Jump to content

Hva slags sikkerhetsutstyr trenger vi for å krysse Skagen-Risør i en eldre seilbåt?


båtsbåtsbåts

Recommended Posts

Vi er en gjeng på fire stykker som tenker å krysse skagerak i juli i en Granada 31 fra 1980. Båten skal lånes av et familiemedlem som er av den optimistiske typen så det er nok bare nødbluss og redningsvester ombord, og andre oppgraderinger er nok holdt til et minimum. Vi har mye erfaring med båt men lite med seilbåt, og planen er å seile langs svenskekysten først slik at kryssingen blir den siste etappen. Vi har god tid så vi kan nok vente på godt vær. Spørsmålet mitt er da om det er noe utstyr vi må/bør kjøpe for å gjennomføre kryssingen? Tenker på VHF, jolle, etc. Det viktigste er sikkerhet men andre tips hadde også vært fint. Setter pris på alle svar!

Link to post

Regner med at dere har lanterner i hht regelverket. Og at dere har en app som f.eks. Windy som kan fortelle vinden, og sett appen til å kjøre kastevinder. Noen ganger bommer Windy ganske mye, det gjør også de andre. Så bruk med forsiktighet. Vi sammenligner også med Yr og SMHI. Ellers er VHF noe vi bruker på mange av krysningene vi har, rett og slett for å kalle opp skip som vi mener kommer for nær. De fleste er proffe og svarer. Og vi lystbåter bør være defensive når vi krysser TSS'ene. Jolle er bra og ha. Vår jolle har vært pakket ned i minst 10 år. Når dere går over, så er det ikke verken internett eller telefon i noen timer. Det er som regel ikke noe videre drama, bare man har styr på været. Og trafikken er nokså tett, så man får alltids kontakt over VHF, selv med håndholdt.

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Regner med at dere har lanterner i hht regelverket. Og at dere har en app som f.eks. Windy som kan fortelle vinden, og sett appen til å kjøre kastevinder. Noen ganger bommer Windy ganske mye, det gjør også de andre. Så bruk med forsiktighet. Vi sammenligner også med Yr og SMHI. Ellers er VHF noe vi bruker på mange av krysningene vi har, rett og slett for å kalle opp skip som vi mener kommer for nær. De fleste er proffe og svarer. Og vi lystbåter bør være defensive når vi krysser TSS'ene. Jolle er bra og ha. Vår jolle har vært pakket ned i minst 10 år. Når dere går over, så er det ikke verken internett eller telefon i noen timer. Det er som regel ikke noe videre drama, bare man har styr på været. Og trafikken er nokså tett, så man får alltids kontakt over VHF, selv med håndholdt.


Takk for bra svar! Må vi da ta et kurs for å bruke VHF?

Link to post
båtsbåtsbåts skrev for 18 timer siden:

planen er å seile langs svenskekysten først slik at kryssingen blir den siste etappen.

Det er bra. I løpet av noen dagers turseiling, inkludert Sverige - Skagen så har dere sikkert gjort de nødvendige erfaringer. Les sikkerhetsbestemmelsene for Skagen Race, så ser dere kravene som stilles til båter som skal seile den regattaen. Skagen - Risør med den båten bør dere beregne et døgn. Start fra Skagen på formiddagen så dere er gjennom skipstrafikken i dagslys. Båten jeg seiler har AIS, så jeg kan beregne om det er fare for sammenstøt. Og så vet jeg at tungtrafikken ser meg. Jeg har også egen AIS-sender i redningsvesten, så jeg har håp om å bli funnet om jeg havner i sjøen. Kanskje ikke i live, men greit for de pårørende. Dere er på havet i mange timer, en frisk bris drar opp ubehagelig mye sjø. Ha et avklart forhold til sjøsyke, men det har dere nok funnet utav første del av turen. Dere kan risikere å vente mange dager i Skagen på værvindu. Ta en personlig vurdering før du blir med på turen over fra Sverige, er dette båt og folk jeg kan stole på på havet.

Link to post

Noe av 'sikkerheten' er å ha tid til å vente på et passende værvindu. Når Yr melder frisk bris, kan det glatt være 14 m/s i kastene. Og et vindkast varer greit et kvarters tid. Og 14 m/s er nokså mye vind om man ikke er vant til det. Skal man følge kravene til regatta over åpent hav, så er nok disse kravene ganske stive for en vanlig turseiler. Tror ikke Hulda fyller kravene, er trolig ikke i nærheten. Akkurat nå ligger vi på Læsø. Windy meldte rundt 5 m/s og 16 tonn Hulda hiver seg i vindkastene. Og vindkastene kommer i enden av et regnvær som kom inn i natt. Så lese og forstå værmeldingen er et greit utgangspunkt. Og at man har vett til å snu i tide. For oss ser det ut til å åpne seg et værvindu ved 0:3-tiden førstkommende mandag for en fredfull seilas fra Læsø over til svenskekysten.

Link to post

Her er den delen av reglene for Skagen Race som gjelder sikkerhet:

 

1. REGLER
08. Mai –12. Mai 2024


1.1. Regattaen er underlagt reglene slik de er definer i Kappseilingsreglene.
Der hvor det er egne regler bestemt av det Nordiske Seilforbundet gjelder disse.
Fra solnedgang til soloppgang erstattes reglene i del 2 i kappseilingsreglene (når båter møtes) med sjøfartsreglene (IRPCAS).

1.2 WS “2024-2025 Offshore Special Regulations”, kategori 3 gjelder med følgende presiseringer (start fra Holmestrand):
• Godkjent stige montert for ombordstigning fra vannet (en stige som kan gjøres tilgjengelig av personen i vannet).
• Redningsflåte er ikke påkrevet (ikke påkrevet i kategori 3 lenger)
• Lensepumper i kjølsvin: minimum 1 manuell pumpe
• Fast montert VHF med minimum 25 W effekt
• VHF antenne må være montert slik at landstasjoner kan bli kontaktet til enhver tid.
• Hardværs forseil og et storseil som kan reves slik at masteliket reduseres med minimum 40%
• Hvis storseilet ikke kan reves i henhold til dette kravet så må det være et tryseil ombord
• Et rulleforseil kan bli akseptert som erstatning for et hardværsseil (kun genoa 3 eller 4)

 

Alt elektronisk utstyr for kommunikasjon (AIS, VHF) skal være påslått og i sendemodus for hele regattaens varighet dvs. frem til og med regattaens målgang.


Sikkerhetssjekk kan bli gjennomført av arrangør både før og etter start/målgang.

 


————————-

 

Så får man slå opp i WS “2024-2025 Offshore Special Regulations” for å se hva som står der. Husk at selv om dette gjelder for regatta, så er det mye her som er fornuftig uansett grunn til å heise seil. Et uhell er et uhell uansett årsak.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

For Skagen Race, som starter på klokka og ikke været, kreves mer enn jeg ville anse nødvendig for en kosetur i dagslys og optimalt vær. Men en må kunne varsle nød til enhver tid, og ha tenkt gjennom hva som skjer ved f.eks. brann ombord. 
 

For meg ble Skagen Race en anledning til å kjøpe inn utstyr jeg har krysset uten tidligere - ikke nødvendig for godværskryssing men kjekt å ha - som sikkerhetsseler, AIS, diverse lys på vester/redningsbøye og pyroteknikk. Med AIS kom også en ekstra (reserve) VHF-antenne, og i grab-bagen en enkstra håndholdt VHF. 

Link to post

Kul avsporing Hulda……jeg har ikke hørt det !

jeg snakket med en gubbe som var ut i Gøteborgs havn å justerte en kompass på ett fartøy……dette var i April, er dette noe alldeles nytt ??

vid en kjapp googling fann jeg dette, men vet ikke om det er det seneste

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/veiledning-til-forskrift-om-navigasjonshjelpemidler-for-skip-mv.--16-tredje-ledd--standard-magnetkompass-eller-to-uavhengige-gyrokompass/
 

jeg har både magnetkompass og manuell lensepump !

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er det jeg også mener @lr-80, det er forskjell på regatta og kos. @Gunga Din, jeg er ikke sikker på dette i det hele tatt. Men gutta offshore diskuterte dette, vanviddet med å ha et magnetkompass i et skip der det elektriske hadde sviktet, da de hevdet at styring og hele faderullan ville være dødt. Selv har jeg prøvd å lense med lensepumpe over en times tid. Det var nærmes mer enn jeg kunne makte. Den gangen jeg var mye yngre. Du skal være sprek for å holde det gående under utfordrende forhold. 

 

Link to post

Jeg søkte den her mannen, da svarte de i telefon att han er ute å justerer en kompass…….jøss tenkte jeg, holder man på med det enn, men det virker så…….

 

selv ser jeg mindre o mindre på magnetkompassen, da jeg har en GPS-kompass ombord !

 

ja helt klart en elektrisk lensepump tilhører nødutstyr i min verden !

S/Y Gunga Din

Link to post
fs skrev 24 minutter siden:

 GPS kompasset viser sann kurs, ikke den veien baugen må peke for å komme dit...

 

 


GPS kompasset gir meg både ”heading” og COG (course over ground)

”Heading”  også da båten ligger still

 

både heading og COG kommer opp som vektorer på MFDn ……som mest har det vel diffet en

30-40gr mellom vektorene, det var ved innseilingen mot Cherbourg, sterk tidvannsstrøm, 

 

men selvsagt har vi en magnetkompass ombord, det jeg skrev er att jeg ser mindre o mindre på den når vi er ute å seiler, kikker på den, en del da vi ligger for anker/fortøyd da vi lytter til værmeldingen for å sjekke att vi kommer å ligge ok mht vind

 

men nå skall TS en kort tur over til Skagen, største utfordringen som jeg ser det er det Hulda skrev i innledningen korsningen av Route T, her kommer det alle mulige skip fra 7-8 knop opp til 20-25 ! det bør gjøres dagtid, om man ikke er så rutinert !

S/Y Gunga Din

Link to post

Hovedforskjellen på et GPS kompass (satellittkompass) og magnetisk kompass er at satellittkompasset viser sann heading, mens et magnetisk viser magnetisk heading . Er selvsagt mulig å få vist sann heading fra et magnetkompass også, men det måler magnetisk. Et kompass, GPS kompass eller magnetisk, viser retningen baugen peker, COG fra GPS viser retningen båten beveger seg. 

Link to post
Gunga Din skrev 51 minutter siden:


GPS kompasset gir meg både ”heading” og COG (course over ground)

”Heading”  også da båten ligger still

 

både heading og COG kommer opp som vektorer på MFDn ……som mest har det vel diffet en

30-40gr mellom vektorene, det var ved innseilingen mot Cherbourg, sterk tidvannsstrøm, 

 

men selvsagt har vi en magnetkompass ombord, det jeg skrev er att jeg ser mindre o mindre på den når vi er ute å seiler, kikker på den, en del da vi ligger for anker/fortøyd da vi lytter til værmeldingen for å sjekke att vi kommer å ligge ok mht vind

 

men nå skall TS en kort tur over til Skagen, største utfordringen som jeg ser det er det Hulda skrev i innledningen korsningen av Route T, her kommer det alle mulige skip fra 7-8 knop opp til 20-25 ! det bør gjøres dagtid, om man ikke er så rutinert !

Ja, helt enig.

Var litt rask i sted, men hovedpoenget mitt var nødvendigheten av et magnetisk kompass, kalibrert sådan.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...