Jump to content

VP D6 370 Shift actuator failure


Havsyn

Recommended Posts

Har en Volvo Penta D6 370 med hekkaggregat.

Ved kjøring opplever jeg at motoren stopper og jeg får feilmeldingen «Shift actuator failure».

Jeg har byttet kabelen mellom aktuator og drev, men opplevde fremdeles det samme. Deretter byttet jeg nettopp aktuator, men igjen samme opplevelse. I transitt kan motoren plutselig stoppe og samme feilmelding.

Ved å kvittere ut feilen, slå av hovedstrømbrytere får jeg startet og kan kjøre videre inntil feilen igjen oppstår etter varierende kjøretid.

Noen som har et tips på rotårsaken?

Link to post

Det kan også være at du har noe muffens inne i drevet ditt. Jeg ble aldri kvitt dette problemet før drevet mitt ble demontert og shimset opp igjen. Vi ødela flere girwire, til og med strømpa rundt, noe VP verkstedet aldri hadde sett før. Vi fikk også et motorhavari pga dette drevet. Hos oss skjedde det da vi satt motoren i revers. I ca 50% av gangene stoppet den med feilmeldingen du nevner. Dette forsvant 100% etter at vi gjorde overfornevnte.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg hadde tilsvarende problem i 2017 med en 2015 modell VP D6 370hk / DPH-drev.

Men jeg fikk bare tomgang i forovergir uansett posisjon på gir/gasshendel. Forsøk på å gjøre noe, førte til stopp av motor, alarm som hylte (husker ikke feilkoden), og hovedstrøm måtte slås av og på før motor igjen kunne startes, og da som nevnt rett i forovergir.

Hos meg var det to feil:

1. Giraktuator måtte skiftes. I følge verkstedet hadde VP kommet ut med en ny type i 2017 (eller 2016?) som skulle hjelpe mot dette.

2. Noe elektronikk inne i gir/gass kontrollboksen som måtte skiftes.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Til info. Shift actuator failure skyldtes ikke shift actuator, kabler, mekanisme i drev eller hendel. Årsaken var motor kontrollenheten. Skiftet denne og ikke et feilmelding siden.

 

Link to post
Havsyn skrev for 2 timer siden:

Til info. Shift actuator failure skyldtes ikke shift actuator, kabler, mekanisme i drev eller hendel. Årsaken var motor kontrollenheten. Skiftet denne og ikke et feilmelding siden.

 

Hva kostet dette og hvordan ble det oppdaget?

Link to post

Det var nyheter for meg. Ombord i motorbåten vi hadde, så var problemet i drevet. Mye motstand. Og når aktuatoren fikk motstand, så kom feilmeldingen, og motoren stoppet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

For ca 7 år siden når vi kjøpte vår 2007 model Bavaria35 sport med 2×D6-310 fikk jeg feil på styrbord motor etter et par uker. Skulle backe ut av båsen, styrbord motor stoppet og jeg fikk en feilmelding. Forrige eier kom ned for å hjelpe. Vi byttet om aktuatorer, men samme feil. Så tok han av koplingen til den elektroniske boksen til styrbord motor og det viste seg at det var irr på enkelte kontakter. Han pusset disse og monterte sammen igjen. Har fungert 100% siden den gang.

 

Til generell info. Kan være greit å sjekke dette om tilsvarende skjer for andre.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...