Jump to content

Solcelleregulator: Kan PWM være bedre enn MPPT i noen tilfeller?

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Jeg tenker nok litt likt trådstarter. Han snakker om å paralellkoble, da er det viktig at det finnes sperrediodei i serie med hvert panel. Om ikke kan ett panel feile og stjele strøm fra de to andre.

Vi har jo alle litt forskjellige løsninger alt etter plass og plassering

Jeg ønsker normalt ikke å fly rundt og justere paneler. Jeg har kjøpt billige standardpaneler etter hvor på båten de står. Panelene skal være minst mulig synlig. Ønsker ikke en regulator med tanke på singel feil på ett panel, kabling eller regulator. To av disse er fast installert diskre på FLY ett skrått bakover(60W) og ett forover (86W) Disse er koblet til hver sin Biltema PWM regulator. Disse rekker fint til en langhelg. Totalpris Kr.1560,-

Så har jeg 3 50W paneler på felles regulator, som kan legges på fordekk eller i jolle, alt etter hvor solen skinner. Disse brukes bar om jeg skal ligge mer en 4 dager. (Totalpris Kr1800)

Jeg har altså en teoretisk mulighet 300W . Ved maks sol leverer disse ca 210W. Og kanskje halvparten av dette igjen ved sløret himmel.En tilsvarende løsning, med redundans, den gang, skulle nok kostet, mellom 4 og 5 lapper. Men i dag er jo MPPT falt betydelig i pris så regnestykket er kanskje ikke relevant lengre.

13 hours ago, JRK said:

Helt rett tomgangspenningen faller ikke så mye, men ved lading minker jo strømmen pga av at spenningen faller med belastning

Spenningen faller med belastning, men ved bruk av PWM så er det uansett batteribanken som bestemmer spenningen.  Så lenge "tomgangsspenningen" er høyere enn batterispenningen vil det alltid flyte noe strøm mot batteriet.

Magefølelsen min har alltid vært at når det er svært lite lys ute vil man med MPPT og seriekoblede paneler kunne "presse siste dråpe" ut av solnedgangen, men mon tro om ikke PWM (eller direkte kabling fra solcellepaneler til batterier) vil være mer effektivt når det nesten ikke er lys ute.

Uansett er det snakk om svært lite strøm, i det store bildet er det insignifikant.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...