Jump to content

Forsøk på å få leden fri for fiskeutstyr i overflaten.

NorSiglar

Recommended Posts

Gå til sidens hovedinnhold

Martin Ingemann Bording
small-positive.svg

Fiskere raser mot nytt forslag: -Dette er skjult fredning

jan%2Bmonrad.jpg?chk=702496

Jan Monrad er en av få yrkesfiskere som er igjen i Tvedestrand. Bildet er tatt ved en annen anledning. Foto: Arkiv
Åpne deleknapper for artikkelen
18.06.24 13:17

- Jeg trodde først det bare var en vits, men dette er skjult fredning, sier fisker Jan Monrad. Han er ikke alene om å reagere på at Tvedestrand kommune ønsker å innføre nok et fiskeforbud.

For abonnenter

Kommunen ønsker å innføre såkalte ferdselsårer i området Gjeving-Lyngør-Hagefjordbrygga-Sandøya. Dersom et forslag som nå ligger ute på høring blir vedtatt, blir det forbud mot å sette fiskeredskaper innenfor området som er foreslått som ferdselsåre.

- Dette er innføring av skjult fredning, sier Jan Werner Monrad, en av de få gjenværende yrkesfiskerne i Tvedestrand.

frode%2Bhansen.jpg?chk=3FF405

Ikke blitt kontaktet

Monrad viser til at ferdselsåren som kommunen foreslår er 50 meter bred, og at det totale området som berøres er langt større enn fredningsområdet utenfor Askerøya.

- Spesielt skuffende er det at det ikke har vært noe informasjon eller noe folkemøte. Vi yrkesfiskere er ikke blitt kontaktet i det hele tatt, sier Monrad.

Han stiller også spørsmål ved hvordan kommunen har tenkt å formidle disse ferdselsårene til sommergjester og andre som fisker her sommerstid.

ferdsels%25C3%25A5re.JPG?chk=401E37

Dette er kommunens forslag til ferdselsårer.

Hovedleia

Bakgrunnen for å innføre en ferdselsåre er at vøler er vanskelige å få øye på når det er mørkt og dårlig vær, og at det kan oppstå farlige situasjoner når tau setter seg i propellen.

Problemet med kommunens forslag, slik hobbyfisker Elling Vidar Andersen fra Sandøya opplever det , er at ferdselsåren de har foreslått ligger utenfor hovedleden.

-Den følger en helt annen lei enn hovedleia, og der leia man kjører når man navigerer etter Kystverkets fyrlykter. Ett sted går den til og med på innsiden av en holme. Det betyr at redningsskøyter og andre som følge hovedleia ikke får noe nyte av dette, sier han.

1506348989156.jpg?chk=F2EA3C

Elling Vidar Andersen har ikke opplevd så mye rådyr på Sandøya før.Arkivfoto

Sjøkart

Andersen mener videre at 50 meter er alt for bredt, og at forbudet mot teiner i praksis vil gjelde et langt bredere område enn dette.

- Det vil alltid være litt slakk på tauet når man setter teiner, og vøler kan flytte seg bortimot 100 meter når strømmen snur, sier han.

Eneste måten kommunen kan oppnå det de ønsker, mener han, er å lage en smalere ferdselsåre som følger leia.

- Og så må den selvsagt inn på et sjøkart, slik at man kan følge egen posisjon i forhold til ferdselsåren, sier han.

Andersen legger til at han generelt har mer tro på dialog enn nok en forbudssone.

- Mye kan oppnås med å ha synlig vøler med refleks. De som fisker i smale sund bør dessuten feste vøla i land, sier han.

Høringsfrist

Saksbehandler Mark Ian Hovden i Tvedestrands kommune sier Fiskeridirektoratet og Kystverket er spurt spesifikt om å komme med tilbakemelding på forslaget som ligger ute på høring nå, og at målet er å få ferdselsåren inn på elektroniske sjøkart.

Han bekrefter at yrkesfiskerne ikke ble spesielt invitert til informasjonsmøtet kommunen arrangerte tidligere i år, men sier det ble lagt ut informasjon i Tvedestrandsposten og på kommunens hjemmeside.

- Jeg oppfordrer yrkesfiskerne til å sende inn merknad i forbindelse med høringen, sier han.

To velforeninger og et småfiskerlag var invitert til møtet.

- Jeg kom inn i prosessen på et senere tidspunkt og kan ikke si noe om årsaken til at de var invitert og ikke yrkesfiskerne, sier han.

Høringsfristen går ut neste mandag.

Forslag

Elling Vidar Andersen har allerede levert inn sitt høringssvar.

- Jeg har tegnet inn et forslag til en slik beredskapskorridor i gratisversjonen av Gule siders sjøkart. Da vil man til en hver tid vite hvor man er i forhold til den blå streken jeg har tegnet inn, sier han.

Korridoren berører i minst mulig grad tradisjonelle hummerplasser.

- På utsiden av øya følger den den gamle bi leden, som også er merket med staker. Kommunen bør så gå ut med informasjon og henstille fiskere til å respektere denne leden ved å holde den vølefri, sier han.

Les mer om: artikkelemnene

Kommentarer til denne saken

Til toppen

Gå til Tvedestrandsposten hovedside

Tvedestrandsposten © 2024

Redaktøransvar

Merkelig av kommunen å sette igang et slikt tiltak uten å ha dialog med de som faktisk blir rammet og er årsaken til at de ønsker å ha disse sonene.

Bortsett fra det er det ganske håpløst å navigere på steder med mye skjær og begrenset plass under hummerfiske mange steder. Forstår godt at det er ønske om en ren og sikker led å ferdes i.

Hilsen

Lurvetass

Veldig bra tiltak tenker jeg, selv om jeg ikke ferdes i denne regionen. Og jeg tenker at man krisemaksimerer skikkelig når man hevder at blåsa kan bevege seg mer enn 100 meter med vær og vind. Så lite forskjell på flo og fjære som man har der sør så kan det umulig være noe problem å tilpasse lengden på teinetauet litt. 

For oss som ferdes mye i mørke kan hummerfiskeperioden være en skikkelig utfordring. Små og nesten usynlige blåser, gjerne to med et flytetau imellom, gjør at de er veldig lette å få i propellen. Og de settes på de merkeligste steder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...