Jump to content

Frostvæske i vanntanken

Ninja1

Recommended Posts

Hei! 
jeg kjøpte seilbåt i vinter. Da den ble satt på vannet fylte jeg vanntanken. Når jeg skulle sjekke trykket i krana oppdaget jeg mye frostvæske i vannet. Hva skal jeg gjøre for at vannet er drikkbart, evt rent nok til oppvask og tannpuss? Skjønner at jeg må tømme tanken helt. Har dere tips til hvordan jeg kan gjøre det uten at alt havner i sjøen? Er det noen rensemidler jeg kan bruke?

båten er en Wasa 360 fra 80-tallet. 

Nå er det vel neppe 100 liter konsentrert frostvæske i tanken, så det får da være måte på hvor miljøbevist man skal være. Jeg hadde tømt tanken rett i sjøen, og så noen runder med rent vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ask skrev for 8 timer siden:

Eg hadde tappa så mykje som mogeleg på kanner, og brukt frostvæska i dassane komande vinter. 

Godt forslag, men sjekk hva den tåler av frost før du setter igang.

Siden vanntanken har blitt fylt opp, har nok frostvæsken blitt temmelig utvannet og holder neppe mange kuldegradene.

Det er vel fortsatt gratis å levere slikt på miljøstasjonene

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Synes det blir vel useriøst å sammenligne urin og glykol når det gjelder miljø. En kopp ren frostvæske (etylenglykol) tar livet av et menneske. Hva gjelder urin kan en jo prøve selv :diving:

Kontakt selger av båten og finn ut type frostvæske brukt. Hvis vanlig type så saml opp og lever på miljøstasjon som nevnt over. Hvis såkalt miljøglykol (propylenglykol) , dump i sjø.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...