbsup:

Det ligger kanskje innbakt allerede, kan vi ta med forebyggende vedlikehold også :wink:  når jeg får ett tips som det er lurt å holde øye med så er jeg ikke sein om å løsne en skrue eller to, prevantivt, selv om jeg ikke hadde lekkasje...  i min stall har jeg vært heldig å hatt få stopp "utpå" og 99% av grunnen til det er gode råd fra andre med mer kompetanse enn meg selv. Det blir stadig nye linjer i den lille gule boka...

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Helt enig med deg :thumbsup:

Det ligger kanskje innbakt allerede, kan vi ta med forebyggende vedlikehold også :wink:  når jeg får ett tips som det er lurt å holde øye med så er jeg ikke sein om å løsne en skrue eller to, prevantivt, selv om jeg ikke hadde lekkasje...  i min stall har jeg vært heldig å hatt få stopp "utpå" og 99% av grunnen til det er gode råd fra andre med mer kompetanse enn meg selv. Det blir stadig nye linjer i den lille gule boka...

Det er jo det beste båteiere med god økonomi også kan gjøre ;)

Jeg blir stadig ertet for å være så nøye med alt, går aldri fra båten uten att den er ryddet å vasket, tar noen minutter men er verd det, det får så være om andre syns det er i overkant.

Artig att en nyinnkjøpt båt fremdeles er som ny etter 5-7år, det forklarer hvorfor enkelte alltid får solgt på dagen til prisforlangende.

Har kjente som alltid er "uheldig" med att noe svikter, noen skjønner det bare ikke selvom de opplever det år etter år:headbang:  man setter feks bare ikke ut en påhenger for ny sesong uten å bytte girolje til 50kr, å samtidig få sjekket tilstanden på giret.

Bare det å holde ting helt rent gjør mye mtp levetid om pengpungen er slunken, innsparing på det mest nødvendige av vedlikehold er som ett rusthull som bare vokser.

Ble vel litt off topic :((

Ask skrev On 15.6.2024 at 15.01:

Dette stemmer ikkje. 

Det er mva på importerte varer som blir solgt i Noreg. 

Jo høgare påslag til norske forhandlarar, jo meir mva i statskassa. 

Det er MVA på alle varer som selges til sluttbruker. Men om sluttbruker kjøper direkte fra utlandet kommer dette inn som direktekroner i statskassa uten mellomlagring eller risiko for at varer avskrives og sågar destrueres uten merverdiinntekt for staten.

Har nå Yamaha  påhengs og deleprisene "svir jo litt i filteret" som Kristian Valen sa så betegnende..

Liker ikke å bli flådd og bestiller skamløst fra utlandet. De fleste deler kommer uansett fra et sentrallager nede på kontinentet.

Hadde tidligere Mercury påhengs og ble mildt sakt overasket over hvor lave prisene var her hjemme kontra resten av verden. Lite /Ingenting å hente på å kjøpe originaldeler i utlandet ( når man tar med frakt og moms+ tollgebyr) Tror  Mercury er unntaket som bekrefter regelen.

Ellers har ikke  Norge noen særtoll på import av reservedeler kontra andre land, kun moms.

Prisen bør da ikke være så hinsides forskjellig fra andre land. Elektronikk og hvitevarer er jo på vanlig europeisk nivå mht pris til forbruker.

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Har nå Yamaha  påhengs og deleprisene "svir jo litt i filteret" som Kristian Valen sa så betegnende..

Liker ikke å bli flådd og bestiller skamløst fra utlandet. De fleste deler kommer uansett fra et sentrallager nede på kontinentet.

Hadde tidligere Mercury påhengs og ble mildt sakt overasket over hvor lave prisene var her hjemme kontra resten av verden. Lite /Ingenting å hente på å kjøpe originaldeler i utlandet ( når man tar med frakt og moms+ tollgebyr) Tror  Mercury er unntaket som bekrefter regelen.

Ellers har ikke  Norge noen særtoll på import av reservedeler kontra andre land, kun moms.

Prisen bør da ikke være så hinsides forskjellig fra andre land. Elektronikk og hvitevarer er jo på vanlig europeisk nivå mht pris til forbruker.

Dette er nok veldig merkeavhengig.

Volvo Penta har f.eks. stålkontroll på forhandlernettet med faste priser over hele verden og det er lite og ingen ting å hente på å kjøpe originaldeler fra utlandet. Prisen er stort sett lik uansett.

Andre merker kan ha det annerledes avhengig av hvilket marked de opererer i, da kan det være til gunst å hente varene fra utlandet selv. Påslaget bør ikke vanligvis være høyere i Norge for deler kjøpt inn for samme pris som påslaget forhandleren i Tyskland legger på.

• 2 uker senere...

Her bare ett typisk eksempel på norske priser, mange...beklager uttrykket....uvitende ville tenke, jeg kjøper den dyreste for den må jo være best, men slik er det ofte ikke, det har med påslag å gjøre, for alt vi vet er alle produsert i samme land.....å muligens også under samme tak... under det taket som prosuserer 1000 forskjellige andre produkter å har 10000 arbeidsomme arbeidere som jobber som gale fordi de ikke vil miste jobben (å sparke en innefektiv arbeider i norge/europa er jo umulig pga lovene), disse pumpene er bare ett typisk eksempel, i en båtforettning koster en impeller pumpe typisk 3100kr, hos BT koster samme type pumpe (100% rustfri) med høyere kapasitet under 1000kr, å selvsagt også den med ett veldig stort påslag, hvilken av disse hadde du kjøpt for å spyle dekket med sjøvann ??

Jeg har 2 av de fra BT i bruk, den ene er fra 2017 å er mye ! brukt kun i saltvann, ikke byttet impeller enda.

Jeg er ikke ! en bedreviter men driver litt (1mill omsetning) med import fra østen/kina på 15'e året å vet litt om hvordan ting egentlig foregår, jeg vil ikke engang nevne hva jeg tror disse pumpene som direktekunde hos produsenten ville koste, påslaget er ofte enormt i norske butikker.....på grensen til kriminelt.....men vi betaler jo prisforlangende så vi kan skylde oss selv, de trenger jo ikke å selge så mange før det er god profitt.

Ett eksempel, jeg kjøpte inn ett parti (vil ikke nevne hva ! ) med kjent tysk merkenavn, samme som selges i norge, jeg solgte ut 300 enheter med 500% påslag å solgte likevel 50% under norsk utsalgspris, ble truet med anmeldelse for å selge kopivarer, dette ble sjekket opp å ut av de rette organene (de kontaktet min leverandør å fikk ektehetsbevis mot å ikke dele info med noen !!, 24tim senere var det klart for kontrollorganet att denne eksklusive dyre tyske varen faktisk var produsert på samme fabrikk som der mitt blir produsert, jeg kunne dermed fortsette å annonsere, de 300 enhetene gikk ut omgående, kundene gjorde jo ett kupp på en tysk merkevare.

Så "asembled in usa" ol betyr ofte ingenting.....annet enn att varen KAN  være lagt i esken i usa/andre land, produktet kan være knallbra, skulle det derimot komme opp kina i noen sammenheng tenker mange straks stråhatter å risåkre, men hallo, det er 2024 nå :))

Mange kjøper feks kvalitetsvarer i forskjellige utgaver å fasonger, feks plottere/ekkolodd + mange andre produkter, les den lille skriften på alt det dyre dere kjøper å se hvor det er produsert, dere vil kanske bli overrasket.

Desto bedre en importør er på å legge ut reklame/maaaange flotte You Tube videoer å andre plasser av ett produkt jo høyere påslag kan de ta....det er jo bare å "sjekke You Tube så ser du hvor populært/bra det er".

Nei vi er uten tvil litt naive, også mulig staten er litt grisk ovenfor bedriftene men det forklarer ikke alt, om hovedimportør hadde blitt borte å butikkene selv hadde importert direkte så hadde det kanske blitt litt bedre ? men hva vet vel jeg.

PS...kan nevne att en av mine varer kjøpes inn for 2,1us$=ca 22kr, samme vare i norsk butikk koster over 1200kr!!

Vi må bli flinkere til å si "nei takk, det synes jeg ikke den der er verd", det sender ett signal videre.

20240624_210909.jpg

20240624_210855.jpg

20240624_210924.jpg

Generelt til dels enig med deg, men når det gjelder de nevnte pumpene er jeg uenig. Seaflo pumpen er en stempelpumpe som leverer trykk nok til å spyle dekket, det gjør ikke impellerpumpen fra biltema. Kvaliteten isolert sett er bra, men det var det med trykket. Har hatt begge to for å spyle ut leire fra krepseteiner.

Et annet eksempel er viftemotorene til Eberspacher dieselvarmere... Jeg har slitt ut en god del av desse opp gjennom årene (de surrer og går over halve året sammenhengende). Original fra norsk butikk: 4400 kr. Kopi fra Kina på eBay: 560 kr inkl alt.

Nå har jeg brukt en god del av begge deler, og må si jeg ikke merker noe forskjell annet enn på prisen. Det er bare en elektromotor med en vifte på enden. Hvor komplisert er det egentlig å bygge noe slikt?

Greit nok at de originale sikkert har litt bedre kvalitet, men det forsvarer ikke nesten åtte ganger prisforskjell - særlig når man sliter ut ca en per år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...