bc45 Startet 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2024 Da jeg skulle skulle skru på tenningen til motoren i dag, pep det bare ett sekund før det ble stille. Jeg vred om nøkkelen en gang til uten lyd i det hele tatt og det skjedde ingenting da jeg trykket på startknappen. Sjekket at det var strøm på batteriet. Alt annen elektrisk om bord virket som det skulle. Ligger feilen mest sannsynlig i selve tenningslåsen eller kan den ligge et annet sted? Motoren er en liten Yanmar 1GM10 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 bc45 skrev 8 minutter siden: Sjekket at det var masse strøm på batteriet Hvordan sjekket du det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bc45 Svart 17.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Lars H. skrev 10 minutter siden: Hvordan sjekket du det? Hadde ikke amperemeter tilgjengelig. Vi koblet en booster til batteriet, men like dødt. Alt annet av elektrisk virker om bord. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Var det min Yanmar ville jeg lasket med en kabel fra + på batteriet over innslagsreleet. Batterier som gir OK volt på lav belastning , men er ute av stand til å levere betydelig strøm når det trengs er et gjentagende problem. Sier ikke at det gjelder deg men jeg ser jo "folk" i båthavnene jeg er med i, får hjelp av sidemann til å sjekke batteriet... men båteiere er rare, naboen sier "sorry det batteriet der er ikke bra, ser det er 7 år gammelt" hvorpå båteier får slepet båten til marinaen, 2000kr pr time, 2 timer feilsøking Jeg har slutta å le av det, for det er pokker ta meg sørgelig... skikkelig sørgelig Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 17.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 dieselfan skrev 47 minutter siden: Var det min Yanmar ville jeg lasket med en kabel fra + på batteriet over innslagsreleet. Jeg er ikke så veldig motorkyndig, men har lyst til å prøve å fikse dette selv:) Er innslagsreleet det samme som startreleet? Og er det startreleet jeg har tatt bilde av på baksiden av tenningslåsen? Er det ikke mulig å "tjuvkoble" tenningen utenom tenningslåsen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 bc45 skrev 5 minutter siden: Jeg er ikke så veldig motorkyndig, men har lyst til å prøve å fikse dette selv:) Skjønner jeg veldig godt at du vil. Synes også at det er positivt for din sikkerhet at du ønsker å kunne vitale ting om din båt/motor, i tilfelle du en dag skulle få stopp i en utfordrende situasjon. bc45 skrev 9 minutter siden: Er innslagsreleet det samme som startreleet? Det er det vanligste men det finnes to-rele løsninger. Vil anbefale deg å studere koblingskjema for din motor nøye, det er også veldig lærerikt. Vanligste plassering er på startmotoren, men om du har panel rett på motorkassen, så vil det gi korte kabler og det er alltid gunstig. bc45 skrev 13 minutter siden: Er det ikke mulig å "tjuvkoble" tenningen utenom tenningslåsen? Jo det er mulig, iglen så ligger løsningen til hvordan det gjøres i koblingssjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Starteren er innenfor det røde rektangelet på bildet. Oppå sitter releet og du skal kortslutte med skrutrekker terminalen med hvit kabel mot terminal med rød tykk kabel. OBS. Ikke kortslutt rød kabel mot sort kabel eller mot metallet i motoren Sviver den når du kortslutter så ligger feilen i panelet eller tenningslås/startknapp. Sviver den ikke er det mest sannsynlig dårlig batteri men det kan også være releet eller selve startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
turbodillum Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Her ville jeg målt volt på starteren mens noen trykker inn startknappen, før jeg gikk til verks med denne metoden. Jeg har gjort denne øvelsen med kyndig hjelper, men dette er ikke for hvemsomhelst.. det både gnister og rister for å si det slikdet ligger noe fare her. Tykke plasthansker hjelper dog. Ikke for å skremme, men det er tryggere å lære å måle. mvh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Utydelig bilde, men det kan se ut som om den røde ledningen med blå merking er løsnet fra kabelskoen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 turbodillum skrev for 10 timer siden: Her ville jeg målt volt på starteren mens noen trykker inn startknappen, før jeg gikk til verks med denne metoden. Jeg har gjort denne øvelsen med kyndig hjelper, men dette er ikke for hvemsomhelst.. det både gnister og rister for å si det slikdet ligger noe fare her. Tykke plasthansker hjelper dog. Ikke for å skremme, men det er tryggere å lære å måle. mvh Enig i det men hvorfor tykke plasthansker? Sitér dette innlegget Link to post
turbodillum Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Da slipper man eventuelle gnistskader og strømgjennomgang om man skulle komme borti pluss og minus på feil sted. mvh Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Jeg tror kanskje vernebriller er viktigere enn hansker, Det er de færreste som stryker med av 12V (det kan riktignok bli litt høyere induserte spenninger. Det er altså to nivåer her. 1) å få innslagsreleet til å slå inn på vanlig måte (hvit og rød sammen), det gnistrer bare litt. 2) Starte med defekt innslagrele. Det innebærer å kortslutte over de to store terminalene på innslagreleet. Det gjøres bare i nødstilfeller, og gnistrer ganske mye. Og det kan hende motoren må til tannlegen etter en slik start. Denne motoren har vel startsveiv, så en slik nødstart skal ikke være nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Et multimeter lar deg følge strømmen fra punkt til punkt, da finner du feilen. Og sjekk nå opp den løse ledningen på tenningslåsen da, det kan løse hele problemet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bc45 Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Takk for mange tips så lang! - Jeg har kommet litt videre i feilsøkingen. Jeg kortsluttet startreleet og starteren gikk da som normalt. - Alle ledningene som er koblet til tenningslåsen sitter tight. - Jeg fant en 30 A sikring som var gått. Det ser ut som den røde ledningen den sitter på kommer fra dynamoen, men er ikke helt sikker da alle småledninger ligger samlet i plastrør. Da jeg skiftet sikringen og jeg slo på tenningen pep det som normalt i 2 sekunder før sikringen gikk på nytt. Jeg rakk ikke å trykke på startknappen før sikringen røk. Indikerer dette at feilen ligger i selve tenningslåsen eller kan den ligge et annet sted? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 bc45 skrev 36 minutter siden: Indikerer dette at feilen ligger i selve tenningslåsen eller kan den ligge et annet sted? Det tviler jeg på. Den sikringen som ryker gir strøm til flere komponenter på motoren så feilen ligger trolig etter låsen siden sikring ryker først når du slår på tenning. I låsen er det neppe noe som kortslutter. Når sikringen ryker er det ikke strøm til startrele heller for startknapp får strøm fra nøkkel og dermed ikke start. Har du boka til motoren kan du ta bilde av koblingsskjema bak I boka og et bilde av forklaringen av skjemaet, altså nummerering av komponenter. Da er det lettere å finne feilen. Forstår jeg rett ryker sikring før du trykker på startknapp så feilen er nok ikke i starterdelen av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 hegra skrev 32 minutter siden: Har du boka til motoren kan du ta bilde av koblingsskjema bak I boka og et bilde av forklaringen av skjemaet, altså nummerering av komponenter. Da er det lettere å finne feilen. Forstår jeg rett ryker sikring før du trykker på startknapp så feilen er nok ikke i starterdelen av anlegget. Ja, sikringen ryker rett etter at jeg skrur på tenningen og før jeg rekker å trykke på startknappen. Her er koblingskjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Jeg tror det kan være en kortslutning til jord på oljetrykksensor eller temperatursensor, eller på kablingen til disse. Kablingen til lydalarm bør også sjekkes. Jeg foreslår først å koble fra kablene til de to sensorene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Kjøp noen sikringer. Ta av den hvite og røde på tenningslås. La den tykke røde stå igjen. Sett i sikring. Slå på tenning. Ryker sikring er feilen trolig i låsen. Ryker den ikke kobler du den hvite ledningen tilbake på låsen. Slå på igjen og trykk på start med stoppen ute. Er sikring like hel og starter går så er det ok. Så kan du koble til den tynne røde igjen, men koble først fra 11,12 og 13 hvis det er mulig. Disse kobler du til igjen, en og en, og hvis sikring ryker så er feilen funnet. La det gå litt tid mellom hver tilkobling så sikring får tid til å slå ut. Håper det er forståelig Hvis det er skjøtekontakter kan feilen også ligge der. Skitt ,salt og fukt skaper fort krypstrøm og kortslutning i støpsler. Husk å slå av hovedbryter mens du jobber med dette. Slå bare på når du skal teste. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 20.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Da er feilen funnet og rettet så nå starter motoren og alt er vel. Jeg fant til slutt at en av ledningene til lyd-alarmen var kommet i klem og kortsluttet til jord og derfor gikk "fellessikringen" som gjorde at ingenting virket. Tusen takk for god hjelp alle sammen:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Veldig bra og takk for at du gir tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.