Jump to content

Lufting av Yanmar 2GM

Andrimner

Recommended Posts

Hei,

Jeg er temmelig lite motorkyndig, men har bestemt meg for å begynne å ta de enkle servicene selv, først og fremst for å lære meg mer om motoren, og ikke minst så jeg skal være i stand til å gjøre nødvendige "nød-grep" om det skulle skje ting på sjøen. Som å bytte impeller, lufte dieselsystemet, osv. Dette kan jeg ikke pr. nå.

Så jeg har tenkt å bytte dieselfilter, olje og oljefilter, samt impeller i helga for å lære meg det. Jeg har lest meg opp på manualen for å se hvordan jeg skal lufte dieselsystemet, og har også sett litt på youtube for å prøve å få litt mer visuelt inntrykk av fremgangsmåten. Og da ser det for meg ut som om det går an å gjøre dette på flere måter. 

Beskrivelsen i manualen er som følger:

image.png.9f0e59ee3c13b2c00e1669b732d66ca7.png

image.png.1508e170d87684ad9745e65934b80ca2.png

Om jeg skjønner dette riktig, så skal jeg lufte de enkelte sylindrene ved å løsne drivstofftilførselen til dem?

Så har jeg sett på denne videoen for å se hvordan det kan gjøres i praksis: 

Men for meg ser det ut som om han bare skrur opp lufteskruene på filterholderne (14:42 osv). 

Forstår jeg noe feil, eller gjør han det da på en annen måte enn det manualen jeg har sier? Og vil det da for meg være ok å gjøre det på samme måte som videoen viser? (jeg tenker da på ifm filterbytter)

Det ser ut til at han roter litt mer. Han burde ikke ha startet før begge filtrene var luftet skikkelig.

Ellers, han har elektrisk matepumpe her, og derfor blir det litt annerledes. Om motoren ikke har gått tom for diesel holder det ofte å bare lufte på filtrene. Jeg gjør det slik ved bytte, setter på  tenningen for å få strøm på pumpa, lufter på grov og finfilter og starter opp etterpå. Om motoren går litt ujevnt lufter jeg på dysene med motoren på tomgang. Bare løser litt til det kommer diesel til og strammer til igjen. En sylinder om gangen. Noen motorer er mer følsomme på luftingen enn andre, hvordan din er kjenner jeg ikke til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har 2GM20f og har aldri luftet noe annet sted enn oppå filteret ved filterskifte.

Vær obs på at det går ann å dra i stykker gjengene på de skruene hvis du er for hardhendt.

Noen ganger får jeg ikke håndpumpen til å 'ta'. Antar det er fordi det er tomt for diesel der etter byttet, og at den ikke fungerer bare med luft, og da har jeg jukset med å chinne litt på startmotoren for å dra frem diesel, og så luftet med filterskruen og håndpumpen etterpå.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Andrimner skrev for 3 timer siden:

Hei,

Jeg er temmelig lite motorkyndig, men har bestemt meg for å begynne å ta de enkle servicene selv, først og fremst for å lære meg mer om motoren, og ikke minst så jeg skal være i stand til å gjøre nødvendige "nød-grep" om det skulle skje ting på sjøen. Som å bytte impeller, lufte dieselsystemet, osv. Dette kan jeg ikke pr. nå.

Så jeg har tenkt å bytte dieselfilter, olje og oljefilter, samt impeller i helga for å lære meg det. Jeg har lest meg opp på manualen for å se hvordan jeg skal lufte dieselsystemet, og har også sett litt på youtube for å prøve å få litt mer visuelt inntrykk av fremgangsmåten. Og da ser det for meg ut som om det går an å gjøre dette på flere måter. 

Beskrivelsen i manualen er som følger:

image.png.9f0e59ee3c13b2c00e1669b732d66ca7.png

Om jeg skjønner dette riktig, så skal jeg lufte de enkelte sylindrene ved å løsne drivstofftilførselen til dem?

Så har jeg sett på denne videoen for å se hvordan det kan gjøres i praksis: 

Pumpearmen på fødepumpa har lite slag og føles død. Men bare pump i vei med først lufteskruen på filteret åpen. Pump til det kommer ren diesel uten luft. Deretter åpnet du skruen der diesel røret går inn på høytrykkspumpa og gjentar pumping. Starter den ikke etter dette løsner du diesel rørene fra dysene, slår over dekompresjonshendlene og kinner til det kommer diesel ut. Stram til mutterne på dysene igjen, sett tilbake dekompresjonshendlene og motoren starter ?

• 4 måneder senere...

Hei alle

Jeg kom meg endelig ned idag for å bytte olje og filter som i videoen øverst. Alt gikk bra til jeg skulle lufte dieselanlegget. Jeg tenkte å starte med det jeg antar er grovfilteret, altså dette:

20241109_150347.jpg.c72c465f6e071d5d2490dc45060b7a1e.jpg

Her ble jeg litt usikker på hva som var lufteskruen, den lille på toppen, eller den store ved siden av dieselledningen. Den lille øverst gikk bare rundt og rundt med jevn motstand når jeg skrudde, uten å bevege seg noe opp. Jeg prøvde da flere ganger å få ut diesel, men det gikk ikke. Det endte med at jeg skrudde opp den store på siden, og da kom det noe diesel ut. 

Så var det det jeg antar er finfilteret:

20241109_150352.jpg.19b8aac30e981eb8bb0e53b3e54c03e8.jpg

Det gikk veldig greit, jeg skrudde opp den store, og drev motoren til det kom diesel ut. 

Men - nå vil ikke motoren starte. Som jo må skyldes at det er luft i systemet. Jeg fant etterhvert pumpearmen til finfilteret og prøvde å pumpe mer der (noe jeg nok skulle gjort med en gang), og det kommer diesel der, men det hjelper ikke. Motoren vil ikke starte

Hva nå? 

Ok, takk. Er det det som er beskrevet her? 

Litt kinkig å stramme skruen samtidig som jeg skrur på starteren, siden startknappen er i cockpit og jeg må under dekk for å få tilgang til motor, men det går kanskje av å prøve litt til og fra, så lenge jeg ikke tørner for lenge? 

Screenshot_20241109_180050_Drive.jpg

Vann i oljen? Den var ny.

Får ikkje du diesel ut av rørene så må du berre forsette til det kommer diesel. 

Får du ikkje diesel må du sjekke tilførselen og filter at det er diesel.

Ofte må man fylle diesel i filter om det ikkje renner diesel til filter ved hjelp av tyngdekraften 

Får du diesel på rørene og forsatt ikkje får start, så prøver du med lite sniff med startgass.

Ja leste den flere ganger uten at det ga mening.

Får du vann i olja så har du problemer med toppakningen.

Og turne ein motor som skal lufte diesel tar absolutt ingen skade, verste som skjer er at man brenner startmotoren om man holder på for lenge over tid. 

Du skjønner det, om en seilbåt har eksosslange som på noe punkt er høyere enn toppen på motoren, vil følgende skje: Når motoren blir spunnet rundt med starteren, går også sjøvannspumpen. Den fyller eksosslangen med sjøvann. Motoren har ikke noe eksostrykk som blåser vannet ut til sjøen. Dermed renner vannet inn i manifolden og via eksosventilene ned på stemplene. Det er forklaringen. OK?

• 2 uker senere...

Hei igjen. 

Sagaen fortsetter. 

I forsøket på ny lufting klarte jeg å bøye høytrykksledningen fra høytrykkspumpe. Mutteren som fester den til pumpa var rustet fast, slik at ledningen ble med rundt når jeg skrudde, noe jeg ikke oppdaget i mørket. 

Nye ledninger er bestilt, men siden jeg ikke fikk luftet, er motoren fremdeles ikke vinterkonservert. Nå er det meldt temperaturer ned mot minus syv natt til fredag, ellers skal det vel ligge på mellom null og et par minusgrader den neste uka. Båten ligger på sjøen, i Oslo.

Jeg pleier ikke ha noe varme i båten om vinteren, jeg bare frostsikrer alt og lar den ligge. Spørsmålet er da: når det nå kommer minusgrader, bør jeg dra ned og sette inn frostvakt, eller vil den tåle en natt med ned mot minus syv?

Andrimner skrev 8 minutter siden:

Hei igjen. 

Sagaen fortsetter. 

I forsøket på ny lufting klarte jeg å bøye høytrykksledningen fra høytrykkspumpe. Mutteren som fester den til pumpa var rustet fast, slik at ledningen ble med rundt når jeg skrudde, noe jeg ikke oppdaget i mørket. 

Nye ledninger er bestilt, men siden jeg ikke fikk luftet, er motoren fremdeles ikke vinterkonservert. Nå er det meldt temperaturer ned mot minus syv natt til fredag, ellers skal det vel ligge på mellom null og et par minusgrader den neste uka. Båten ligger på sjøen, i Oslo.

Jeg pleier ikke ha noe varme i båten om vinteren, jeg bare frostsikrer alt og lar den ligge. Spørsmålet er da: når det nå kommer minusgrader, bør jeg dra ned og sette inn frostvakt, eller vil den tåle en natt med ned mot minus syv?

Hei

Eg trur ikkje motoren får frostskasdar av ei natt med frost, MEN alternativa er:

A) Å bruka eit par tiarar i straum, og sova godt. og

B) risikera fleire titals tusen på at motoren får frostskadar.

For meg er dette eit enkelt val.

Lykke til.

Har ikke satt meg inn i tråden annet enn at du er redd for frostfare. Siden du ligger på sjøen enda, kan du legge isolasjon i form av glava, gamle soveposer eller lignende i motorrommet over motoren. Da holder det bedre på varmen fra sjøen. Ei flaske vann ved siden av motor. Fryser vannet i flaska er det fare på ferde. Men selvfølgelig ikke ovn under isolasjonen. Tenkte bare hvis du ikke har tilgang til strøm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...