Jump to content

Gh17, fart med 90hk?


Ivaråsen

Recommended Posts

Farten vil avhenge av hvilken propell som står på, om motoren fremdeles sviver som den skal, om bunnen fremdeles er som den skal være og vekta som befinner seg om bord i båten.
 

Det enkleste er å laste ned en speedometer-app eller en navigasjonsapp som f.eks. Navionics. Da kan du se hvor mye fart du klarer å oppnå med akkurat din båt og motor, andre potensielle fartsforslag vil helst bli spekulasjoner, selv om det nok finnes data tilgjengelig (under ideelle forhold, med ideell propell og resten i topp stand).

Link to post

Min GH 17 gikk i 42 knop med 115 hk motor.

Vil tippe du klarer rundt 30 med 90 hk, hvilket er max for dette skroget.

 

 

GH båtene blir liggende nesten rett i vannet og baugen blir liksom trykket ned.

Er vel det som heter overplaning?

 

Båten ble ihvertfall "nervøs" når den paserete 40 knop og opplevdes som ustabil.

 

 

Jeg skiftet til propell som ga max fart på ca 36 knop, da fungerte båten veldig bra.

 

Jeg forsterket ikke noe i hekke, og det så ut til å fungere helt greit de 2 årene jeg brukte båten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Iflg yamaha brosjyra fra tidlig 80-tall så målte de den til 36 knop m/ yamaha 85hk.

 

Nå 40+ år etter at båten ble produsert så må man nok påregne å miste noen knop i forhold til når alt var nytt.

Tenker at er båten i god stand så skal ikke båten trenge noe forsterkning pga at man tenker ha på 5 hk mer enn båten i sin tid var godkjent for.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
nomen skrev for 6 timer siden:

Min GH 17 gikk i 42 knop med 115 hk motor.

Vil tippe du klarer rundt 30 med 90 hk, hvilket er max for dette skroget.

 

 

GH båtene blir liggende nesten rett i vannet og baugen blir liksom trykket ned.

Er vel det som heter overplaning?

 

Båten ble ihvertfall "nervøs" når den paserete 40 knop og opplevdes som ustabil.

 

 

Jeg skiftet til propell som ga max fart på ca 36 knop, da fungerte båten veldig bra.

 

Jeg forsterket ikke noe i hekke, og det så ut til å fungere helt greit de 2 årene jeg brukte båten.

 

Hastighetsforskjellen mellom 90 og 115 hk er nok vanligvis ikke så dramatisk. 

På min 18-foter byttet jeg fra 90 til 115 hk, og toppfarten økte fra 38 knop til 43-44 knop (begynner å bli litt nervøs da, båten altså).

Så 5-6 knop ekstra.

Den er godkjent for 140 hk av en eller annen grunn, uten at jeg har testet :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
nomen skrev for 21 timer siden:

GH båtene blir liggende nesten rett i vannet og baugen blir liksom trykket ned.

Er vel det som heter overplaning?

 

Disse har ganske bred "chine" mot hekken som gir bra med løft når farta øker.   

Har flere kompiser som har hatt GH17 + Rana 510.   De med GH var før GPSens tidsalder så der har jeg ikke sikre opplysninger om fart.  
Rana 510 med Yamaha F80 gjorde 34,5-35 knop med std alu prop, en annen 510 med F100 gjorde 38,5 på topp.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 5 timer siden:

 

Disse har ganske bred "chine" mot hekken som gir bra med løft når farta øker.   

Har flere kompiser som har hatt GH17 + Rana 510.   De med GH var før GPSens tidsalder så der har jeg ikke sikre opplysninger om fart.  
Rana 510 med Yamaha F80 gjorde 34,5-35 knop med std alu prop, en annen 510 med F100 gjorde 38,5 på topp.   

Fikk testet den i dag, fikk den opp i 26 knop eller 49kmt. Det er litt rur etc på undervannshus og slim under men stjeler det 8 knop?

Link to post
ivar skrev On 19.6.2024 at 15.44:

da står sannsynligvis dim innstemplet i bosset.  dvs propell må av for å lese av.   

Skjekket i dag. 14x17 prop er det. Har tatt opp båten, hele stammen var full av ruer, og litt under båten. Propellen er litt dunket og sliten. Det ser ut som at forrige eier har truffet stein…

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

... da har du litt jobb foran deg :giggle:

Og er nok like greit å rive i ny propell , den gamle kan du ha i reserve.    Tror 17" er grei stigning

Ja, skal skrape hele bunn i vinter samt se på om man kan gjøre noe med propellen. Når jeg drar på bånn gass spretter den opp i en god fart men kommer ikke over 26 knop. Får se hvordan båten er etter nye plugger og forgasserens. Men 17” er greit nok, trenger ikke noe høyere?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...