kjellboe Startet 21.Juni Del på Facebook Startet 21.Juni Jeg har kjøpt en båt med en gm 307 v8 (AQ200A) Denne gir bare 3000 omdreininger på full gass. Den burde vel gi mye mer? Den sitter i en fiberform 24ks og veier ca 2,2 tonn. Noen ideer? Følgende er gjort på motor: -Nye topp pakninger - slipt ventiler - planet topper - ny bensinpumpe - ny fordeler - nye plugger - Overhalt forgasser Rochester 4 port Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 21.Juni Del på Facebook Svart 21.Juni Propell og utveksling ? Hvordan fart fikk du ? Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 21.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni Den klarte 15 knop, kom liksom ikke helt opp i plan... Propellen er 15" 19pitch Drevet ser jeg ikke noe data på, annet enn at det er et 280 drev... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.Juni Del på Facebook Svart 21.Juni Og du har kontrollert at tenningstidspunktet er riktig (med tenningslampe)? Det er liksom en av to; enten er tenninga feil (veldig sannsynlig siden du har bytta fordeler) ellers så er gasswiren for slakk du du faktisk ikke får full gass. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 21.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni Jeg har satt tenninga til 12 grader fortenning, har testet hele veien ned til 0 grader, men gikk best ved 12 grader ( har brukt tenningslampe) Jeg skal dobbeltsjekke gasswiren i morgen men det så ut som den åpnet helt... Sprutet bra med bensin i alle 4 kamrene på gasseren og.. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.Juni Del på Facebook Svart 21.Juni Og den drar fram tenninga som den skal? Du skal vel ha 35-40 grader på 4000 eller deromkring, har ikke Chevy-timing i hodet (annet enn at amerikanske V8ere typisk ikke har verdens raskeste kammere, så de skal ha ganske mye fortenning). Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 21.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni Jeg har ikke sjekket tenninga ved fullt pådrag, det kan jeg gjøre i morgen. Men fordeleren er helt ny uten vakuum styring. https://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=66941BKM Den går utrolig pent opp til 2800 rpm og kryper opp til 3000 rpm Kan det være at ventilene er lagt til for hardt? Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 22.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni Jeg fikk ikke sjekket tenninga på full gass i dag, men kontrollerte at gasseren makset ut på full gass... Kan det være mulig at det er for små dyser slik at den får for lite bensin? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.Juni Del på Facebook Svart 22.Juni Kan jo være, men da får den virkelig for lite. Da bør den riste under last på grunn av ubalanse i forbrenning mellom sylinderne evt fuske. Og for å stille et fullstendig idiotisk spørsmål: båten er ikke grodd til det ugjenkjennelige under vannlinja? Fjerndiagosen sier at den enten ikke avanserer tenninga som den skal eller at den ikke får luft. Hvis det ikke står et luftfilter som har gått tett på den tenker jeg vi kan eliminere det siste, regner med at du ikke byttet halsringer da forgasseren ble overhalt? Du trenger ikke belaste motoren for å se at tenninga avanserer, den er bare avhengig av turtall. Så du trenger bare ruse litt mens du har lampa framme. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni Del på Facebook Svart 23.Juni Hvis motoren kjører med lekkende ventiler, burde den ikke gå pent slik du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 23.Juni Del på Facebook Svart 23.Juni Har du for stramme fjærer i fordeleren, vil ikke tenningskurven bli riktig. Fortenning skal ligge på rundt 12-14 grader, som skrevet over. Men har du verifisert at tenningsmerket på balanceren er korrekt? Den ytre delen er vulkanisert på den indre, og det er ikke ett ukjent fenomen at de løsner, og forskyver seg. Jeg har en balancer her som er 21 grader feil. Letteste måte å verifisere det på er å plukke ut tennpluggen på sylinder 1. Putte fingeren i hullet, og bumper motoren på starteren til du kjenner kompresjonen presse fingeren ut. Deretter putter du en plastpen i plugghullet og roterer motoren til stempelet er på topp. Når stempelet er helt opp, kan du verifisere at TDC merket på balanceren er på korrekt plass. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.Juni Del på Facebook Svart 23.Juni Sprutet bra med bensin i alle 4 kamrene på gasseren og.. Der var mine 5 cent Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 23.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni Såååå.... Dette smerter meg og skrive, og jeg skammer meg.... Tok opp båten og spylte den ren under. Nå gjør den 23 knop og går opp i plan, og det er jo fint 🙈. ( har bare såvidt fått prøvekjørt) Kan jeg forvente mer fart i den, eller høres det ut som jeg skal være fornøyd nå? Takk for alle svar så lagt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni Del på Facebook Svart 23.Juni Du kan i hvert fall være fornøyd med ventilene. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 23.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni Joda det er jo noe 👍😁 Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Juni Del på Facebook Svart 23.Juni Hvordan ligger du an på turtallet på full gass? Det kan hende det er noe å hente på propellvalg. Sitér dette innlegget Link to post
kjellboe Svart 23.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni Må se på det i morgen, hva turtall er ideelt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.