To sail or not to sail Startet 20.Juni.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2024 Hei Søkte uten å finne spesifikke treff på forumet. Spørsmålet er om det er noen her med 40-50hk nyere Suzuki 4t som har byttet restriktor til varianten som er på 60hk. Den som er til 40-50hk har jo åpning tilsvarende en blyant eller to mens den til 60hk er pip åpen. Har sett på utenlandske forum at folk er fornøyde men vil gjerne høre fra noen her. Eventuelt så kommer min brukererfaring om en uke eller to hvis ingen kommer med en klar advarsel. Har en 2016 modell 40hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 det som står på utenlandske forum, fjerner/bytter de bare restriktor da eller? Ikke kjent med disse men hørt om folk som har gjort det samme med yamaha F80. Om man da ikke mapper om motor til å gi mer fuel så vil den gå magrere og øke risken for havari/problemer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
To sail or not to sail Svart 21.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2024 De bytter kun restriktor, ingen behov for oppdatering av motorstyring. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Takk for interessant tråd og svar. Veldig populær motor ,så rart om ikke spørsmålet kommer opp fra tid til annen. Suzuki DF40A, DF50A, og DF60A (etter 2011) er eksakt samme motoren , med "struping" for de to førstnevnte. Df40A har også lavere max turtall , noe som dennes ECU / CDI nok er programmert til. Så den minste varianten vil nok ikke få samme effekt kun ved å fjerne/ bytte restrictor. Flere aktører der ute som om-programmerer ECU /CDI enheten på f.eks Suzuki DF50A så den skal yte opp til over 70Hk. Ville selv vært skeptisk til å "gå så høyt" som 70+Hk ,men 60 Hk må jo være helt innafor siden motoren ellers er konstruert for dette. 50 og 60- hesteren har jo også samme turtallsområde (og derav samme ECU ? , Dette er jeg usikker på) Kan det være (som nevnt over) at man bare ved å fjerne/bytte restriktor vil få økning til 60Hk på en 50Hk motor? Og at ECU / CDI på en 50Hk vil justere til rett blanding selv (uten om-programmering?). ECU til en 60Hk motor kan kjøpes fra Suzuki, samme som med restriktor plate i innsuget f.eks til en DF60A. Vil ecu-bytte i dette tilfellet være "plug-and-play"? Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.