b0rls Startet 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2024 Jeg har solceller i båten og en Victron MPPT regulator som skal kunne lade både 12 og 24V. Motoren min er 24V og har egen bank og forbruker mitt er 12V (Her er solcellene koblet til nå) Er det så enkelt at jeg kan bruke en slags bryter å koble regulatoren til begge bankene? for så å switche fra en bank til en annen og regulatoren fikser dette selv? Om ja hvilken bryter er å anbefaler :)? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Uten å si noe sikkert vil jeg tro at regulatoren vil få problemer. Men aller først, hva har du av panel(er). Et vanlig panel har en tomgangs/max spenning på ca. 20V. For at det skal bli lading må panelspenningen være noen volt høyere enn batterispenningen. Dette funker fint for et 12V system, enten du har et panel eller to i parallell eller serie. For å lade 24V banken din må du derfor ha to paneler i serie for å få høy nok spenning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
b0rls Svart 17.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Takk for svar. Det stemmer, spenningen fra panelet er jo bare 20V ca ja. Da legger vi den død :) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Har du panel som gir høy nok spenning, MPPT fra Victron ser ut til å måtte ha batteri + 5 V for å starte lading, så skulle det gå. Du må legge inn tre brytere. Slå av PV, slå av 12 V batteri, vent litt, slå på 24 V batteri (Victron senser nå at du har 24 V system), vent litt, slå på 24 V. Krever ikke mye for du har vel ikke så mange W på panelet. En fordel med to paneler i serie, for å få høyere spenning, er at de vil kunne lade 12 V på tider med lite sol når ett panel, eller to i parallell, ikke hadde hatt høy nok spenning Uansett så burde jo ikke et startbatteri, som kun brukes til start, ha behov for ekstern lading Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
b0rls Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Toalettet mitt er koblet til 24V, og ja jeg vet det høres rart ut. Dette var satt opp før min tid :) Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Hvordan lades disse to systemene når du går for motor, eller ved landstrøm? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
b0rls Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Jeg har 2 dynamoer og 2 ladere. Etter jeg monterte solceller lader jeg veldig sjeldent forbruket. :) Startbatteriene er ganske nye, men i sommer vil vi nok ligge lengre tider på plasser uten strøm så det hadde vært litt greit med lading av startbatteriene også. Jeg får følge ekstra godt med på spenningen, har ikke vært noe problemer i helger Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Det høres ut til at du har grei kontroll. Jeg har kun 12V med en kurs for startbatteri og en for forbruk. Under gange lades begge fra dynamo med skilledioder. Ved landligge uten landstrøm lades forbruksbanken fra solceller, startbanken får da ingen lading. Kobler jeg til landstrøm lades da kun forbruksbanken fra land, men solcellepanelene kobles automatisk over til startbanken. Jeg har Victron 25A landstømlader og Vitron 75/15 MPPT solcelleregulator og 2x115Ah paneler. Som Bellil skrev, skal det mindre lys til for å få lading med to paneler i serie. Slik har jeg det i vinteropplag, og da får jeg vedlikeholdslading selv med båten under en lys presenning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
b0rls Svart 20.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2024 Takk for svar :) Jeg har en targabøyle som gjør at det vil bli mye dårligere lysforhold på ene panelet vs det nye jeg nå monterer. Blir spennende å forske på dette en solskinnsdag :) En ting som er sikkert er at det er en fantastisk følelse å se spenningen stige uten å måtte starte opp 330 bråkete/sotete hestekrefter :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.