Chilli Solbris Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Eika skrev 17 minutter siden: @Chilli Solbris når skal du ha neste kurs ? Regner med det blir kurs i november. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Eika Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Chilli Solbris skrev 4 minutter siden: Regner med det blir kurs i november. Vet du hvor det blir ? @Thomas_h jeg kan anbefale deg det kurset der, selv om jeg hadde holdt på med glassfiber og gelcoat i mange år før dette kurset, så lærte jeg mye av diskusjonene jeg og @Knude hadde og han er en flink instruktør Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Eika skrev 18 minutter siden: jeg kan anbefale deg det kurset der, Takker for tipset. Jeg håper jeg er på rett sted til rett tid når det skjer. 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Thomas_h skrev 37 minutter siden: Takker for tipset. Jeg håper jeg er på rett sted til rett tid når det skjer. 😀 Bare og be @Chilli Solbris sende deg en pm med når og hvor, så fort han vet det. Så sette av hele helga til glassfiber og gelcoat kurs. Det var god stemning når jeg var der, på hotellet etter kursene så var det mye båtprat og god stemning Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Dette kurset må jo være midt i blinken! Med en så dyktig instruktør kan man lære utrolig mye. Det må være veldig greit å kunne fikse småskader i glassfiber og gelcoat selv. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Ja, hørtes veldig kjekt ut. Finnes vel nok båtvrak å øve på etter gjennomført kurs? Var vel en tråd om vraking av båter, men jeg kan godt betale 50 kr for en kvm med skuteside. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Evt gjør det som blei gjort for meg, 20 slag med kulehammer på ett båtvrak som var klar for dynga Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 14.August.2024 Link til dette innlegget Svart 14.August.2024 Det er vel i all hovedsak to årsaker som bidrar til slike krakelleringer: For tykt lag gelcoat og/eller for tynt laminat som gir for mye bevegelse i materialet. Gelcoat er et relativt sprøtt materiale, og jo tykkere lag gelcoat du har, jo mindre bevegelse tåler gelcoaten før den begynner å sprekke. Sånn sett kan man si at om laminatet er solid nok og har svært små deformasjoner, så kan man ha tykkere lag gelcoat uten at det sprekker opp. Lakk har derimot en helt annen tøyelighet og tåler derfor at materialet beveger mer på seg sammenlignet med gelcoat. Som andre sier. Krakelleringen er egentlig bare et symptom på et underliggende problem. Og er årsaken kun at gelcoaten er for tykk, så er det å fikse det reltaivt utfordrende da man svært trolig vil ende opp med tykkere lag gelcoat ved en reparasjon for hånd sammenlignet med noe støpt i form. Da gjenstår forsterkning, noe som også kan være krevende. Har aldri opplevd krakkellering etter jeg har lakket over gelcoat, men kanskje andre her inne har mer erfaring med dette enn meg selv. Lakker man i samme farge som gelcoaten under vil heller ikke skader i lakken synes like godt som hvis det er kontrastfarge. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
quantumduck Svart 21.August.2024 Link til dette innlegget Svart 21.August.2024 Jeg lurer også på dette her ... har noen krakeleringer rundt rekkestøtter og kryssholt. Sistnevnte kommer nok fra filleristing når jeg ikke har tatt nok høyde for bølgene fra danskebåten når jeg har ligget på Steilene eller i Drøbak, tror jeg. Kan ikke si jeg har merket at det øker i omfang med årene, så jeg vet ikke helt hvaslags tilstand glassfiberen er i, men det tåler åpenbart fortsatt "normal bruk". Så her er ulike løsninger nevnt i tråden som jeg har fått med meg. 1. Proff reparasjon, som sikkert blir dyrt. 2. Lakkere/ fylle sprekkene med lakk, billig og ikke behov for krevende herdingsforhold 3. Fylle sprekker med sika, billig og ikke behov for krevende herdingsforhold 4. MagicEzy, billig, angis å være sterkt, men krevende herdingsforhold Når det gjelder sistnevnte så ser jeg det fins videoer hvor lav temp kan kompenseres med bruk av hårføner/varmepistol, ihvertfall om man vil påføre flere lag uten veldig langt opphold i mellom. Men det løser muligens ikke kravet om fuktfrihet i 2 uker under herding. Det siste kan kanskje løses ved å tape over, men da kommer det ikke luft til og det hindrer muligens herdingen? Alt i alt virker 2. og 3. som det enkleste, men ikke mest solid. Dog tror jeg ikke jeg trenger noe styrke iom. at sprekkene ikke utvider seg. Evt. frese ut sprekkene ørelitegrann med dremel og fylle med gelcoat-filler. 1. synes jeg blir for dyrt, men kan være et nødvendig alternativ om sprekkene dukker opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.