Jump to content

Tips om brohøyde og dybde igjennom Beisundet på Garten

Kweelhouse

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om noen har gått igjennom Beisundet på Garten.

Har sett den lille åpningen under broa på avstand, men har aldri vært på kloss hold.

I følge nettsiden til Yrjar Heimbygdslag var brospennet 12,5 meter og brohøyde 3 meter da den ble bygd rundt 1950.

Ellers finnes svært lite informasjon om forholdene under broa. 

Så om noen vet hvordan dybdeforholdene er, og hva brohøyden er nå så hadde det vært fint å vite.

Landhevingen siden 1950 blir vel 25 cm eller noe deromkring. Så seilingshøyden er økt siden broa ble bygd samtidig som dybden kanskje er redusert tilsvarende, avhengig om det er strøm under brua som vedlikeholder dybden eller om det aurer igjen. 

BE601813-6BD8-412E-81C2-01E9709B8094.png.6cdd5893842b587cdd02003683967bfa.png

På sjøkartet er det ikke angitt seilingshøyde samtidig som passasjen under brua er markert som tørrfall. Da tenker jeg at å passere her med båt er forbeholdt lokalkjente. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

3 hours ago, Brigg said:

Landhevingen siden 1950 blir vel 25 cm eller noe deromkring. Så seilingshøyden er økt siden broa ble bygd samtidig som dybden kanskje er redusert tilsvarende, avhengig om det er strøm under brua som vedlikeholder dybden eller om det aurer igjen. 

BE601813-6BD8-412E-81C2-01E9709B8094.png.6cdd5893842b587cdd02003683967bfa.png

På sjøkartet er det ikke angitt seilingshøyde samtidig som passasjen under brua er markert som tørrfall. Da tenker jeg at å passere her med båt er forbeholdt lokalkjente. 

Jeg har sjekka sjøkartet som deg, og det er derfor jeg aldri har tenkt tanken på å gå igjennom.

Men da jeg tilfeldig kom over Yrjar heimbygdslag nettside og leste om broa. Da tekte jeg at den kan kanskje kunne sammenlignes med Ravnklo løpet og den kan faktisk passeres med mindre båter.

Så håpet på at noen lokale er på forumet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...