Jump to content

Victron MPPT 75/15 lader ikke

Bellil

Recommended Posts

Måler 18-22 V på frakoblet panel

Måler 12,5 V på batteri

Måler samme spenning på Victron på batterisiden

Måler samme spenning (18-22 V) på kabel fra panel før jeg kobler til Victron

Måler batterispenning på inngang PV når panel er tilkoblet

I følge manual må det være batterispenning + 5 V for å starte lading

Hvorfor starter ikke ladingen?

Victron er koblet til forbruksbank som er nesten full, men har på kjøleskap og isbitmaskin (via inverter) og det går 5-20 A ut fra batteri ifølge Victron BMV-702

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Svart (redigert)

Landstrømlader er frakoblet

Koblet fra pv og pluss fra batteri og lot det stå frakoblet noen minutter

Koblet så batteri til Victron, ventet ett minutt og koblet på PV

Samme resultat

Det er kun blå lampe som blinker. De andre er konstant mørke

Har kontakt med Victron via mobil

IMG_5495.png.86fc679b9ad2e9ce652f7063fd208c70.png

Redigert av Bellil
Tok med en opplysning til (see edit history)

D5L

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Sitter det ikke en sikring i bunn av regulatoren?

Er den hel?

Sikringen er hel. Uten den blinker ikke blå diode

Inter 9000 skrev for 9 timer siden:

Har du slått av lader i innstillingene? 

Se under fanen batteri.

Snapchat-1804897799.jpg

Sjekket, men kom ikke noe videre

Kan panelet gi spenning, men ikke strøm pga defekt panel?

D5L

Bellil skrev 40 minutter siden:

Kan panelet gi spenning, men ikke strøm pga defekt panel?

Har du fleksibelt panel? Jeg har hatt flere fastmonterte fleksible paneler som har sluttet å virke. Måler da riktig spenning (V) men ingen strøm (A). 

Forsøk å koble multimeter i mellom og se om du har strøm (A).

Fleksibelt panel, husker ikke størrelse og type

Måler lik spenning på kabel fra PV ved Victron som ved PV. Dvs fram til jeg kobler kabel til Victron. Da faller spenning fra 20V ish til batterispenning ish, men ingen strøm

D5L

Blouberg skrev 42 minutter siden:

Hvordan får du en måling på strøm uten noe last?

Ved å koble av f.eks. plussledningen som kommer fra panelet. Koble den ut fra regulatoren og bruke multimeter på (A)-innstilling mellom plussledningen og + terminalen på regulatoren. 

Hvis panelet er defekt på samme måte som mine vil det da ikke måles strøm. Er panelet i orden vil det vises hvor mye strøm panelet gir på det gitte tidspunktet. 

SUN960 skrev 5 minutter siden:

Ved å koble av f.eks. plussledningen som kommer fra panelet. Koble den ut fra regulatoren og bruke multimeter på (A)-innstilling mellom plussledningen og + terminalen på regulatoren. 

Hvis panelet er defekt på samme måte som mine vil det da ikke måles strøm. Er panelet i orden vil det vises hvor mye strøm panelet gir på det gitte tidspunktet. 

Hele problemet her er vel at regulatoren ikke kobler inn lasten (batteriet) Du får jo ingen strøm om det ikke er last var mitt poeng.  Du må koble til en last, for eksempel rett på batteri som foreslått over her. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Skal sjekke mer i dag. Kan sette multimeteret på A og sette det mellom ene fasen og Victron slik at det blir kretsen

Så spørs det om det er sol nok til å få høy nok spenning

Nå står forbruksbanken uten landstrøm så jeg får tømt den litt for å være sikker på at det er plass til solstrøm (litt fjollete forklart :-)

D5L

Bellil skrev 9 minutter siden:

Nå står forbruksbanken uten landstrøm så jeg får tømt den litt for å være sikker på at det er plass til solstrøm (litt fjollete forklart

Kan jo prøve å  koble en last inn på "load", f.eks en 12v lampe.  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Interessant tråd, jeg har akkurat samme problem som trådstarteter med ny 75/15 og ScanBatt fleksibelt panel. Blinker kun blått.

Sjekker History i appen og den tar aldri til seg lading. Panelet mitt har MC4 koblinger, jeg kjøpte tilsvarende til andre enden på Biltema,

mulig det er problemet hos meg. Har ikke målt noe ennå.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Jeg fikk dessverre ikke prøvd noe videre i går. Det var litt mørkt i går og lynet som var ble litt kort tid å teste på

Dessverre opptatt i dag og morgen. Vil teste direkte last på pv

Har veldig lyst til å shoppe et panel for å teste. 

Takk for all hjelp så langt

D5L

Har ikke fått sjekket @Blouberg da det har vært så mye annet. Systemet har virket. Innertieren har jeg monymtwrt så knotete at jeg ikke orker å ta med den hjem også for å teste på et batteri hjemme

Utstyret mitt har også virket, men det hjelper jo ikke noe når det ikke virker nå 🙂

D5L

Sjekket med solcelleeksperten på jobben. Med brudd i panelet er det fullt mulig å få «riktig» spenning, men ikke strøm. 
Maritim hadde 100W panel til 1.000,- så jeg kjøpte det

Får ikke montert det før til tirsdag

D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...