Jump to content

Eberspächer Airtronic D4 - Feilkode 31

BingoBonzo

Recommended Posts

Hei,

min Eber har sluttet å produsere varme, viser feilkode 31 + ofte etterfølgende 33 og 32. (Vifte, kaldluft, fungerer fortsatt )

Har begynt litt feilsøking, men tenker vel at dette er best at noen med erfaring kan ta en kikk på.

Noen som vet om noen i eller i nærheten av Tønsberg-området som kan bistå her?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Du finner også Ebers egen feilsøkings- og reperasjonsmanual i dokumentarkivet her på forumet. Her finnes det trinnvise oppskrifter for å avdekke hva som er feil. 

Og disse varmerne er enkle å skru på når man først vet hva som er feil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Målte utgangen til viftemotoren på ECU og den ga 4.0V, det er vel litt spett all den tid viftemotoren er på 9V..

Det kan jo forklare at vifte går rundt (sakte) ved ventilasjon, mens alt stopper opp når varmeren blir skrudd på å strømforbruket
i ECU øker kraftig. Input spenningen til ECU var på 13.09V

Kan jeg da konkludere med at ECU er gåen? Noen andre som har målt denne utgangen?

Joda 370 Sport - Solgt

Spenning inn på vifta varierer med hvilket turtall vifta er ment å ha. Det tas en selvtest vef oppstart, dersom vifta ikke oppnår riktig turtall stenges varmeren ned etter omlag 30 sekunder. Men når jeg har opplevd dette har det vært full stopp, vifta har ikke gått på ventilasjon heller. 

Hvilken årsmodell er varmeren? For bortimot 20 år siden var det en serie styringsenheter som ofte feilet. Eber byttet til styringsenhet fra Hella og da ble det langt mindre feilrate. Det kan være styringsenheten som er årsaken, men statistisk sett er det oftere feil på viftemotorene da disse har begrenset levetid. 

Har du gjennomført feilsøkingsstegene i manualen? Disse bør kunne avklare hvor feilen ligger. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Fikk ikke fullført alle, mangler den med å kortslutte terminalene til strømmen til vifte og så prøve å starte varmeren på nytt. Skal se om jeg får testet dette i dag.

Dette er en 2010 modell, den skal ha styringsenhet fra Hella.

Liten videosnutt som viser den i ventilasjonsmodus

Joda 370 Sport - Solgt

Vel, så skjedde det at når jeg kom ned til båten i dag for å prøve, så fungerte den…

Det eneste som er gjort annerledes nå, er at den stod strømløs i natt. Forklaringen kan være at Eber har resatt/glemt en feilkode som har gjort at varmeren ikke fungerte.

Spekulasjoner fra min side, kjenner ikke disse varmerne godt nok. 

Da får neste oppgave være å bytte glødegitter, rense varmeveksler og pakninger ?

Joda 370 Sport - Solgt

Bra at det løste seg. Tror ikke jeg kan bidra med noen plausibel forklaring. 

Mine vedlikeholdsrutiner er å bytte glødegitter hvert andre år. Dette på en varmer som går forholdsvis mye pga lang sesong og kjølig klima. I tillegg bytter jeg viftemotor ved behov, og da også begge pakningene. Er på tredje motoren på nærmere 20 år. 

Når jeg har hatt oppe varmeren for å bytte motor har det aldri vært behov for å rengjøre varmeveksler. Så jeg åpner ikke opp for annet enn bytte av viftemotor. 

Brigg skrev 51 minutter siden:

Bra at det løste seg. Tror ikke jeg kan bidra med noen plausibel forklaring. 

Mine vedlikeholdsrutiner er å bytte glødegitter hvert andre år. Dette på en varmer som går forholdsvis mye pga lang sesong og kjølig klima. I tillegg bytter jeg viftemotor ved behov, og da også begge pakningene. Er på tredje motoren på nærmere 20 år. 

Når jeg har hatt oppe varmeren for å bytte motor har det aldri vært behov for å rengjøre varmeveksler. Så jeg åpner ikke opp for annet enn bytte av viftemotor. 

Min er jo "bare" 14 år, men kjenner ikke servicehistorikken, har ikke kjørt den veldig mye i mine 4 år som eier. Så det blir greit å få gjort. 
En annen detalj, hvor pleier du å kjøpe pakninger/gitter + den spesielle pluggnøkkelen?

Joda 370 Sport - Solgt

Pakninger og gitter selges på de fleste båtutstyrsbutikker/nettbutikker. 

Pluggnøkkelen selges så vidt jeg vet bare sammen med ny plugg. Men du kan lage en selv av 12 mm langkopp som du skjærer et spor i for ledningen. 

Feilen kom tilbake..

Kjørte en del timer på ventilasjon og så sluttet vifta nesten å gå rundt. Forsøkte å starte varme, men den kjørte kun et par minutter før den stoppet også.

Enten vifte eller ECU, kanskje vifte som er feilen her? Feilkoder 31,32 og 33.

Så, noen som har en pent brukt D4 (Pluss) 12V som de ønsker å avhende?

Joda 370 Sport - Solgt

Tror du trenger en ny viftemotor. Denne er enkel å bytte, største jobben er ofte å få ut varmeren og å montere den på plass etterpå. 

Bytt også begge pakningene når du er i gang. Og glødegitteret er også enkelt å bytte når varmeren er ute. 

Reparasjonshåndboken som viser prosessen steg for steg ligger som tidligere nevnt i dokumentarkivet her på forumet. 

Det er keramisk glødeplugg på D4, i motsetning til plugg med glødespiral på feks D5. 

Glødepluggen til D4 er nærmest evvigvarende, ikke nødvendig å bytte denne forebyggende. Dog, jeg har en i reserve for sikkerhets skyld, men har aldri vært nødt til å bytte ?

• 2 uker senere...

Takk @Brigg!

Fikk byttet vifte i dag og det ser ut som alt er i orden etter en liten test :smiley:

Benyttet samtidig anledning til å bytte glødegitter/pakninger/glødepinne (fikk et godt tilbud).

Tyngste jobben er å få varmeren ut og klar til service, etter det er det relativt greit.

Hvis du i tillegg bruker @Brigg sitt tips til verktøy (ståltråd, se annen tråd) for å dra ut gitteret, så går resten greit.

Joda 370 Sport - Solgt

Alltid moro når ting ordner seg. Nå har du sannsynligvis problemfri varmer i lang tid fremover. 

Om du berget det gamle glødegitteret uten skader kan du rengjøre det og gjenbruke det senere. Ultralydvasker fungerer til slikt. Alternativt bløtlegge gitteret i feks diesel eller WD40 en tid. Og så brenne det rent med en propanbrenner. Brukbar kilopris på disse glødegittrene så det kan være verdt innsatsen å gjøre de rene. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...