Jump to content

Mercruiser 1.7, hvor sitter turtallssensoren? Eller kommer signalet fra dynamo?

Willmann

Recommended Posts

IMG_20240619_163306.jpg.c3d5c481568bc7ab458f05fb8fc95d5b.jpg

IMG_20240619_163328.jpg.194f2d8253c70497d761aaff92e0b967.jpg

IMG_20240619_163242.jpg.4e42aa37e43c6228f26377ba54eb1814.jpg

Hei. Har en turteller som ikke fungerer så bra.

Ønsker å bytte giver men får forskjellige meninger om hvordan turteller er koblet.

Er det noen som utfra bilder og info kan fortelle om jeg har giver/sensor på blokka? Og eventuelt hvor den sitter?  

Eller om jeg har signaler til turteller fra dynamo?

Motoren er en Mercruiser dti 1.7, 2007 modell, 120hk. Og sitter i en Uttern D68. 

Setter stor pris på tips 😀

Jeg forsøker igjen, da forrige forsøk forsvant fra forumet. 

Jeg skal skifte turteller sensor på min Mercruiser 1.7 diesel, 2007mod. 120hk. Fordi turtelleren slutter å fungere etter en tids kjøring.

Men jeg er veldig usikker på hvor jeg finner den på motoren. Jeg har fått sprengskisse av motoren men syns ikke jeg ble helt klok allikevel. 

Er det noen som kunne hjulpet? Forklare HVOR den sitter? Er ganske trangt bak her i en Uttern D68, går det an å skifte mens motoren er i båten? Hvilket verktøy anbefales å benytte? Finnes det bilder av denne mens den sitter på motoren? 

Hadde satt veldig pris på litt hjelp fra dere nå  🙂 Takk til dere som forsøkte å hjelpe på mitt forrige innlegg. Som sagt forsvant det, så glad om dere bruker 2 minutter igjen til min hjelp. 

Har byttet den sensoren og det var et helvete å komme til på d55. Tror jeg måtte løsne på startmotoren (?) for å komme til ordentlig. Viste seg at sensoren på min fungerte, det var bare dårlig jording til tach amplifier.

Men du vil ikke prøve å skifte turtelleren først? Evnt sjekke jordingpunktet til tach amplifier.

Turtelleren får signal fra tach amplifier 884833a1. Tach amplifier får signal fra sensor 882454. 

Tach amplifier sitter med borrelås ca ved girskiftkabelgreiene eller hva det heter. Jeg snittet opp kablene litt og brukte multimeter. Evnt at du går over alle kjente jordingspunkt. Merkelig at din slutter å fungere i fart.

Du kan vel bestille turteller, åpne pent, prøve og evnt returnere om det ikke er den?

Servicemanual, koblingsskjema osv

https://baatplassen.no/i/topic/90815-mercruiser-17-dti-service-manual-maskin-og-drev-pdf-i-zip-mappe/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...