Jump to content

Volvo penta AQ200A V8 gir bare 3000 rpm


kjellboe

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en båt med en gm 307 v8 (AQ200A)

Denne gir bare 3000 omdreininger på full gass. 

Den burde vel gi mye mer?

 

Den sitter i en fiberform 24ks og veier ca 2,2 tonn.

 

Noen ideer?

 

Følgende er gjort på motor:

-Nye topp pakninger

- slipt ventiler 

- planet topper

- ny bensinpumpe

- ny fordeler

- nye plugger

- Overhalt forgasser Rochester 4 port

Link to post

Og du har kontrollert at tenningstidspunktet er riktig (med tenningslampe)?

 

Det er liksom en av to; enten er tenninga feil (veldig sannsynlig siden du har bytta fordeler) ellers så er gasswiren for slakk du du faktisk ikke får full gass. 

Link to post

Jeg har satt tenninga til 12 grader fortenning, har testet hele veien ned til 0 grader, men gikk best ved 12 grader ( har brukt tenningslampe)

 

Jeg skal dobbeltsjekke gasswiren i morgen men det så ut som den åpnet helt...

 

Sprutet bra med bensin i alle 4 kamrene på gasseren og..

Link to post

Og den drar fram tenninga som den skal? Du skal vel ha 35-40 grader på 4000 eller deromkring, har ikke Chevy-timing i hodet (annet enn at amerikanske V8ere typisk ikke har verdens raskeste kammere, så de skal ha ganske mye fortenning). 

Link to post

Kan jo være, men da får den virkelig for lite. Da bør den riste under last på grunn av ubalanse i forbrenning mellom sylinderne evt fuske. 


Og for å stille et fullstendig idiotisk spørsmål: båten er ikke grodd til det ugjenkjennelige under vannlinja?
 

Fjerndiagosen sier at den enten ikke avanserer tenninga som den skal eller at den ikke får luft. Hvis det ikke står et luftfilter som har gått tett på den tenker jeg vi kan eliminere det siste, regner med at du ikke byttet halsringer da forgasseren  ble overhalt?

 

Du trenger ikke belaste motoren for å se at tenninga avanserer, den er bare avhengig av turtall. Så du trenger bare ruse litt mens du har lampa framme. 

Link to post

Har du for stramme fjærer i fordeleren, vil ikke tenningskurven bli riktig.

Fortenning skal ligge på rundt 12-14 grader, som skrevet over.

Men har du verifisert at tenningsmerket på balanceren er korrekt? Den ytre delen er vulkanisert på den indre, og det er ikke ett ukjent fenomen at de løsner, og forskyver seg.

Jeg har en balancer her som er 21 grader feil.

Letteste måte å verifisere det på er å plukke ut tennpluggen på sylinder 1. Putte fingeren i hullet, og bumper motoren på starteren til du kjenner kompresjonen presse fingeren ut. Deretter putter du en plastpen i plugghullet og roterer motoren til stempelet er på topp.

Når stempelet er helt opp, kan du verifisere at TDC merket på balanceren er på korrekt plass.

Link to post

Såååå.... Dette smerter meg og skrive, og jeg skammer meg....

 

Tok opp båten og spylte den ren under. Nå gjør den 23 knop og går opp i plan, og det er jo fint ?.

( har bare såvidt fått prøvekjørt)

 

Kan jeg forvente mer fart i den, eller høres det ut som jeg skal være fornøyd nå?

 

Takk for alle svar så lagt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...