vinyler59 Startet 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2024 Har kjøpt en Draco som har en gammel 170 Mercruiser rekke firer motor. Nå sier det bare klikk når jeg prøver å starte. Alle solemerker peker mot starteren. For begge batteriene indikerer 12,6 til 12,7 volt så skulle kunne starte motoren. Når jeg sjekker hos Ravn's er orginal starter til denne motoren utgått av produksjon/selges ikke lenger. Samme med såkalte after market erstatnings startere. Må jeg få den overhalt nå da? Noen som vet?. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Ofte er det bare litt rengjøring og smøring som skal til. Og det finnes garantert brukte startere der ute. Men demonter først, og se at alt beveger seg ltt og fint. Som en begynelse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trawler 42 Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Gjorde et kjapt Google søk: https://ab-marineservice.com/en/product/starter-mercruiser-12v/ Ikke kjent med motoren din, men beskrivelsen på linken nevner 170 motoren. Men enig med index, ta en liten egenservice først. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Om det ikke løser seg med en liten service, som anbefalt over, så kan du vurdere å ta kontakt med denne karen... https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=56533887 Meeen, som alltid... dersom du gidder å dele NØYAKTIG motorkode, årsmodell, bilde av starteren, bilde av motorplata så får du god hjelp... 170 Mercruiser er ikke en bestemt motor, det finnes flere varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 dieselfan skrev 17 minutter siden: 170 Mercruiser er ikke en bestemt motor, det finnes flere varianter. Takk, da vet jeg det Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Den var til TS og hans "minimalistiske" trådtittel og beskrivelse. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 vinyler59 skrev for 3 timer siden: Alle solemerker peker mot starteren. For begge batteriene indikerer 12,6 til 12,7 volt så skulle kunne starte Nja,, hvor godt kjenner du til batteriene? De kan jo være kraftig sulfatisert og likevel ha brukbar spenning. Jeg opplevde akkurat de samme målinger på min første båt, og der også var det bare et klikk. Leste litt her på forumet og fant ut at et forsøk med et batteri fra bilhuggeren kunne lønne seg. Det viste også bare 12,6 volt, men dro i gang motoren uten problem. Spenningsmåling sier ikke alltid nok om batteri, kapasitet må de også ha. Men for all del , starter trenger kanskje en overhaling uansett, men batteri og kabling til starter er jo enklere å sjekke først mener nå jeg hvis du ikke har gjort det allerede. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 vinyler59 skrev for 4 timer siden: Noen som vet?. Ja pell ut den gamle starteren og kjøp deg en ny. Den gamle er merket med produsent og delenummer så da er det lettere å finne ny. Kan sikker blåse liv i den gamle igjen men sann mine ord att liket kommer til å feile igjen og du kommer til å angre for att du ikke byttet den. Når det skjer neste gang om ett år eller to passer det neppe noe særlig inn med starter problemer Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 17.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Ja kjøper gjerne ny starter jeg. Men til denne motoren har Mercruisers orginal starter utgått. Ebay er selvfølgelig en mulighet, men da er det å vente i ukesvis. Ringte med selger av båten, og tipset han ga funket: Vri til start med startnøkkel tre ganger. Da kom motoren i gang. Han hadde opplevd samme problem en gang sa han. Jeg må sjekke om jeg kan få den overhalt. Fins firmaer som gjør slik, vet en kamerat gjorde det selv. Men finner jeg et firma som selger samme type starter, blir det ny. Sannsynligvis har denne starteren gjort sitt, forrige eier av båten har ikke byttet den, han hadde båten i 7 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 17.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Trawler 42 Vet at 170 Mercruiser går under betegnelsen 470 i statene. Og at den kom i flere versjoner. Utgangspunktet var vel 2 BBL 470-224L/L4 Men Ravn's liste over Mercruiser 3,7 liters motorer indikerer at Mercruiser hadde en motor som het 170 i 2 år. 1985 og 1986. Vil tro at alle de motorene brukte samme type starter. Kommer jeg til den blir det lettere å finne ut om den er helt kurrant å serve, eller moden for skraphaugen. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Det ville forundre meg om det ikke er hjelp å få her: http://www.triconor.no Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Fredrikstad vikleverksted fikser starter de så langt jeg har funnet ut Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Catch22 Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Gammel Mercruiser 170 er en halv Ford 460 V-8. Du kan kjøpe starter til denne. Regner med du skal ha den som er beregnet for automatkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Petimeter Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Er det 12.6v på starteren?. Behøver ikke være god spenning dit, selv om batteriet er bra. Innslagsrelee er jo egentlig bare en magnetbryter. Kan den være luringen som gir deg startproblemet og ikke starteren i seg selv. Når du skriver at den starter etter 3 forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Og du er sikker på at det ikke er tenningslåsen som kødder? Bytta akkurat tenningslås på grunn av et tilsvarende problem. Test om innslaget funker som det skal ved å koble på en sånn styreledning med knapp. Prøvde å finne en på sidene til Biltema men klarer ikke komme på hva den heter så da ble det litt mye jobb. Hvis du ikke har problemer med den knappen vet du at det er tenningslåsen du skal skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Kan like gjerne være starter innslaget, ville testet denne før du hiver deg rundt og handler ny starter. Kortslutt med en skrutrekker feks. Sitér dette innlegget Link to post
Petimeter Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 Førstefender skrev for 3 timer siden: Kan like gjerne være starter innslaget, ville testet denne før du hiver deg rundt og handler ny starter. Kortslutt med en skrutrekker feks. To hoder samme tankeFlrstefender😃 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Firmaet jeg linket til selger også løse innslag til veldig mange marinemotorer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.