larsand Startet 17.Juni Del på Facebook Startet 17.Juni Som tittelen sier så lurer jeg på om noen har vært borti denne.. jeg skal bytte forbruk til lithium å har kjøpt en victron argofet for å fordele lading fra dynamo.. er det bare å bytte ut Paris rhone regulatoren med denne eller sitter regulatoren til dynamo i denne? Dynamo er en valeo ch8 60amp Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni Del på Facebook Svart 18.Juni Jeg tror ikke den Paris-Rhone enheten inneholder regulator, men den gir muligens en sense spenning til generatoren. Hvor går den tynne gule ledingen øverst i bildet? En ArgoFET er bare en "dum" splitter som gir tilnærmet samme spenning ut som den får inn. Paris-Rhone splitteren gjør samme jobb, men med et spenningsfall på 0.7 V. I utgangspunktet kan jeg ikke se at du oppnår noe med å bytte splitter. Hvis du gjør det, så bør du forsikre deg om at spenningen fra dynamoen blir redusert fra ca. 15V til 14,3V. Det kan fungere hvis det er en sense kabel (gul?)fra dynamoen koblet til ett av batteriene. Fortsatt kan det være litt høy spenning for lithiumbatteriene. En bedre løsning for å lade lithiumbatteriene riktig er å installere en DC-DC lader, Den kan kobles direkte til dynamoen (eller til kabelen som kommer fra dynamoen på P-R splitteren) , Da kan du beholde P-R splitteren og la lading av startbatteriet gå gjennom den som før. Sense kabelen bør da gå til startbatteriet. Hvis sense kabelen er koblet til forbruksbatteri terminalen innvendig i splitteren, så kan eventuelt startbatteriet flyttes til den terminalen som har sense. Du kan også fjerne splitteren, og koble startbatteriet også rett på dynamoen. .Igjen må du sørge for at sense kabelen går til startbatteriet, og sjekke spenningen ved fulladede batterier, Her er en tidligere tråd om samme splitter: https://baatplassen.no/i/topic/150943-ukjend-elektrisk-komponent/ Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart 18.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni takk for svar. den gule kabelen går inn på hovedstrømsbryter til forbruk. planen var egentlig dc-dc fra startbatteri til forbruk men ifølge selger så ville jeg få dårligere effekt av denne løsningen. mine antagelser var at agro fet hadde samme jobb som denne men med midre spenningstap.vil evt en dc dc lader kun lade når den får spenning fra dynamo hvis jeg kobler den til startbatteri eller kan jeg risikere at den lader sålenge det er spennig nok på startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni Del på Facebook Svart 18.Juni larsand skrev 1 time siden: takk for svar. den gule kabelen går inn på hovedstrømsbryter til forbruk. Bra, da er det uavhengig av splitter, men den må altså flyttes til startbatteriet hvis du går for DC-DC En slik "smart" DC-DC lader kan settes opp til å detektere når motoren går. Enten ved å se på spenningen, eller ved å få et signal når tenningen er på. Forklart her Den har i tillegg en nedre "lock-out" grense hvor den uansett kobler ut. Det er to "skoler" her. De som prioriterer rask lading og lav pris, og de som prioriterer lang levetid på lithiumbatteriene. Du har forsåvidt en BMS i batteriet som vil hindre at det skades, men den sørger ikke nødvendigvis for en optimal lading. Lithiumbatteriene bør også ha sin egen landstrømlader med lithiumprogram. Det er kanskje vel så viktig, spesielt hvis motorkjøring er få timer om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart 18.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni Takk for svar.. jeg ser nå at både start og forbruk har felles minuskabel. Hvordan er dette mtp lithium på forbruksiden? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni Del på Facebook Svart 18.Juni Felles minus er uproblematisk tror jeg. Men siden det er sense bare på +, så bør det ikke være for mye spenningsfall i minuskabelen. Med en DC-DC lader er det litt forskjellig. Hvis den står nær forbruksbatteriene som den skal lade, så blir det riktig spenning. Den bryr seg lite om spenning inn. Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart 18.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni Takk for svar nok en gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.