Jump to content

merkelig struktur under vannlinjen

sjøge69

Recommended Posts

Ja, slik går det når det skal bunnsmøres hvert eneste år. Selvpolerende bunnsmøring fungerer helt fint til det er slipt bort, så enn trenger bare å smøre på der enn ser det begynder å bli tynt. Min erfaring er at bunnsmøring holder 3-4 år på en båt som ligger ute hele året. Ligger båten mye i ro, så blir det uansett mye groe, uansett om bunnstoffet er nytt eller gammelt.

Eika skrev 18 minutter siden:

Hvorfor vannslipe? Holder med å bruke en time på å fly over med 240

Det tar vesentlig mer enn en time å slippsette, "fly over" og sjøsette en 30-40 fots båt. I en travel og hektisk hverdag for en gjennomsnittlig familie med barn og jobb og alt annet som skal organiseres, så er det ikke rom for å drive med slikt. Vedlikeholdsfritt "all the way" hadde vært det mest perfekte her i verden.

Jeg foretrekker å være lat. Det tar meg 30 minutter å flekke over der bunnstoffet er tynnslitt før utsetting om våren. Og særlig kostbart er det ikke helle med kun en 0,7 liters boks bunnstoff og kanskje en ny liten malerrulle fra BT.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eika skrev for 2 timer siden:

de som bryr seg og flyr fort over med slipemaskina

Og hvorfor skal vi belaste miljøet med en ekstra dose giftig støv når det er totalt unødvendig?

Lat eller ikke, rygg og knær og diverse andre steder på kroppen er ikke som de var for 20 eller 30 år siden, så da gjør i alle fall jeg den delen av vårpussen så raskt og lettvint som mulig.

Så får de som bryr seg om hva fiskene skal få se, heller bruke den ekstra tiden med slipemaskin. 

Olevine skrev 41 minutter siden:

Og hvorfor skal vi belaste miljøet med en ekstra dose giftig støv når det er totalt unødvendig?

Lat eller ikke, rygg og knær og diverse andre steder på kroppen er ikke som de var for 20 eller 30 år siden, så da gjør i alle fall jeg den delen av vårpussen så raskt og lettvint som mulig.

Så får de som bryr seg om hva fiskene skal få se, heller bruke den ekstra tiden med slipemaskin. 

De som bryr seg om det fiskene får se, bruker ikke slipemaskin men tar båten opp jevnligt og spyler de. Kun 3 av de 10 siste båtene jeg har hatt som har hatt bunnstoff, liker de beste uten stoff under 

Det hadde blitt litt masete med å finne et sted for å løfte opp båten opp for spyling flere ganger i løpet av vår 3md. ferie her i Sverige. :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, når vi er på ferie som nå går vi sjelden mer enn 2 timer mellom hver tur. Og så ligger vi i havn mellom 2 dager og en uke. Da vi gikk fra Bohus Malmön for en uke siden, hadde vi ligget der i 8 dager.

Nå har jo jeg en båt der det ikke gjelder å gå fort, men kanskje med blankpolert hart bunnstoff hadde økt toppfarten fra 7,5knop til 7,7knop?

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Vel, når vi er på ferie som nå går vi sjelden mer enn 2 timer mellom hver tur. Og så ligger vi i havn mellom 2 dager og en uke. Da vi gikk fra Bohus Malmön for en uke siden, hadde vi ligget der i 8 dager.

Nå har jo jeg en båt der det ikke gjelder å gå fort, men kanskje med blankpolert hart bunnstoff hadde økt toppfarten fra 7,5knop til 7,7knop?

I ett snekkeløp, kunne de 0.2 utgjøre om du vant eller ikke. Hvis tideligere eier av seilbåten har seila noen regattaer så skjønner jeg godt hvorfor han har hardt bunnstoff. Jeg kjører uten siden det utgjør så mye 5-10knop 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...