Jump to content

Beneteau First 305: Vi gir trolig opp prosjektet. Veien videre?


Belia

Recommended Posts

Da er vi kommet dit at vi trolig gir opp prosjektet vårt. 
Vi har en First 305 fra ‘85 som har vært i familien siden ‘97. 
Hjertet i båten er en saltvannskjølt Yanmar 2GM20 som er på overtid av overtiden. Høsten ‘21 kom det etterhvert mye røyk ved gasspådrag, og det var en del olje i kjølevannet. 
Siste to somre har jeg hatt motoren i garasjen for renovering, livet skjer, så det har tatt tid. 
Nå er motoren delvis renovert og montert. Den startet greit, men det opprinnelige problemet var der enda, det er olje i kjølevannet ut. 
I dag var den tungstartet, den kom etter hvert, men plutselig kom det noen høye skjærende lyder. Jeg startet umiddelbart, og det luktet ikke bra i motorrommet. 
Jeg tenker at dette er alvorlig og omfattende, og at jeg kanskje skal gi meg nå. Så jeg har ikke feilsøkt noe i dag.  

Jeg har fått et tilbud på ny installasjon på minst 170K. Det føler jeg ikke at det er verdt.  
Ellers har jeg vurdert en Craftsman eller elektrisk fra EVThunderstruck. Så der er ytterpunktene. En ny gammel brukt tror jeg ikke jeg orker. 
Overskuddet til å gå på dette en gang til er ikke der. Ikke nå i allefall. 

 

Så da er spørsmålet: går det an å verdsette en båt “uten motor”?

 

Båten har gammel fungerende elektronikk, foldepropell og en rorkult-autopilot. 

Følgende er gjort i ca rekkefølge fra ca 2016 (som jeg husker i farten): 
- Delvis byttet til LED
- Ny aksling
- Nytt støttelager til aksling
- Riggsjekk Maritimt kompani
- Ny lazybag
- Nytt trekk på rullegenoa
- Nye kjølbolter på Selfa

- Galvanisk skille m nye inntakssikringer 230V

- Stikkontakter 230V 
- Ny sprayhood
- Ny kalesje
- Ny septiktank m/ pumpe m/kvern
- Nye septikslanger
- Nye pakninger toalett
- Webasto EVO 40 Dieselvarmer
- Ny vannutskiller på drivstoffet
- Nytt sjøvannsfilter på sjøvannsinntaket
- Byttet alle skroggjennomføringer til Trudesign
- Ny isolasjon motorrom

- Rubbet, polert og forseglet skrog over vannlinjen 
- LifePo4 100AH forbruksbatteri
- Victron Smart ArgoFet batteriskille
- Victron SmartSolar solcellelader
- Victron Smart Orion DC/DC-lader 
- Victron Smart IP67 lader
- Victron Smart BMV-712 Batterimonitor
- Solcellepanel fleksibelt

- Nytt storseil

- Ny rullegenoa
- Delvis renovert motor bør renoveres på nytt eller byttes. 

 

Er det noen som tror noe som helst om dette? 

 

Om båten selges må det bli ny båt etterhvert. 
 

Hilsen

 

Belia

Link to post

Trives dere med båten sånn bortsett fra motoren?

 

Hvis ja bør dere vurdere ny motor. 170K høres mye ut for en så pass liten motor. Jeg forstår det slik at det er fast aksling. Kan giret brukes videre? Finnes det motorer i markedet i dag som passer på eksisterende motorfester og mot giret? I så fall kan det kanskje være overkommelig å montere ny motor selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Kan det være en ide å droppe innenbodsmotoren og satse på påhengsmotor?

 

Tenkte hvis dere er fornøyd med båten bortsett fra motoren og kanskje har lagt mye enger i resten av båten allerede, som i stor grad må anses som tapt hvis båten skrotes.

 

Påhengsmotor vil jo selvfølgelig ha sine ulemper, særlig i mye bølger, men om det kan fungere kommer jo mye an på bruken deres, evt selge den til noen som har ne bruk der påhengsmotor kan være en aktuell løsning.

 

Bare nevner det da det kan se ut som om dere bare vurderer enten å få til fungerende innenbordsmotor eller å gi opp hele båten.

 

Men ellers har dere et godt poeng i at det iblant kan være lurt å gi seg istedenfor å putte stadig mer penger og innsats i noe som man kanskje aldri blir ferdig med og hvor man helle bør satse på noe annet.

 

Finnes jo allerede en lang tråd om folk som skal fikse gammel seilbåt og har brukt alt de har på dette i lang tid før de omsider gav opp båten (burde nok avsluttet tidligere). Det var vel ca 46 fot (en tråd med et navn som er ca "Tørrdokk for 46 fots båt i Oslo" eller noe sånt.

Link to post
1 hour ago, pipe said:

i teorien skal en båt med en 35 år gammel saltvanns motor være avskrevet  slik att verdien skal være lik.

I praksis er det nok ikke helt slik men verdiløs blir ikke båten av en dårlig motor 

 

Dette er jo en veldig flott båt og hvis den har fått brukbart vedlikehold, så kan den være "bruksmessig god som ny". Designet er jo "ganske moderne" samtidig som det er brukt aksling og ikke seildrev. Ville nok tatt kostnadene med en rimelig motorinstallasjon og valgt en ny diesel og ikke en påhengsmotor. (Med mindre at man er en meget dreven seier, slik at behovet for motor bare er inn og ut av havn.)

Link to post

Nå har ikke jeg greie på Yanmarmotorer, men synes det ser ut som at begge har ferskvannskjøling, mens den første har en påmontert gearkasse, som vel sannsynligvis passer(!?). 

 

Vurderte å bytte en litt større volvo motor en gang i tiden. Snakket med en kranbilfører. Han forklarte at det hadde han vært med på mange ganger. Motoren bare hang i krana, mens den ble senket ned og plassert på motorfestene. Den skal vel veie omkring 110 Kg.

 

Motor no 2 har bare 1.500 timer, og det er jo ikke særlig myme. Og pris bare 15.000,-

 

Skulle tro at dette var mye båt for pengene, hvis man får det til å fungere.

Link to post

 

F betyr ferskvannskjøling ja.  Sannsynligvis passer eksisterende girkasse på den uten girkasse. Den andre har litt  færre hk, så da må en nesten se på utveksling for se hvilken girkasse som passer best.

 

Jeg har byttet motor alene, ved å løfte den med storseilfallet, med en blokk i revelinen for å regulere passe langt ut på bommen. Vinsjet så inn revelinen og svingte motoren ut på kaien vv.

Link to post
Belia skrev for 2 timer siden:

Hvordan verdsettes en slik båt med ny motor? 

Basert på tidligere tråder her så er det vel generelt slik at prisen man kan selge for ikke øker like mye som kostnaden av motoren hvis man setter inn ny motor i gammel båt. Mange kjøpere verdsetter nok ikke ny motor like mye som motoren koster (fort gjort å undervurdere hva det koster), og man utelukker de kjøperne som har planer om billig båt de kan hekte en billig påhenger bakpå.

Link to post
  • 1 måned senere...
Belia skrev for 6 timer siden:

Har igrunn ikke noe budsjett å forholde meg til. 

Fikk tidligere et prisanslag på montering av ny diesel på 170K. Det var for mye. 

Dette skal bli betydeleg mindre enn det😁

Må ordne meg et regneark skjønner jeg, men rundt 85K for motor og batteri så langt vil jeg tro. 

Det høres ikke så ille ut. Hvor mange kwh har du i batteriene?

Link to post
Belia skrev 1 time siden:

Ca 14,4 kWh. 

Da har du ei batteripakke som full erstatter ca 3 liter bensin, og hvor kostnaden ved batterislitasje sannsynligvis alene er tett på besparelsen i drivstoff. Og så får du antakelig høyere forbruk pga omveier via strøm når du må lade batteriet, då da får du vurdere om det er verdt å hå vis batteri.

 

På biler kan hybrid ha litt for seg ved at det kommer utforbakke man ellers må bremse bort, men deg skjer jo ikke i båt.

 

Har selv hatt hybridbil med 12 kWh batteri, og det erstattet 2,5 liter bensin når batteriet var fulladet. Etter 7 år hadde jeg under halvparten av brosjyre-kapasiteten, og nytt batteri kostet 120.000 kr. Kunnr jo bruke bilen, men gevinsten ved hybrid ble jo betydeligcredusert, samtidig som trekkrafta bøe stadig dårligere så båtrampa ble forsert med gassen i bunn mens jeg sakte seig opp. Solgte heller ladehybriden og kjøpte dieselbil som drar båten opp rampa ubekymret på tomgang.

Link to post
Belia skrev for 1 time siden:

Ca 14,4 kWh. 

Da tipper jeg du kan kjøre et par timer i 5-6 knop i rolig vær. Det skulle i hvert fall være nok for min bruk. Hvis du får dette å funke vil dette være veldig aktuelt for meg den dag jeg skal skifte ut min gamle motor. Tenk å slippe diesellukt, redsel for uren diesel, og mange av de vedlikeholdspunkter en marinisert diesel trenger.

Link to post
19 fot skrev for 23 timer siden:

Da har du ei batteripakke som full erstatter ca 3 liter bensin, og hvor kostnaden ved batterislitasje sannsynligvis alene er tett på besparelsen i drivstoff. Og så får du antakelig høyere forbruk pga omveier via strøm når du må lade batteriet, då da får du vurdere om det er verdt å hå vis batteri.

 

På biler kan hybrid ha litt for seg ved at det kommer utforbakke man ellers må bremse bort, men deg skjer jo ikke i båt.

 

Har selv hatt hybridbil med 12 kWh batteri, og det erstattet 2,5 liter bensin når batteriet var fulladet. Etter 7 år hadde jeg under halvparten av brosjyre-kapasiteten, og nytt batteri kostet 120.000 kr. Kunnr jo bruke bilen, men gevinsten ved hybrid ble jo betydeligcredusert, samtidig som trekkrafta bøe stadig dårligere så båtrampa ble forsert med gassen i bunn mens jeg sakte seig opp. Solgte heller ladehybriden og kjøpte dieselbil som drar båten opp rampa ubekymret på tomgang.

Takk for info om bensinpris, hybridbil og båtrampe. 

Jeg tror ikke det er så relevant her.

Jeg har altså allerede fått i hus ny motor og batterier, så det er løsningen jeg går for med denne båten. En liten generator er også på plass. Dette er først og fremst en liten seilbåt, så dette skal gå helt fint:)  

Diskusjoner rundt rekkevidde på akkurat min båt kan vi heller ta opp igjen når jeg har reelle data på dette. 

Hilsen

 

Belia

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...