Jump to content

Får ikke startet Yanmar 1GM10- årsak?


bc45

Recommended Posts

Da jeg skulle skulle skru på tenningen til motoren i dag, pep det bare ett sekund før det ble stille. Jeg vred om nøkkelen en gang til uten lyd i det hele tatt og det skjedde ingenting da jeg trykket på startknappen. Sjekket at det var strøm på batteriet. Alt annen elektrisk om bord virket som det skulle. Ligger feilen mest sannsynlig i selve tenningslåsen eller kan den ligge et annet sted? Motoren er en liten Yanmar 1GM10

20240617_180056.jpg

20240617_180010.jpg

Link to post

Var det min Yanmar ville jeg lasket med en kabel fra + på batteriet over innslagsreleet.

Batterier som gir OK volt på lav belastning , men er ute av stand til å levere betydelig strøm når det trengs er et gjentagende problem. 

Sier ikke at det gjelder deg men jeg ser jo "folk" i båthavnene jeg er med i, får hjelp av sidemann til å sjekke batteriet... men båteiere er rare, naboen sier "sorry det batteriet der er ikke bra, ser det er 7 år gammelt"  hvorpå båteier får slepet båten til marinaen, 2000kr pr time, 2 timer feilsøking  :diving:

 

Jeg har slutta å le av det, for det er pokker ta meg sørgelig... skikkelig sørgelig :crazy:

 

Link to post
dieselfan skrev 47 minutter siden:

Var det min Yanmar ville jeg lasket med en kabel fra + på batteriet over innslagsreleet.

Jeg er ikke så veldig motorkyndig, men har lyst til å prøve å fikse dette selv:) Er innslagsreleet det samme som startreleet? Og er det startreleet jeg har tatt bilde av på baksiden av tenningslåsen? Er det ikke mulig å "tjuvkoble" tenningen utenom tenningslåsen?

20240617_180010.jpg

Link to post
bc45 skrev 5 minutter siden:

Jeg er ikke så veldig motorkyndig, men har lyst til å prøve å fikse dette selv:)

Skjønner jeg veldig godt at du vil.

Synes også at det er positivt for din sikkerhet at du ønsker å kunne vitale ting om din båt/motor, i tilfelle du en dag skulle få stopp i en utfordrende situasjon. 

bc45 skrev 9 minutter siden:

Er innslagsreleet det samme som startreleet?

Det er det vanligste men det finnes to-rele løsninger. 

Vil anbefale deg å studere koblingskjema for din motor nøye, det er også veldig lærerikt.

 

Vanligste plassering er på startmotoren, men om du har panel rett på motorkassen, så vil det gi korte kabler og det er alltid gunstig.

bc45 skrev 13 minutter siden:

Er det ikke mulig å "tjuvkoble" tenningen utenom tenningslåsen?

Jo det er mulig, iglen så ligger løsningen til hvordan det gjøres i koblingssjemaet.

Link to post

Starteren er innenfor det røde rektangelet på bildet. Oppå sitter releet og du skal kortslutte med skrutrekker terminalen med hvit kabel mot terminal med rød tykk kabel.
OBS. Ikke kortslutt rød kabel mot sort kabel eller mot metallet i motoren :fireworks2:
Sviver den når du kortslutter så ligger feilen i panelet eller tenningslås/startknapp. Sviver den ikke er det mest sannsynlig dårlig batteri men det kan også være releet eller selve startmotoren.

1GM10.jpg

Link to post

Her ville jeg målt volt på starteren mens noen trykker inn startknappen, før jeg gikk til verks med denne metoden. Jeg har gjort denne øvelsen med kyndig hjelper, men dette er ikke for hvemsomhelst.. det både gnister og rister for å si det slik:wflag:det ligger noe fare her. Tykke plasthansker hjelper dog. Ikke for å skremme, men det er tryggere å lære å måle. 

 

mvh

Link to post
turbodillum skrev for 10 timer siden:

Her ville jeg målt volt på starteren mens noen trykker inn startknappen, før jeg gikk til verks med denne metoden. Jeg har gjort denne øvelsen med kyndig hjelper, men dette er ikke for hvemsomhelst.. det både gnister og rister for å si det slik:wflag:det ligger noe fare her. Tykke plasthansker hjelper dog. Ikke for å skremme, men det er tryggere å lære å måle. 

 

mvh

Enig i det men hvorfor tykke plasthansker?

Link to post

Jeg tror kanskje vernebriller er viktigere enn hansker, Det er de færreste som stryker med av 12V (det kan riktignok bli litt høyere induserte spenninger. Det er altså to nivåer her.

 

1) å få innslagsreleet til å slå inn på vanlig måte (hvit og rød sammen), det gnistrer bare litt.

 

2) Starte med defekt innslagrele. Det innebærer å kortslutte over de to store terminalene på innslagreleet. Det gjøres bare i nødstilfeller, og gnistrer ganske mye. Og det kan hende motoren må til tannlegen etter  en slik start. Denne motoren har vel startsveiv, så en slik nødstart skal ikke være nødvendig

 

 

Link to post

Takk for mange tips så lang! 

- Jeg har kommet litt videre i feilsøkingen. Jeg kortsluttet startreleet og starteren gikk da som normalt. 

- Alle ledningene som er koblet til tenningslåsen sitter tight.

- Jeg fant en 30 A sikring som var gått. Det ser ut som den røde ledningen den sitter på kommer fra dynamoen, men er ikke helt sikker da alle småledninger ligger samlet i plastrør.  Da jeg skiftet sikringen og jeg slo på tenningen pep det som normalt i 2 sekunder før sikringen gikk på nytt. Jeg rakk ikke å trykke på startknappen før sikringen røk.

 

Indikerer dette at feilen ligger i selve tenningslåsen eller kan den ligge et annet sted?

 

 

20240619_191112 (1).jpg

Link to post
bc45 skrev 36 minutter siden:

 

Indikerer dette at feilen ligger i selve tenningslåsen eller kan den ligge et annet sted?

 

 

20240619_191112 (1).jpg

Det tviler jeg på. Den sikringen som ryker gir strøm til flere komponenter på motoren så feilen ligger trolig etter låsen siden sikring ryker først når du slår på tenning. I låsen er det neppe noe som kortslutter. Når sikringen ryker er det ikke strøm til startrele heller for startknapp får strøm fra nøkkel og dermed ikke start. Har du boka til motoren kan du ta bilde av koblingsskjema bak I boka og et bilde av forklaringen av skjemaet, altså nummerering av komponenter. Da er det lettere å finne feilen.                        Forstår jeg rett ryker sikring før du trykker på startknapp så feilen er nok ikke i starterdelen av anlegget.

 

Link to post

 

hegra skrev 32 minutter siden:

Har du boka til motoren kan du ta bilde av koblingsskjema bak I boka og et bilde av forklaringen av skjemaet, altså nummerering av komponenter. Da er det lettere å finne feilen. Forstår jeg rett ryker sikring før du trykker på startknapp så feilen er nok ikke i starterdelen av anlegget.

 

Ja, sikringen ryker rett etter at jeg skrur på tenningen og før jeg rekker å trykke på startknappen. Her er koblingskjemaet.

Koblingsskjema.jpg

Beskrivelse.jpg

Link to post

Kjøp noen sikringer. Ta av den hvite og røde på tenningslås. La den tykke røde stå igjen. Sett i sikring. Slå på tenning. Ryker sikring er feilen trolig i låsen. Ryker den ikke kobler du den hvite ledningen tilbake på låsen. Slå på igjen og trykk på start med stoppen ute. Er sikring like hel og starter går så er det ok. Så kan du koble til den tynne røde igjen, men koble først fra 11,12 og 13 hvis det er mulig. Disse kobler du til igjen, en og en, og hvis sikring ryker så er feilen funnet. La det gå litt tid mellom hver tilkobling så sikring får tid til å slå ut. Håper det er forståelig                               Hvis det er skjøtekontakter kan feilen også ligge der. Skitt ,salt og fukt skaper fort krypstrøm og kortslutning i støpsler. Husk å slå av hovedbryter mens du jobber med dette. Slå bare på når du skal teste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...