Jump to content

Spruter vann opp i akterspeilet på skibsplast 15 HT

Krisingebri

Recommended Posts

Heisann:) jeg har nettopp bytta fra 50hk til 75 hk mariner 99 modell på min skibsplast 15HT.

etter bytte av motor så spruter det masse vann opp i akterspeilet fra motor. Det var ikke et problem før med den gamle. Har ikke sjekket høyden på kav plata. Men den nye motoren passet perfekt med hullene til boltene som var til den gamle.

noen som har formening??

mistenker motoren må løftes opp et hull på boltene , havner den for lavt så blir det fort mye sprut opp fra stammen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg fikk montert en slik motor på en Skibsplast 17TC i 1994. Det var akkurat samme problemet. Heldigvis var jeg da 5 min fra verkstedet, og de løftet motoren med en gang. Jeg husker ikke om det var 1 eller 2 hull. Vannsprut inn i motorbrønn forsvant da. 

Mort1 skrev for 1 time siden:

Jeg fikk montert en slik motor på en Skibsplast 17TC i 1994. Det var akkurat samme problemet. Heldigvis var jeg da 5 min fra verkstedet, og de løftet motoren med en gang. Jeg husker ikke om det var 1 eller 2 hull. Vannsprut inn i motorbrønn forsvant da. 

Ok, takk for svar☺️

Mort1 skrev for 6 timer siden:

Okei☺️ det blir sikkert vanskelig om ikke umulig å gjøre mens båten ligger i vannet?

Det må nok gjøres på land ja.    Talje i garasjen eller en sånn verkstedkran er kjekt.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 time siden:

Det må nok gjøres på land ja.    Talje i garasjen eller en sånn verkstedkran er kjekt.   

Jepp☺️ spørs om jeg bare får godta litt vann i akterspeilet en stund til jeg finner orken til å ta den opp på land og heve den ?

husk at du taper "masse" fart og det går mer bensin $$$ på å dytte på alt det ekstra vannet - det hjelper gjerne på motivasjonen :giggle:

Har løfta opp med biljekk på motor opptil 100 kg.   Men da var det slisser og ikke bolthull for de nederste boltene i braketten

OTM2ODEwMA-a770a497.png

Mort1 skrev On 17.6.2024 at 11.54:

Båten ble løftet på land. Men det er ingen problem å gjøre dette ved hjelp av en jekk med båten på tilhenger.

Nei på land er det ingen problem, men får se om jeg gidder å gjøre det med det første? 

Krisingebri skrev for 19 timer siden:

Hehe ja det er sant?

kanskje det vil hjelpe litt med sånn hydrofoilflaps ? at hekken løftes litt mer opp av vannet?

ivar skrev On 17.6.2024 at 11.30:

husk at du taper "masse" fart og det går mer bensin $$$ på å dytte på alt det ekstra vannet - det hjelper gjerne på motivasjonen :giggle:

Hehe ja det er sant?

Krisingebri skrev 1 minutt siden:

kanskje det vil hjelpe litt med sånn hydrofoilflaps ? at hekken løftes litt mer opp av vannet?

hvis motor står for lavt så mistenker jeg denne ikke kommer opp av vannet , og det fort kan sprute enda mer :diving:

ivar skrev On 19.6.2024 at 9.01:

hvis motor står for lavt så mistenker jeg denne ikke kommer opp av vannet , og det fort kan sprute enda mer :diving:

Jeg har en turteller som fulgte med en Mercury jeg kjøpte for noen år siden, men monterte den aldri. Mest fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal montere den? har du noe peiling på hvordan jeg kan koble den til på Mariner? :)

hadde det vært yamaha så...     Ikke kjent med ledningsnettet på Mercury /Mariner.    (Marineren din er 100% Mercury bortsett fra lakken)  

Du får ta noen bilder som viser ledninger osv så er det kanskje noen Merc hoder her som har peiling 

Og så kom jeg på at du finner div lesestoff inne på dokumentarkivet her:  
https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/page/2/

• 2 uker senere...

Da har jeg fått hevet motoren ett hull og det ble helt bra nå?? bakket opp i fjæra ved flo sjø og fikset det når det var fjære. Satt en jekk under samt tiltet ned motoren så den ikke veltet, så var det hele en ganske lett jobb ? monterte samtidig smarttabs eller hydrofoil og merker at den holder seg lengre i plan ved lav fart 

så bra at det ble iorden :smiley:

Krisingebri skrev for 4 timer siden:

monterte samtidig smarttabs eller hydrofoil og merker at den holder seg lengre i plan ved lav fart 

går ut fra du mener sånn som monteres på motoren? 

• 2 uker senere...

kjenner en som hadde på skibsplast 14vs og en som hadde på 15ht, virker som at det funker bra på disse båtene 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...