Jump to content

VP D6 370 Shift actuator failure

Havsyn

Recommended Posts

Har en Volvo Penta D6 370 med hekkaggregat.

Ved kjøring opplever jeg at motoren stopper og jeg får feilmeldingen «Shift actuator failure».

Jeg har byttet kabelen mellom aktuator og drev, men opplevde fremdeles det samme. Deretter byttet jeg nettopp aktuator, men igjen samme opplevelse. I transitt kan motoren plutselig stoppe og samme feilmelding.

Ved å kvittere ut feilen, slå av hovedstrømbrytere får jeg startet og kan kjøre videre inntil feilen igjen oppstår etter varierende kjøretid.

Noen som har et tips på rotårsaken?

Det kan også være at du har noe muffens inne i drevet ditt. Jeg ble aldri kvitt dette problemet før drevet mitt ble demontert og shimset opp igjen. Vi ødela flere girwire, til og med strømpa rundt, noe VP verkstedet aldri hadde sett før. Vi fikk også et motorhavari pga dette drevet. Hos oss skjedde det da vi satt motoren i revers. I ca 50% av gangene stoppet den med feilmeldingen du nevner. Dette forsvant 100% etter at vi gjorde overfornevnte.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg hadde tilsvarende problem i 2017 med en 2015 modell VP D6 370hk / DPH-drev.

Men jeg fikk bare tomgang i forovergir uansett posisjon på gir/gasshendel. Forsøk på å gjøre noe, førte til stopp av motor, alarm som hylte (husker ikke feilkoden), og hovedstrøm måtte slås av og på før motor igjen kunne startes, og da som nevnt rett i forovergir.

Hos meg var det to feil:

1. Giraktuator måtte skiftes. I følge verkstedet hadde VP kommet ut med en ny type i 2017 (eller 2016?) som skulle hjelpe mot dette.

2. Noe elektronikk inne i gir/gass kontrollboksen som måtte skiftes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...