Jump to content

VP Tmd30. Montering av primerpumpe ved bytte av dieselfilter.

Seesnake

Recommended Posts

Hei. Jeg tenkte å gjøre det litt lettere å montere en primingpumpe (manuell pumpe som til påhengsmotorer) på diselslangen slik at det går fortere å fylle opp filterene etter bytte. Jeg er litt usikker på hvor denne bør stå og er litt usikker på om dette skaper problemer når motoren går med tanke på vakuum. Tenker da på om blæra vil klappe sammen under gange. Er det noen her ute som har montert en slik på en diselmotor tro og om dette fungerer? Det vil jeg spare mye tid med tanke på å bruke "nikkepumpa" som sitter ved finfilteret. I dag tar dette veldig veldig lang tid å fylle opp begge filtrene.

Hilsen seesnake

Jeg hadde en slik "blære" på min TAMD30 motor i mange år uten problemer.

Kjøpte største typen og av god kvalitet.

En annen fordel er at hvis fødepumpen streiker, kan man manuelt holde motoren gående i em krise.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Fordi en slik håndpumpe suger bedre enn den trykker så er kanskje mellom finfilter og dieselpumpe best, men tror det har liten betydning om du setter den mellom fin og grovfilter. 

Følger du rådene fra @nomen og sikrer at den er lett tilgjengelig og at slange og nippler har rett dimensjon, så har du en god løsning.

Seesnake skrev 22 minutter siden:

da setter jeg den i mellom grov og finfilter og åpner luftinga på finfilteret

Det har ingen hensikt å åpne luftinga på finfilteret.

En av mange fordeler med vacuum-metoden er at du ikke trenger å løsne noe annet en en slangeforbindelse på returen inn på tanken (om du kommer til den) så lufter du, og sjekker for lekkasje, ALLE komponentene i dieselsystemet, fra sugerøret i tanken, frem til det punktet du kobler på... derfor er det lurt å koble til så nært "retur inn på tank" som mulig.

Jeg har en horde av kjente som er på min alder,

(dvs at om vi hadde vært en vase på den alderen ville selgeren sagt sgs antikvitet....) vi var vant til å lufte på dysene, men så kom vacuumsugeren tilgengelig på hobbymarkedet, og jeg ble frelst, men det er fortsatt mange i min generasjon som gjør som før-i-tia. 

Manualen til disse motorene som er aktuelle er stort sett skrevet for 30-40 år siden og da var ikke metodegodt kjent og utstyret var heller ikke så lett tilgjengelig.

I dag kan det kjøpes brukt på Finn for det 5 halvlitere koster så jeg vil mene at det er tilgjengelig for alle. 

For de som har CR motor så må en dele systemet i to, før og etter CR pumpa. 

Har full respekt for at vacuum kan føles litt "rart og skummelt" ut men prøv, gi det en sjanse, bli fortrolig, og få et enklere båthold. Jo raskere jeg klarer å lufte mine motorer, jo tryggere er mine venner og familie ombord.

må bare spørre. Setter jeg denne manuelle pumpa på returen så suger den diselen opp i grovfilter og finfilter og luften pumpes da i gjennom diselpumpa og ut i retur røret i tanken dersom jeg forstår riktig? Trodde det blei en stopp i diselpumpa jeg. Vet at overskuddet av disel går i retur røret og tilbake i tanken. Jeg trodde motoren måtte gå men der tar jeg sikkert feil. Spør for å være sikker jeg.

Bare noe som slo meg plutselig. Når denne pumpen sitter på returen og du skulle få en lekasje i pumpen(sprekk eller noe) under en 2 timers tur eks, så vil det vel kanskje flyte disel rundt om kring uten at man merker det vil jeg tro. Sitter den på tur ledningen vil vel motoren stoppe dersom pumpen får en sprekk eller noe og suger luft. men det er kanskje best å ha den på returen? bare noe som slo meg.........

Hilsen Seesnake

Seesnake skrev 1 time siden:

Når denne pumpen sitter på returen og du skulle få en lekasje i pumpen(sprekk eller noe) under en 2 timers tur eks, så vil det vel kanskje flyte disel rundt om kring uten at man merker det vil jeg tro.

Jeg kjenner 2 dråper diesel i båtene mine. Jeg kan ikke gjøre test for deg. Noen røyker. Noen mistet luktesansen etter covid. 

Uansett hva slags ekstrautstyr du monterer inn på en slange så implementerer du samtidig nye mulige lekkasjepunkter.

DU må ta den avgjørelsen om du vil ta den risikoen. 

Du bestemmer om du kjøper topp kvalitet eller jalla.

Du bestemmer om du inspiserer motorrommet for lekkasjer før en tur eller ikke. Ingen andre.

Seesnake skrev for 23 timer siden:

Jeg tenkte å gjøre det litt lettere å montere en primingpumpe (manuell pumpe som til påhengsmotorer) på diselslangen slik at det går fortere å fylle opp filterene etter bytte.

Når du skriver dette så forventer jeg at du har tatt en avgjørelse basert på at risikoen for lekkasje er mindre enn nytteverdien av blæra på slangen.

Seesnake skrev 1 time siden:

Sitter den på tur ledningen vil vel motoren stoppe dersom pumpen får en sprekk eller noe og suger luft.

Det er ikke sikkert at motoren vil stoppe, dieselpumpa er til en viss grad selvluftende.

Om det lekker på tur eller retur så gjør det etter min mening liten forskjell så lenge det er i motorrommet.

Om du monterer blæra utenfor motorrummet så kommer det an på hvordan din båt lufter. Vi kan ikke vite noe om det basert på de opplysningene du har gitt.

Ser at jeg tidligere i tråden trolig har misforstått deg og trodd du har ment lufteprosessen med vacuumpumpe/oljesuger når du snakket om håndpumpe, jeg bruker ikke det ordet fordi det kun skaper misforståelse.

Oljesuger/oljeskiftepumpe/vacuumpumpe - bruker jeg til å suge brukt motorolje ut av motoren, fjerne oljesøl, våtsuge vann dieseldyr og mjød ut av tanken, og lufte dieselsystemet.

Dieselpumpe er pumpa på motoren som skaper trykk og timing til å åpne dysene.

Matepumpe er en liten eventuell pumpe som sitter før dieselpumpa og hjelper til med å føre fram diesel fra tank gjennom filterene.

Seesnake skrev 24 minutter siden:

Den skal vist være selvluftende.

Om du tror at "selvluftende" betyr at det er bare å vri på nøkkelen når du har byttet filter eller kjørt tom for diesel så har du nok mistet det mest elementære.

Uansett hvem det er som sitter å visker deg i øret for å skape ufred nå så skal jeg gi deg det skriftlig at det er skadelig å operere dieselpumpa på Volvo Penta TMD30 når dieselpumpa ikke er full nok til å produsere høytrykk, fordi dieselpumpa da ikke får tilstrekkelig smøring. 

Ikke er det bra for levetiden på startmotoren heller med lange økter...

Du skrev jo at jeg hadde gitt litt lite info. og da ville jeg bare si at den er selvluftende. var ikke mer en det. Har ALDERI trodd at det er bare å skru på nøkkelen om den er selvluftende. Det er jo dette jeg vil ungår ved å pumpe diselen frem. Vet mange gjør  det men det er absolutt ikke meg. Vet veldig godt det at å ta fra hverandre en diselpumpe er skadelig. Har aldri hatt det i tankene selv om jeg justerer dysene mine selv så vet jeg nøyaktig hva jeg driver med. Men er jeg usikker så spør jeg. er jo derfor vi har dette forumet . Ingen hvisker meg i øret så det er klart. Ha en god dag! Seesnake

nomen skrev On 22.6.2024 at 13.02:

En annen fordel er at hvis fødepumpen streiker, kan man manuelt holde motoren gående i em krise.

Den tanken har jeg aldri tenkt.

Har ikke en slik håndpume/ballong, men kjekt med en ny tanke i hodet allikevel. (helt til det begynner å rable og gå i ball).

Har TAMD41B og monterte blærepumpe mellom dieseltank og vannutskiller. Kjøpte på Maritim, type laget for diesel og 9,5 mm mener jeg.  Ingen problem med flatsuging. Superenkelt å prime alle filter. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 4 uker senere...

har nå montert blærepumpa på turledningen mellom grovfilter og finfilter. Fungerte veldig bra. Tok bare noen sek og fylle grovfilter og finfilter. Takk for alle innspill. Den var en smart løsning jeg ikke har tenkt på før.:flag::seeya:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...