Hovedbøya Startet 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2024 Hei, Vi er helt nye på sjøen og vurderer Nidelv 24 som vår første båt. Første spørsmål er: Vi har fått båtplass med beskjed om at det er plass til 25 fot og 2,8m lysåpning. Lurer da på om en Nidelv 24 som jeg forstår at har en bredde på 2,62m passer her? 2,62 er vel det bredeste punktet på båten som vel skråner noe ned mot utligger på brygge. Videre kan jeg også spørre om hva som spesielt bør undersøkes ved befaring og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 @Hovedbøya Antar du må regne med plass til fendere på utsiden men det virker som båten burde få plass inn i båsen men kan jo bli trangt. Når det gjelder hva man skal se på så har du alle forskjellige erfarne folk sine meninger i min tråd om å kjøpe stor båt til lav pris. Der starter tråden med en Alicraft 31 så alle de tipsene alle erfarne folka har kommet med burde være relevante. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 2,80 lysåpning burde gå helt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Det kan vel være sånn ymse hvordan "lysåpning" blir oppgitt. De som leier ut en båtplass kan vel noen ganger ha litt forskjellig oppfatning om hva "lysåpning" egentlig er. Det aller beste er nok å prøve båten i båthavna, eller i det minste å måle hvor de 2.8 metrene faktisk er. Har vel selv en lysåpning på 4 meter og en bredde på båten på 3.51 og det er vel ikke mer plass enn at det går akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Gir noen stikkord: Prøv båten,går den bra. Motor: visuelt ok,oljesøl.Normal temperatur. Starter lett? Brytere: virker alt som er tilkoblet. Skrog: visuelt sjekk Overbygg: svikt? Lanterner lyser? Lekasje: før og etter tur: vann i bunn? Lading? Etter tur: sjekk motor,lekasje, olje Nidelv 24 er i utgangspunktet en god båt. Antar kritisk punkt er motor. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Enig med sistnevnte. Prøv også å belaste motoren litt hardt (kjør maks hastighet) og se nøye etter om temperaturen stiger (noe den ikke bør gjøre). Jeg ville også sjekket nøye alle vinduene i forkabinen og sett nøye etter tegn på lekkasje/fuktighetsskader. Du skriver ikke om hva slags årsmodell båten er og om hva slags motor det er i den. Er båten fra 70-tallet ville jeg uansett ha spurt om noen skroggjennomføringer er byttet. Jo nyere motor jo bedre, er den original håper jeg du er litt praktisk anlagt! Jeg tror jeg hadde en 3-metersbås i hjemmehavna når jeg hadde Nidelven. Tror 2.80 blir ganske trangt, men det går vel kanskje akkurat - spørs hvor store fendere du har! Jeg hadde en Nidelv 24 i fem og et halvt år og kan varmt anbefale den som førstebåt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.