Jump to content

Beneteau First 305: Vi gir trolig opp prosjektet. Veien videre?

Belia

Recommended Posts

Så bra at dette ordner seg! Og gøy med el-installasjon. Mange seilbåter brukes jo ikke til lange motorturer, så dette er nok løsningen for mange eldre båter etterhvert som motorene i dem ikke lenger fungerer.
Du ender vel på rundt 100K, noe som jo fortsatt er mye penger for mange å bruke på en eldre båt, men prisene på slikt kommer jo til å falle videre. 
Satser du på å få det på plass ila. sesongen? Hvor kjøpte du batterier fra?

(Jeg kommer sannsynligvis selv til å bytte den ene dieselen min til elektrisk, da muligens med en pod-drive og «ferdig batteri-løsning», noe som blir en del dyrere i så fall.)

Jeg har samme båten kjøpt av oss i 2020. Veldig glad i den, men er litt jobb med gammel båt. Fint å høre at du velger å blåse liv i båten etter motorhavari. Jeg ville ikke vært bekymret for å gå for elektrisk motor med den pakken du har valgt. Det er nok samme løsning jeg går får den dagen vår motor tar kvelden. Sailing UMA(youtube) seilte rundt i verden i flere år med en tilsvarende løsning(hjemmelaget med blybatterier og en gaffeltruckmotor) med mindre kraft og mindre batterier.

Vi har den orginale volvo penta 2002 motoren. Denne er ferskvannskjølt noe som sannsynligvis er grunnen til at den ennå lever.

Vi har også utført en del endringer på båten. Gi beskjed hvis du vil ha noen bilder eller beskrivelser.

Det vi har utført de siste årene er som følger:

1. montert landstrømsanlegg på 16a med isotrafo

2. byttet lanterner

3. montert varmtvannsbereder

4. montert dusj på badeplattform

5. byttet alle gjennomføringer under vann samt. dekksgjennomføringer.

6. montert tømming over dekk på septiktank

8. montert bord i cockpit med bajonettfeste

9. foliert benkeplate på wc og montert ny vask i syrefast med nytt blandebatteri.

Av ting som ble utført av forrige eier er følgende gjort:

1. montert webasto(relativt pent gjort).

2. ny septiktank i syrefast på 90 liter

3. ny ekspanderende vanntank under bb. benk.

forøvrig spesielt spennende å følge da vi har samme båt så legg gjerne ut flere bilder:) Og lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...